ЛАУРЕАТ НА ЗЛАТНАТА МАСКА
„Най-добрата работа на диригент в операта“
2021-2022
В началото на 2021 г. той дирижира две опери – „Лютиерът от Кремона“ от Йеньо Хубай и „Леля Симона“ от Ърнест фон Донани в Унгарската държавна опера. И двете опери остават в репертоара през 2022 г. и са записани на DVD и CD.
През 2022 г. подготвя нова постановка на операта на Ян Цикер „Възкресението“, един от крайъгълните камъни в историята на словашката опера, изпълнена и записана в Словашката национална опера.
От 2020 г. работи с Българската национална опера в София, където дирижира постановките на „Тоска“, „Турандот“, „Дон Карлос“ и „Макбет“ на Верди с участието на Александрина Пендачанска и Кирил Манолов.
През октомври 2020 г. дирижира Осмата симфония на Малер („Симфония на хилядите“) като откриващ концерт на новите „Айфел Арт Студия“ в Унгарската държавна опера.
Балет на Уралската опера в Екатеринбург, Русия (2015-2020)
От сезон 2015/16 е назначен за главен диригент на Уралската опера в Екатеринбург, Русия. През 2015 г. първата постановка на операта на Филип Глас „Сатяграха“ печели две златни маски – най-високата театрална награда на Русия. Постановката е прожектирана в Болшой театър в Москва като част от този най-голям руски театрален фестивал и веднага привлича вниманието на руски и международни критици и експерти. Освен тази опера, която все още е в репертоара, той е дирижирал и оперите: „Вълшебната флейта“, „Летящият холандец“, „Евгений Онегин“, „Бохеми“, „Отело“, „Кармен“ и „Риголето“.
През април 2018 г. той получава най-високата руска национална театрална награда – „Златната маска“ за „Най-добър диригент в операта“, сред около 85 диригенти, работейки в Русия за операта на Вайнберг „Пътникът“, която дирижира (на руската премиера) в Москва в Болшой театър. Последната му постановка за Екатеринбург – операта на Петер Етвьо „Три сестри“ е изпълнена през март 2020 г. с голям успех в Москва на фестивала „Златна маска“ и печели титлата „Най-добра оперна постановка на годината“.
Образование:
Започва работа си веднага след обучението си в Музикалната академия в Прага (проф. Вацлав Нойман) и Музикалния университет във Виена (проф. Отмар Зютнер). По-нататък участва в майсторските класове с Франко Ферара, Игор Маркевич и Арвид Янсонс. Той е финалист на конкурса „Талих“ на Пражката пролет и диригентския конкурс на Унгарската телевизия.
Кариера:
Братислава:
Започва работа веднага след следването си, като печели позицията диригент на Чехословашкото радио SO Братислава, където работи седем години.
На 28-годишна възраст, след първата си успешна постановка на “Севлиският бръснар” за Словашката национална опера в Братислава, той става най-младият музикален директор в историята на операта. Режисирал е няколко ппостановки, сред които „Мадам Бътерфлай“, „Аида“, „Бохеми“, „Русалка“, „Макбет“, „Тоска“, „Севлиският бръснар“, „Сонамбула“, „Фауст“, „Крутнява“ (Сухон) и др. Гастролира активно в Испания, България, Китай, Унгария, Германия, Холандия и други страни. На фестивала в Единбург той дирижира „Фауст“ на Гуно (който печели специална награда на журито) и „Княз Игор“.
Три години по-късно е назначен и за диригент на Словашката филхармония в Братислава.
Прага:
Кариерата му го привлича в Прага, където е поканен като гост-диригент в Националната опера. Веднага след първото му изпълнение на „Бохеми“, му е предложена позицията на Главен музикален директор. Между 1993 и 2007 г. дирижира и режисира стотици спектакли, озаглавени „Бохеми”, „Севилският бръснар”, „Турчинът в Италия”, „Продадена невеста”, „Риголето”, „Травиата”, „Русалка”, „Самсон и Далила“, „Макбет“, „Либуше“, „Дон Жуан“, „Сватбата на Фигаро“, „Вълшебната флейта“, „Дон Паскуале“, „Тоска“, „Норма“, „Аида“, както и балетните постановки на Прокофиев „Ромео и Жулиета“ и „Пепеляшка“.
От 2006 до 2010 г. работи и като художествен ръководител на операта на Моравско-силезкия национален театър в Острава. През това време изучава и дирижира „Травиата“ (Дж. Верди), „Вита“ (М. Тутино), „Фауст“ (Ш. Гуно), „Кармен“ (Г. Бизе), „Дон Жуан“ и „Сватбата на Фигаро“ (В. А. Моцарт), „Продадена невеста” и „Далибор” (Б. Сметана), „Йенуфа” (Л. Яначек) и „Ромео и Жулиета” (С. Прокофев).
Той печели специална награда на Телевизионния фестивал в Залцбург за записа на телевизионната опера „Memento Mori“ от словашкия композитор Юрай Филас с Пражкия симфоничен оркестър, заедно сс който дирижира много от „Вълшебните флейти“ на Моцарт от 2004 г. с голям успех в известния Театро Колон в Буенос Айрес.
Други оиерни постановки:
- Английска национална опера: „Фалстаф“, „Веселата вдовица“ и „Мефистофел“;
- Опера Север, Лийдс, Великобритания: „Кармен“, „Джоконда“, „Русалка“, „Андре Шение“, „Норма“, „Хамлет“, „Травиата“, „Продадена невеста“;
- Мюнхенска Баварска държавна опера: Прокофиев: „Ромео и Жулиета“ и „Пепеляшка“, „В синята градина“ (Равел, Моцарт) и „Сън в лятна нощ“ (Меделсон и Лигети);
- Бадска държавна опера в Карлсруе: „Макбет“ и „Ромео и Жулиета“;
- Национален театър Манхайм: „Дон Жуан“ и „Тоска“.
Последни постановки през 2017-2019:
„Катя Кабанова“ в Сиатълската опера, Вагнер „Любовна забрана“ в Театро Колон, Буенос Айрес, „Хугеноти“ в Унгарската държавна опера, Будапеща, „Кармен“ за Новозеландската опера, „Вълшебната флейта“, „Русалка“, „Гръцка страст“ и „Турандот“ в Уралската опера в Екатеринбург, Русия. Дебютира в Австралия през 2019 г. с „Кармен“ в Аделаида и „Тоска“ заедно с операта на Куинсланд в Бризбейн.
Награди и отличия:
Освен Златните маски, Оливър фон Донани е носител на Европейската награда „Густав Малер“ (2011) и наградата на Европейския съюз за изкуства (2011). Неговата постановка на „Норма“ печели „Наградата на Британската опера“ за Северната опера (Театрална награда 2012 г. и Постижение в операта 2012 г., режисирана от Кристофър Олдън). „Продадена невеста“ (Най-добрата опера на Обединеното кралство за 1998 г., режисирана от Даниел Слейтър).
Оркестри и концерти:
В момента работи често с Чешкия национален симфоничен оркестър в Прага и е постоянен диригент на Словашкия симфоничен оркестър.
Освен това е дирижирал следните оркестри: Лондонска филхармония, Кралска филхармония на Ливърпул, Би Би Си Манчестър и Би Би Си Белфаст, Филхармоничния оркестър на Санкт Петербург, Симфоничния оркестър Йомиури Нипон, Симфоничния оркестър на Далас, Чикагската симфониета, Филхармонията на Буенос Айрес, Тонк‘нстлер оркестър Виена, Унгарската филхармония, Загребския филхармоничен оркестър и Симфоничния оркестър на Загребското радио, Чешката филхармония, Лондонските Моцартови музиканти, Новозеландския симфоничен оркестър, Симфоничния оркестър не Уелингтън и много симфонични оркестри във Франция, Италия, Германия, Холандия, Унгария, Нова Зеландия, Япония и Великобритания.
Записи:
Има няколко успешни записи с Naxos, Lyra, Opus / Audiphon, Panton, Supraphon и Marco Polo, включително художествените колекции на Глинка, Хачатурян, Римски-Корсаков и Чайковски.
Май 2022 г.