Южнокорейският режисьор Гап-гюн Джонг пристигна в София, за да направи премиерата на операта „Мадам Бътерфлай“ на Пучини специално за фестивала „Опера на върховете“ – Белоградчишки скали. С него е и екипът му: Сук-йонг Ким – асистент режисьор, Хьонг-джонг Ким – сценограф, Дже-хи Ли – сценограф.
Цветана Бандаловска, Лила Ли и Йорданка Дерилова ще се превъплътят в ролята на Чо-Чо-Сан, Даниел Острецов и Емил Павлов пресъздават Пинкертон, Кирил Манолов и Венцеслав Анастасов ще бъдат Шарплес, а Весела Янева и Мария Радоева – Сузуки. Спектаклите ще дирижира Андрей Галанов.
Според режисьора Гап-гюн Джонг, който е и директор на оперния театър в Тегу, Южна Корея, операта „Мадам Бътерфлай“ е шедьовърът на Пучини.
„Нашият театър в Тегу и Софийската опера имат приятелски отношения и решихме да направим обмен на постановки. Пламен Карталов създаде за нас „Турандот“, а ето сега ние сме тук за „Мадам Бътерфлай“. През октомври ще посрещнем вашата опера с постановката на „Електра“ от Рихард Щраус", споделя г-н Джонг и продължи. "Нашият голям оперен фестивал в Тегу навършва двайсет години. Каним всяка година по един или два театъра. Миналата година гостува театърът от Манхайм, който представиха „Пръстенът на нибелунга“ на Вагнер. Посрещнахме и театъра на Ферара с „Дон Жуан“ на Моцарт. Тази година ние ще върнем визитата и през ноември ще бъдем във Ферара с „Турандот“, постановката на Пламен Карталов. Този културен обмен е много хубав.“
Вие сте първият режисьор от Азия, поканен да осъществи оперен спектакъл в Торе дел Лаго...
Да, на фестивала на Пучини. Когато направих „Мадам Бътерфлай“ записах спектакъла на видео. Изпратих касетата в Италия. Интендантът на фестивала я гледал и ме покани. Беше през 2003 г. Работих две години за фестивала на Пучини. След това отидох в Германия в Карлсруе, след това във Франкфурт. После пътуванията и работата ми продължиха по целия свят.
Освен режисьор сте и директор на операта в Тегу. Колко опери предлагате на публиката?
Всяка година правим по дванайсет заглавия и около осемдесет спектакъла, като имаме и балетни постановки.
А има ли корейски творби?
Да, имаме много известен корейски композитор, който се казва Исанг Юн. Той живееше в Германия. През 1972 г. театърът в Мюнхен постави неговата опера „Шин Чанг“. Това е историята на една корейска жена и е важна корейска история. Тя е написана на немски. Миналата година поставих този шедьовър след петдесет години. През 2025 г. с този спектакъл ще гостуваме в Естонската национална опера, а през 2026 г. ще я играем и в Манхайм.
Дали операта на Тегу ще гостува и в София?
Надявам се. Но като първа стъпка тази година през декември ще гостуваме в София с нашия младежки състав. Имаме оперно студио. И ще се представим в операта „Бохеми“. В единия спектакъл ще пеят ученици на маестра Райна Кабаиванска, а в другия нашите млади певци.
Гап-гюн Джонг е учил пеене в Сеул, а след това режисура в Миланската Скала. От 2021 ръководи операта в Тегу.