„Предстои второ гостуване в баварския град Фюсен, където се разполага фестивалният театър на този град, а отсреща, във водите на езерото, се оглежда замъка Нойшванщайн. Оттам сякаш излизат духовете на Вагнер и на Лудвиг Втори, за да могат да покровителстват – и го направиха вече, първата ни изява – българи да представят Вагнер в родината на композитора. Така че това второ посещение ни дава основание да бъдем искрено мотивирани и да продължим с тази наша серия „Пръстенът на нибелунга“, която ще има нов сценичен живот“, каза акад. Карталов. Гостуването е в края на септември и първите дни на октомври.
Веднага след това операта занимава за корейския фестивален град Дегу където ще представи „Електра“ от Рихард Щраус.
„В първите дни на ноември гостуваме в Турция - Анкара и Истанбул (8 и 11 ноември), където се отбелязва 100-годишнината на турската република и се чества годишнина на Кемал Ататюрк. Там представяме „Тоска“ от Пучини“, каза акад. Карталов. В Анкара ще направим представяне на операта в новия национален пресклуб на БТА, който е, на практика, културният дом на България в турската столица“, каза генералният директор на БТА Кирил Вълчев.
Част от международната програма включва именно спектакли в държави, с чиито национални информационни агенции БТА има трайни отношения, каза още Кирил Вълчев. „БТА работи отлично с ДПА, с АПА – това са германската и австрийската информационни агенции, имаме всекидневно партньорство и с Андолската агенция на Турция. Надявам се, а защо не заради предстоящото гостуване на Софийската опера в Южна Корея, да имаме по-интензивно партньорство с агенцията на Южна Корея“, добави той.
Кирил Вълчев припомни, че БТА има „отлично партньорство, скрепено и с нарочно споразумение“, със Софийската опера и балет - националния оперен и балетен театър на България. „БТА единствената медия, която говори всеки ден, денонощно, и на английски език, и има партньорства с информационни агенции от целия свят“, каза още Кирил Вълчев.
Освен на сцената на Софийската опера, ние работим на още три сцени – „Опера в парка“, изцяло посветена на най-младата публика със серия от детски спектакли. Сцената на езерото Панчарево е домакин на фестивала „Музи на водата“ – за четвърта поредна година, а за осми пореден път всяко лято, в прегръдката на Белоградчишките скали, правим оперен фестивал, който се посещава от хора от цялата страна и много гости от чужбина“, каза още акад. Карталов.
Софийският оперен Вагнеров фестивал ще се състои от 8 до 30 юни, и включва „Рейнско злато“, „Валкюра“, „Зигфрид“, „Залезът на боговете“, „Тристан и Изолда“, „Парсифал“, „Летящият холандец“. Както писа БТА, Софийската опера представя нов прочит на „Пръстенът на нибелунга”. На представянето днес в БТА присъстваха изпълнители, които участват в проекта. Сред тях са Мартин Илиев и Петър Вучков.
Режисьорката Юлия Кръстева определи проекта като „един уникален шанс“.
„Още, когато започнахме през 2010 година, с първото поставяне на Ринга. Сега, това второ завъртане вече ни поставя на съвсем друго ниво. Тъй като при предишното ни гостуване във Фюсен, ние видяхме мястото на публиката – която действително ни прие с много аплуази, много възторзи, с тропане дори на крака, за което в един момент си казваш: „Ние наистина сме на едно ниво, което е световното ниво“. Тоест, България, колкото и да е малка, си има нейните таланти и това е благодарение на нашите колеги, на режисурата. Това е един колектив, който, ако не е сплотен, няма как да постигне тези резултати и ние ги виждаме. Сега, живот и здраве, се надяваме с второто гостуване още повече да вдигнем летвата“, каза Юлия Кръстева.
„Ние даваме втори живот на Пръстена. За мен е много интересно да видя аз как съм узряла през цялото това време, както и всички колеги. Защото ние минахме наистина през една голяма вагнерова школа. Мога да твърдя, че вече имаме вагнерови специалисти тук, в нашата страна. И традицията ще продължи нататък. Ние поставихме едно много сериозно и стабилно ядро. Нивата са много дълбоки и сега, през този втори прочит, ние наистина навлязохме в един много дълбок океан. И мисля, че това ще се усети много силно от публиката“, каза сопраното Цветана Бандаловска.
„Никога няма да забравя тази колосален успех, който пожънахме в „Болшой театър“, именно с „Пръстенът на нибелунга“. Сега, след пет години, отново се връщаме към това гениално заглавие на Вагнер. След тези пет години, като че ли, всичко е толкова дълбоко влязло в съзнанието на всички нас. Докато в първия Ринг нещата бяха като в приказка, сега влязохме още по-надълбоко, бръкнахме в психологията на образите, в техните най-дълбоки интимни страсти – чисто човешки, в маниите, в страховете им, в болките им. И, някак си, на друго, по-философско ниво, изграждаме нашия нов Ринг, който е с феноменални декори, невероятни костюми – една, действително, супер продукция“, каза тенорът Константин Андреев.
/ДД