Докато всяка година през февруари Рио де Жанейро, Бразилия, Венеция, Италия и Ница, Франция се съревновават кой ще привлече повече публика и туристи на своите традиционни карнавали, Софийската опера и балет реши да изненада своята детска публика също с карнавал и то не какъв да е, а с прочутия "Карнавал на животните" на Камий Сен-Санс, но адаптиран в стил мюзикъл по едноименната музикална сюита на френския композитор.
Сценарист и автор на стиховете е Ваня Иванова. Сценарият е със съвременна екологична насоченост, но постановката е пълна с вълшебства и приключения. Ваня Иванова умело провокира младата публика да се ангажира с опазването на околната среда.
Режисьор е Юлия Кръстева. Ариите на образите от музикалната сюита на Сен-Санс - на Мая, на Лъва, Слона, Кукувицата, Магарето, Костенурката се изпълняват от аритисти-солисти на Софийската опера и балет. Диригент е Стефан Недялков. Негова е и музикална адаптация.
Режисьорът Юлия Кръстева за пореден път доказа, че е много сладкодумен разказвач на детски музикални приказки. Историята за приключенията на Мая оживя на сцената чрез впечатляващи картини, излъчвани от мултимедия - на саваната, в която живеят лъвовете и слоновете, на зелените гори, в които се крие кукувичката, на девствената природа на Австралия и Нова Зеландия. Героите танцуваха, актриси разиграваха кукли от куклен театър със забавна хореография. Актьорите си общуваха с децата и те активно се включваха с коментари и отговори на зададени им въпроси.
Под майсторската палка на диригента Стефан Недялков прекрасната музика на Сен-Санс изпълни цялата зала с богатата си звукова палитра, въпреки силно намаления оркестров състав. Вместо с по-многобройния щрайх, с който обикновено се изпълнява тази творба, настоящият оркестър включва щрайх квинтет, кларинет, флейта, ксилофон и пиано. Впрочем точно с такъв състав на щрайха се е състояла и премиерата на сюитата на 9 март 1886 година.
Всъщност идеята за музикален спектакъл по музика от "Карнавал на животните" е на самия маестро Недялков. Той е и автор на кантото, чрез което дискретно е вписал стиховете на Ваня Иванова в мелодиката на различните солиращи инструменти в частите "Марш на лъвовете", "Кукувица дълбоко в гората", "Костенурка", "Слон", "Аквариум", "Магаре".
„Лебед” е най-известната част от сюитата на Сен-Санс. Веднага след представянето й по онова време тя става една от най-популярните пиеси на композитора, след като знаменитият хореограф Михаил Фокин създава ненадминатия балетен шедьовър „Умиращият лебед” специално за голямата балерина на ХХ век Анна Павлова.
Сега при изпълнението й лиричното соло на виолончелото и танца на младата балерина от балета на Софийската опера създаде такава магия, че момиченце от публиката попита майка си: "Мамо, тя истинска ли е?!" Този въпрос напълно имаше своите основания, защото вълшебството, което се роди от музиката и танца породи у всички нас зрителите усещането, че сме отворили капака на изящна музикална кутия, от която звучи музиката от "Лебед"-а на Сен-Санс, а вътре се върти изящна порцеланова балерина.
Танцът обаче беше на фона не на красиво езеро сред дивна природа, а на фона на апокалиптична картина на екологична катастрофа. Мултимедията излъчва сиви пушеци, дим и камари отпадъци. По този начин режисьорът Юлия Кърстева напомня какво би се случило, ако не спрем да замърсяваме природата.
В музикалния спектакъл обаче, лебедът, за щастие на всички деца, не умира. Магията, родила се след като лошото момче Тошко става добро го съживява. По интересен начин това е предадено и чрез музиката в последните няколко такта от финала на пиесата, които по идея на маестро Недялков завършват възходящо, а не низходящо, както са написани от Сен-Санс.
Художник на постановката е Елена Шопова, хореография и пластика - Екатерина Петкова, а хореограф на танца на Умиращия лебед е Мария (Маша) Илиева - примабалерината на Софийската опера от недалечното минало.
Не на последно място трябва да бъде отбелязана и специалната заслуга на директора на Софийската опера и балет академик Пламен Карталов децата да получат поредния музикален подарък - "Карнавал на животните". Режисирани от него монументални постановки като "Борис Годунов" и оперите на Вагнер се играят с огромен успех на сцените по целия свят. Но той има визията за специалното място на операта като институция за музикалното и културното възпитание на децата. Затова афишът на Софийската опера и балет е пълен с постановки за малките зрители - концерти за бебоци, "Хензел и Гретел", Вълшебната флейта" от Моцарт, адаптирана за деца, "Вълкът и седемте козлета", "Бременските музиканти", "Червената шапчица", "Мечо Пух", "Трите феи и спящата красавица", "Козелът Сърдитко" "Шегобишко на острова на чудесата", "Аладин и вълшебната лампа", Вълшебната гора"...
Да пожелаем творческо дълголетие на целия екип, натоварен от маестро Карталов да работи за въвеждането на децата в света на музиката, операта и балета и незабравими забавления на малките зрители с героите от новата постановка "Карнавал на животните"
Цвета Иванова