Специална награда за най-изявения участник в майсторския клас ще бъде връчена от акад. Пламен Карталов. Поради засилен интерес срокът за кандидатстване е удължен до 29 май.
Орлин Анастасов е артист със световна кариера, дебютирал съвсем млад на оперната сцена. Творческият му път започва стремглаво в най-големите театри и с най-значимите роли в басовия репертоар. В началото на юни Анастасов ще бъде 2 седмици в София за различни инициативи.
„Това ще бъде първият ми майсторски клас в Софийската опера. Радвам се и благодаря за тази покана, защото това е театърът, откъдето започнах. През месец януари ще станат двадесет и пет години от дебюта ми в „Дон Карлос“ като Филип II. Натрупал съм сериозен опит през тези години, който ще се опитам да предам на младите колеги. Искам да им помогна с неща, които човек по-трудно може да открие или няма кой да му каже. Понякога това са дребни детайли, които колкото са дребни, толкова са и важни. Ако трябва да говорим за стил, за произношение, правилна каденца на фразата, ударения. Майсторският клас ще бъде от 3 до 7 юни, а на 8 юни ще има и галаконцерт. Класът не е за начинаещи певци. Не виждам смисъл аз да губя тяхното време и те моето. Искам нивото да е високо и то ще бъде такова. Но няма ограничение за възрастта. Ще има интересни гласове, ще има певци от чужбина, тъй като вече има заявки. Срокът за записване е до края на месец май. На сайта на Софийската опера всичко е написано. /www.operasofia.bg/
Аз правя доста майсторски класове в различни консерватории в Европа. Поканиха ме на фестивала в Уексфорд през септември. Всяка година съм в Грузия, в консерваторията в Яш в Румъния. Догодина ще бъда в Ню Йорк Сити опера. Това ми доставя много голямо удоволствие.“
За първи път София ще бъде домакин на предварителен тур от големия певчески международен конкурс „Вердиеви гласове“. Прослушването ще бъде на 12 и 13 юни в Софийската опера, която е и домакин на събитието.
„Това е петдесет и деветото издание на „Вердиеви гласове“ - много реномиран конкурс. Изключително съм щастлив, че бях поканен от новото ръководство на конкурса да участвам в селекцията на младите певци от България и съседните държави, за Грузия и целия регион там. Тук ще бъдем с акад. Карталов и Матео Паис, който е в организационния кометит. Но в Грузия ще бъда сам. Това е голяма отговорност и същевременно комплимент. Явно ме свързват с вердиевия репертоар, който винаги е заемал 95% от репертоара ми. С тях имаме грандиозни планове за догодина, но не е дошло времето да ги разкривам. Конкурсът е феноменален и мога да го кажа, защото познавам всички конкурси. От тази година започват с един иновативен елемент. Финалният тур ще бъде и работа с режисьор, защото искат да оценят певците не само според гласовите възможности, а и според това как реагират на работа с режисьор. Не е необходимо някой да е феноменален глас. Може да направи впечатление с актьорско присъствие и да получи добри предложения. По време на конкурса журито е шест, седем членно, а за финала идват тридесет, четиридесет артистични директори от цял свят. Откриват се огромни възможности за младите изпълнители.“
От няколко години Орлин Анастасов организира певческа академия в къщата на Борис Христов в Рим.
„Направих предложение, което беше прието от Министерството на културата. Променихме регламента, който в момента предлага работа с известни педагози два пъти по два месеца през годината. Обикновено това са януари, февруари и след това юли, август. Проектът върви много добре. Имаме идеи за обогатяване на проекта с вкарване на нови дисциплини. Много съм щастлив и се надявам да продължи. Сега ще завърши курсът за тази година. Миналата година имаха много хубави изяви. В рамките само на месец август имахме дванадесет или тринадесет дати за концерти и оперни спектакли. На фестивала „Маса маритима“ някои от момчетата дебютираха в „Отело“, „Травиата“. Това е една чудесна дипломна работа, с която имаш възможност да участваш в много концерти. За тази година имаме уговорени вече шест концерта, но продължаваме да работим. Винаги излизат предложения и се старая да намирам максимално поле за изява. На всеки един от тези концерти или спектакли каня хора, които да дойдат, да чуят. Никога не се знае откъде какво може да излезе.“
Сред множеството си ангажименти Орлин Анастасов намира време и за нещо ново в кариерата си – режисурата. След няколко постановки в Италия и България, Орлин подготвя много сериозна продукция.
„Подготвяме много голяма постановка на „Атила“ от Верди, копродукция между десет театъра на четири различни континента. Всичко започва в Грузия. Премиерата ще бъде в началото на април догодина. Надявам се да успеем да я покажем и в България, защото планът е таци постановка да бъде видяна от колкото се може повече хора. В Грузия правителството и институциите милеят много за културата. Когато има проекти, които за тях са престижни и показват грузинското изкуство, а и когато могат да го покажат в Италия, за тях това е нещо много специално и държавата спонсорира всичко. Премиерата на „Атила“ ще бъда с грузински певци. Главната партия на Атила ще изпее един грузински бас, който открих преди две години и в рамките на тези две години той вече е със световна кариера. Вече два пъти пя на фестивала Росини, три пъти в Римската опера, в „Сан Карло“ Неапол. Казва се Георги Манушвили. На един концерт пя грузинска песен и след това се срещнахме. За мен това е най-красивият бас в момента в света. Феноменален е. Тенорът ще бъде Акиле Мачадо, който е артистичен директор на операта в Ла Коруня и иска да покаже целия спектакъл там, затова правим това партньорство. Одабела ще бъде младо сопрано, 29 годишниа грузинка с арменски корени Марина Шардинарова, която спечели наградата за най-добро сопрано на името на Мирела Френи на конкурса „Николай Гяуров“ в Модена. Съставът ще бъде много сериозен.
Накрая на разговора Орлин сподели, че през януари 2024 ще отбележи 25 години на сцената със специална гала вечер в Софийската опера. Изненадите остават за зрителите и почитателите на операта.