Орлин Анастасов има общо шест майсторски класа по целия свят тази година. На 1 октомври започва репетиции като режисьор на „Атила“ в Батуми, Грузия. Постановката ще пътува на няколко континента, а София е една от спирките. Това БТА научи от именития бас, който съвсем скоро приключи своя първи майсторски клас в Софийската опера.
„Този клас е първият от многото тази година. Така се случи тази година – да правя много майсторски класове. Веднага след София, отивам в Грузия за майсторски клас в Батуми, на Черно море, един прекрасен град. Вече за трети път ще отида там. През ноември ще бъда в консерваторията, в Яш, Румъния, където също ме поканиха да направя майсторски клас“, разказва артистът.
По думите му понякога майсторски класове се организират от частни институции, които се занимават с културна дейност, какъвто ще бъде майсторският му клас в Милано през юли. В Белуно, в края на август, майсторският клас е организиран от културна асоциация, съвместно с общината на града, в подножието на Алпите.
„Предстои ми един още един, наистина много престижен майсторски клас – на фестивала в Уексфорд, Ирландия. За първи път ще бъда на този форум“, казва Орлин Анастасов.
ПЪРВИ МАЙСТОРСКИ КЛАС В НОВА ЗАЛА
Майсторският клас в Софийската опера бе първият в новопридобитата зала „Александър Стамболийски“. „Като цяло съм доволен, защото обикновено твърде често се случва да правиш подобен вид занимания в сравнително малки помещения, а това е доста сериозно голямо помещение“, коментира Анастасов.
„Аз не обичам да правя сравнения. Всяко поколение, затова се казва поколение, защото е разположено в различна епоха от времето. Така че всяко ново поколение носи нещо ново, различно. Но без да казваме кое е по-добре и кое – по-зле. Младите колеги, и по-специално тези, с които имах възможността да работя и да им предам в максимална степен опита, който съм натрупал, са един доста пъстър колектив“, разказва Орлин Анастасов.
По думите му има певци, които вече правят сериозно кариери, както и съвсем начинаещи. „Има едно момче, което е на 17 години, което взехме по мое желание. То е на ниво музикално училище. Разбирате, няма как да изискваме твърде много от толкова млад изпълнител. Имаше някакви съмнения, доколкото усетих, за вида глас, защото това е най-сложното и най-опасното в началото – определянето на вида глас и пътят, който трябва да се следва. Но това, надявам се и му го желая, в бъдеще ще е един хубав бас. Взех го заради това, защото е бас“, коментира Анастасов.
„Двама от изпълнителите, с които работя, вече са с много сериозна кариера. Все още не мога да им кажа имената, но съвсем скоро време ще ги чуем на софийска сцена. Още в следващия сезон“, казва маестрото.
„Щом има добър резултат, означава, че работата се върши както трябва. Няма случайност в нашата професия. Така че, смея да твърдя, че това е напълно достатъчно и ме кара да продължавам да следвам този път. Аз едва от три години се захванах с такава педагогическа дейност“, обобщава той.
ЗА РОЛИТЕ И УЧИТЕЛИТЕ: АЗ ИМАМ САМО ЕДИН УЧИТЕЛ
„Чисто вокално съм имал само един учител. При мен така се случиха нещата. Това е покойният маестро Делиганев. Не съм работил никога вокално с никой друг. Смея да твърдя, че всички са били мои учители – тези, с които имал възможността да работя впоследствие, и то, най-вече, режисьори и диригенти. Защото това е естественият ход на един певец, когато завърши съответното учебно заведение – университет, консерватория, без значение какво, той би трябвало да излезе вокално подготвен. Оттам нататък започва тепърва истинската работа. Тоест, той вече е научил до десет процента от това изкуство. Следват другите 90, които сцената и срещата с такива големи имена и професионалисти, вече му дават тази възможност да се научи“, казва Орлин Анастасов.
Допълва, че вече е изпял почти всичко, което е искал, но са останали и роли, които не е пял. „Но това, което исках да изпея, съм изпял всичко, и по много“, допълва той.
ГРАНДИОЗЕН ПРОЕКТ
„На 1 октомври започват репетициите на една нова грандиозна оперна постановка, на която аз ще съм режисьор-постановчик – „Атила“ от Верди. Тя ще бъде произведена в Батуми, пак в Грузия, но е копродукция, и после ще бъде представена на четири различни континента. Премиерата е в началото на април 2024 година“, разказва българският артист.
„Двама от изпълнителите в тази продукция ще бъдат поканени и в Софийската опера. Говорим за наистина феноменални гласове“, допълва той. Подчертава, че в постановъчния екип има и друго българско присъствие: „Това е едно младо момче, уникален талант, сценограф, дизайнер, прави костюми – Денис Иванов. Той ще бъде художникът на тази „Атила“.
Продукцията ще гостува в три оперни театъра, в Италия, в Ла Коруня – Испания, в Каунас – Литва. „Ще отидем в Central Park, в Ню Йорк. През 2025 година ще бъдем в Мексико и в арабските страни. Има огромен интерес към тази постановка. Водим преговори с операта в Загреб. Белград също е заинтересован. Със сигурност, ще има една спирка и в България догодина“, разказва Орлин Анастасов.
Орлин Анастасов е роден на 10 юни 1976 година в Русе, в семейството на оперните певци и солисти на местната опера – Мария Венциславова и Анастас Анастасов. Завършва НУИ „Проф. Веселин Стоянов”, в класа на Георги Делиганев, който е неговият единствен вокален педагог.
На 19 години прави своя сценичен дебют, на 20 вече има натрупан професионален опит и репертоар, а 23-годишен, през 1999 г., дебютира успешно на сцената на Миланската скала, в ролята на дон Базилио от „Севилския бръснар“ на Росини под диригентството на Рикардо Шайи. След това получава покана за още две изяви в същия театър.
През 1998 г. печели първа награда на международния конкурс за млади оперни певци „Христо Бръмбаров”, година по-късно става лауреат на международния конкурс в Пуерто Рико на името на Пласидо Доминго. Следват участия на всички най-големи и престижни сцени по целия свят.
На 34-ата си година, Орлин Анастасов вече е пресъздал най-големите оперни образи. Репертоарът му е от над 40 роли, сред тях 20 от опери на Верди, с което си спечелва славата на един от най-търсените вердиеви баси в света.
https://www.bta.bg/bg/news/lik/472001-orlin-anastasov-pred-bta-shtom-ima-dobar-rezultat-oznachava-che-rabotata-se-v