Воден от собствената си страст към операта, акад. Проф. Пламен Карталов не просто успява да преведе Софийската опера и балет през един от най-трудните периоди за сценичните изкуства, а и да гледа напред към още по-големи успехи.
През пролетта на 2020 г. пандемията затвори вратите на оперните театри от „Метрополитън“ в Ню Йорк, през миланската „Ла Скала“ до московския „Болшой театър“, с което постави едно от най-големите предизвикателства пред сценичните изкуства в целия свят. В това време в Софийската опера и балет академик професор Пламен Карталов взима няколко ключови решения за управлявания от него театър. Първото е да направи онлайн излъчвания на представления от репертоара на операта, с което изпреварва дори „Метрополитън“.
Най-важното решение обаче е да потърси начин Операта да продължи работата си и артистите под неговото ръководство да бъдат на сцена. „Обадих се на проф. Кантарджиев за съвет – казва Карталов. – Той ми каза да бягаме от закритото, което ми подейства много отрезвително.“ Това кара Карталов да се заеме с организацията на най-успешния летен сезон в историята на Софийската опера и балет.
Традиционно през лятото паркът на Военната академия в София е дом на летни представления, но през 2020 г. Карталов намира шест нови сцени. Сред тях са сцени в Киноцентъра в Бояна, на Белоградчишките скали, при крепостта Цари Мали град и на езерото Панчарево. Така артистите на Операта продължават да са на сцената дори в трудния за сценичните изкуства период. Освен това се радват на успешно разпродадени представления, които привличат публиката.
Справянето с тази криза обаче е само един от успехите на Пламен Карталов. „Да откриваме и да увличаме непрекъснато нови и нови поклонници за операта и балета с нови инициативи, а заедно с това и достъпът до тях да стане най-естествен е мисия“, казва той. Тази мисия е видна още в началото на кариерата му, когато сформира младежка оперна трупа, с която пътува из страната. Без претенции за конкуренция с големите оперни театри, той успява да наложи трупата с много усилия и работа. Така тя стига до покани за участия извън страната и представлява основата на Камерната опера в Благоевград, която съществува и до днес.
Работната етика и неспирният му ентусиазъм и страст правят следващите десетилетия в кариерата на Карталов изключително наситени и разнообразни. Той управлява и твори в Държавната опера в Русе и в Музикалния театър в София, основава Академия за вокално изкуство в Рим и реализира десетки постановки в различни мащаби. Между 1994 и 2000 и после от 2008 г. е директор на Софийската опера и балет, където постига и най-значимите си успехи.
Отвъд гастроли на Софийската опера на пет континента, може би най-големият успех в кариерата на Маестрото, както го наричат колегите му, е поставянето на тетралогията опери на Рихард Вагнер „Пръстенът на нибелунга“. „Всички овикваха, че няма да има публика, че не е за българските певци, но поех големия риск, не слушах никого и разчитах на публика не само в България“, казва Карталов. Още с първата премиера на „Рейнско злато“ рискът се отплаща и идват хора от над 15 държави, като тетралогията се играе успешно и извън страната, включително в специалния за историята на Рихард Вагнер град Фюсен в Бавария и в „Болшой театър“. Реакцията на публиката и критиката са изключително топли и това постижение затвърждава мястото на Софийската опера и балет сред значимите оперни театри по света.
Освен от вътрешната си страст Маестрото е движен в кариерата си и от желанието да привлече възможно най-много хора към оперното изкуство. Отвъд идеалната цел, това е важен елемент в издържането на Софийската опера и управлението є като един успешен бизнес. „Операта не може да е печелившо изкуство“, казва Карталов. Той отбелязва, че нейният произход е в дворците на кралете от преди четири века, но днес държавата трябва да подкрепя и подпомага това изкуство заради дълг и престиж.
Той обаче е прагматичен и осъзнава, че няма как да се разчита единствено на държавна подкрепа. „Театрите трябва да се вземат сами в ръце, директорите да не хленчат и да намерят онези механизми и начини това изкуство да не оцелява, а да се развива“, казва той. Това включва създаването на общност от любители на операта, които да я подкрепят чрез дарения, но и управление, което да привлича публика. „Най-големият успех на един мениджмънт е посещаемостта и ако тя е слаба, значи е слабо ръководството“, казва той.
Този комерсиален аспект на операта не е нужно да е в конфликт с творческите качества на продукциите. „Ако се прави с вкус и отговорност, комерсиализацията в тези сериозни културни институти може да е валидна“, казва той. Неговият пример е поставянето на мюзикъла „Мама Миа!“ в Софийската опера, чието качество сравнява с постановките на „Бродуей“ и в лондонския „Уест Енд“. Благодарение на него Софийската опера добива финансова стабилност, която е от огромно значение. „Не това ме провокираше толкова – казва Карталов, – колкото това в операта да влезе нова публика, която няма да дойде на опера и балет, но ще дойде на мюзикъл.“
Със същата мисия – да постигне устойчив интерес към операта – Карталов развива и детската програма на Софийската опера. Това включва както концерти за бебета, така и представления за деца, които включват опери, балети и мюзикъли. Чрез тях Карталов успява да даде поле за изява и на най-младите артисти, като в тези представления участват дори студенти, които още се обучават. Част от мотивацията и за тях е именно в привличането на публика, което става все по-трудно, при това в глобален мащаб.
За разлика от клишираните разбирания за артистичния подход към подобни проблеми Карталов залага на инвестиции в развитието на операта, за да разреши проблема. Това включва, от една страна, обезпечаването на артистите в операта с по-добро от средното заплащане, както и с нови музикални инструменти и качествено оборудване за спектаклите, без значение къде се поставят.
От друга страна е развитието на различните сцени, които са по-близо до публиката. „Напълно възможно е да отидем на нови места и при нова публика и го правим убедено – казва Карталов. – Нека да се види и да се чуе изкуството на оперния театър, а не да стои скрито от очите и ушите на публиката.“
Така през лятото на 2022 г. Карталов и Софийската опера и балет продължават да пренасят работата си на открити сцени в София и из страната. Тази година фестивалът „Опера в парка“ в парка на Военната академия ще включва спектакли само за деца.
Летният фестивал „Музи на водата“ на езерото Панчарево ще има представления от юли до септември. Сред тях ще бъдат две премиери – на операта „Летящият холандец“ на Рихард Вагнер и балетът „Сън в лятна нощ“ по музика на Феликс Менделсон Бартолди и едноименната комедия на Уилям Шекспир. През август ще се проведе и фестивалът „Опера на върховете“ на Белоградчишките скали, където ще бъдат представени оперите „Набуко“ и „Аида“ от Джузепе Верди, „Норма“ от Винченцо Белини, балетите „Баядерка“ от Лудвиг Минкус, „Хиляда и една нощ“ от Фикрет Амиров и „Корсар“ от Адолф Адам, както и мюзикълът „Мама Миа!“ от Бени Андершон и Бьорн Улвес. Освен това Софийската опера ще има представления и в Античния театър в Пловдив.
Успехът на всичко досега, но и на бъдещите планове на акад. Пламен Карталов е амбивалентно понятие. Той е на първо място за артистите и публиката. „Артистите да се чувстват на върха и да са щастливи, а публиката да е вдъхновена, удовлетворена и потопена в нашето изкуство“, казва той. За самия него остава ролята на режисьор и директор, който е зад кулисите и подхожда по-прагматично към успехите. „Не умея да им се радвам, а винаги тръгвам към следващата задача и крачка към постигане на нови височини и върхове.“
https://forbesbulgaria.com/2022/06/29/opera-must-not-survive-but-develop/