От 8 до 25 юли шест оперни заглавия – тетралогията „Пръстенът на нибелунга“, „Парсифал“ и „Тристан и Изолда“ ще бъдат представени на сцената на Националната опера под диригентството на Константин Тринкс. Росен Гергов ще застане на пулта, за да закрие на 29 и 30 юли фестивала с „Летящият холандец“ на езерото Панчарево. 210 годишнината от рождението на Рихард Вагнер е поводът за този мащабен проект на Пламен Карталов, както и за новата продукция на „Пръстенът на нибелунга“.
Специално обръщение към ръководството и към публиката изпрати Райнер Финеске, президент на Международната асоциация „Рихард Вагнер“, който написа:
„Като Международна асоциация „Рихард Вагнер“, ние сме много щастливи от големия ангажимент на Софийската опера и нейния генерален директор Пламен Карталов, които изковаха нов „Пръстен“… Преди всичко ние сме възхитени от забележителното качество на певците, постановките и музикалното равнище на оперния театър.
Софийската опера е един от малкото оперни театри в света, които популяризират творчеството на Рихард Вагнер с голямо въодушевление и устрем.
Пожелавам на проф. Пламен Карталов и на целия му екип успех и на добър час!!!“
Поздрав към колегите си и публиката изпрати и голямата наша певица Камерзенгерин Анна Томова-Синтова, която сподели вълненията си: „Пръстенът на нибелунга“ е огромно предизвикателство за всеки (и голям) театър! Традицията на Софийската опера бе голяма, но не бе свързана с Вагнер. Взетото преди 12 години решение „Пръстенът“ да бъде представен на софийска сцена бе предизвикателство за всички – включително и за публиката, която обаче вече жадуваше и за нови пътища в репертоара на операта. И така, ръководството на театъра в лицето на господин Карталов се зае с огромната и отговорна задача да организира солидна професионална подготовка на певци, оркестър, хор и всички останали участници в интерес постановките на „Пръстенът“ да бъдат на високо професионално международно ниво …
Лично аз, знаейки добре с какво се сблъскват, се възхищавам от нашите прекрасни, талантливи певци, които се справиха блестящо с големите задачи! Огромният труд бе богато възнаграден! Успехът бе блестящ и музиката на Вагнер стъпи здраво на сцената на Софийската Национална Опера. Българският „Пръстен на нибелунга“ получи високо признание и оценка по света, включително и в Германия – в историческия Фюсен, свързан тясно с творчеството на Вагнер…
С мисъл – особено при моите обични колеги певци – както и на всички творци и участници – желая на първо място здраве и сили! Нека Вагнеровото вдъхновение никога да не ги напуска и с поглед устремен напред, с увереност да следват светлината на неговия път!
На всички участници и в името на осъществяването на нова сценична изява и режисура изпълнена с енергия и светлина – „На добър час“ – за удовлетворение и заряд и на една ощастливена публика!
За един голям успех на фестивала!“
Всеки Вагнеров фестивал по света предизвиква интереса на представители на различни Вагнерови общества, които предприемат пътувания, за да се насладят на продукциите на своя предпочитан композитор. В предишни издания Софийската опера също е посрещала гости от цял свят. И тази година своите места са резервирали запалените поклонници на Рихард Вагнер, както и организирана група представители на Вагнерови общества във Великобритания.
Освен музикалните пилигрими постановките на Софийската опера винаги са привличали и много журналисти от престижни световни издания.
И тази година за различен период от време, за фестивала пристигат специалисти от списания, сайтове и радиостанции, сред които „Concerto”, „Opera Now”, „Der Neuer Merker”, „Gramophone“, „Musical Opinion“, „Oper!“, „Drammaturgia“, „OperaWire“, „BelliniNews“, „Eurocomunicazione“, „London Arts Discovery“, „Die Münchner Opernfreunde“, „Dresdner Neueste Nachrichten“, „Leipziger Volkszeitung“, „Wagneriaani“, както и от „Rundfunk Berlin-Brandenburg“.
В София ще бъдат и журналисти от „Musikfestspiele Königswinkel“ от Фюсен, градът в който през есента ще бъде представена новата постановка на „Валкюра“. Пристига и журналистка от сайта „Mezei néző“ от Будапеща, която специално следи изявите на великолепния унгарски бас Кристиан Чер. За целия фестивал в София ще бъде представител на сайта „MusicWeb Internationa“, който е страстен колекционер на записи на класическа музика.
В новата режисьорска концепция на Пламен Карталов на „Пръстенът на нибелунга“, сценографията е на Ханс Кудлих, а Християна Михалева-Зорбалиева е автор на визия на костюмите.
И тази година Пламен Карталов разчита на български певци за седемте заглавия. Публиката ще може да аплодира великолепните солисти на Софийската опера и балет – Радостина Николаева, Гергана Русекова, Мариана Цветкова, Силвана Пръвчева, Цветана Бандаловска, Лилия Кехайова, Александрина Стоянова, Весела Янева, Айла Добрева, Ина Калинова, Цвета Сарамбелиева, Рада Тотева, Любов Методиева, Ангелина Манчева, Юлиана Катинова, Елена Механджийска, Костадин Андреев, Мартин Илиев, Даниел Острецов, Хрисимир Дамянов, Ангел Антонов, Емил Павлов, Атанас Младенов, Веселин Михайлов, Николай Петров, Петър Бучков, Бисер Георгиев, Светозар Рангелов, Стефан Владимиров, Ангел Христов, Красимир Динев, Николай Войнов, Калин Душков. На софийска сцена се завръщат Йорданка Дерилова като Брюнхилде и Камелия Кадер като Валтрауте в „Залезът на боговете“. В състава е включен и Пламен Димитров като Алберих в „Рейнско злато“, „Зигфрид“ и „Залезът на боговете“. В този забележителен състав изключение правят Томас Хол, който ще бъде Вотан във „Валкюра“, Кристиан Чер поканен за Странника в „Зигфрид“, Анна Верле за Брангене в „Тристан и Изолда“. Курт Ридъл гостува за Даланд, както и Станислав Трифонов за Холандеца в „Летящият холандец“.