София, 02.10.2023 17:29 (БТА)
Получихме признание и благодарност за всичко – пеенето, играта, оркестъра, техниката, концепцията в интерпретация и сценична реализация. Това каза пред БТА акад. Пламен Карталов след представянето на Софийската опера, на „Валкюра“ от Вагнер на музикалния фестивал „Кьонигсвинкел“ във Фюсен, Германия. На сцената на театър „Нойшванщайн“ публиката видя постановката, чиято премиера се състоя в София през юли 2023 г., под режисурата на Карталов.
„Според мнението на вагнерианците и музикалните познавачи и критици постановката получи най-висока оценка. Участието на Софийската опера е и доминантата в програмата на фестивала“, каза още акад. Карталов. По думите му публиката сравнява и иска да види, и чува, най-добрите певци, равни на тези в топ листата на най-големите театри.
Акад. Пламен Карталов пред БТА, в разговор с Даниел Димитров, разказва за представянето във Фюсен реакциите на публиката и най-интересните отзиви. И още: Риск ли е да предлагаш опера от германски композитор на германска публика, в Германия? Как се вписва нашия спектакъл в програмата на музикалния фестивал „Кьонигсвинкел"? Наложи ли се някаква адаптация или промяна във „Валкюра“, специално заради това гостуване?
Акад. Карталов, с четвърт час аплодисменти и викове „Браво!“ завърши първото представление на Софийската опера във Фюсен. Изненада ли е за Вас тази реакция на публиката?
- Осем години пазим този спомен на възторг и вулканични аплодисменти, с първото гостуване на Софийската опера в Германия през есента на 2015 г. С първата постановка на „Пръстенът на нибелунга“ – най-мощната и дръзка творба-тетралогия на Рихард Вагнер. Сега, от новата постановка на „Пръстенът“, представяме „Валкюра“. Тази Вагнерова перла краси за втори път тук, пред немската и международна публика в залата на фестивалния театър, в средновековния баварски град Фюсен. Имахме зрители и от България, специално пристигнали за премиерата ни в Германия. Реакцията на публиката очаквах с огромно вълнение. Получихме признание и благодарност за всичко – пеенето, играта, оркестъра, техниката, концепцията в интерпретация и сценична реализация.
Риск ли е да предлагаш опера от германски композитор на германска публика в Германия?
- Разбира се, че не е малък рискът! Публиката сравнява и иска да види, и чува най-добрите певци, равни на тези в топ листата на най-големите театри. Спектаклите трябва да са разбираеми и гледаеми, да носят Вагнеровата философия за музикална драма и извисена поезия на театралното му мислене върху музиката и нейния адекватен сценичен прочит.
Наложи ли се някаква адаптация или промяна във „Валкюра“ специално заради това гостуване?
- Не, защото познавам отлично техническите възможности на сцената. Работил съм вече тук и предварително съобразявах всичко. Нали за тази сцена се роди в концепцията ми цялостния замисъл за тетралогията в съвършено нова и по-добра реализация.