Либретото на „Медея“ е написано от Франсоа-Беноа Хофман по трагедиите „Медея“ от Еврипид от 431 пр. н. е., „Медея“ от Сенека от 50 г. от н. е. и „Медея“ от Пиер Корней от 1635 г. Премиерата на операта е на 13 март 1797 г. в театър „Фейдо“, Париж.
„Медея“ има 6 версии, направени между 1800 и 1902 г. Те включват преводи на немски и италиански език, съкръщения в партитурата и превръщане на говорните диалози в речитативи.
Големите баси на България Борис Христов, Николай Гяуров, Никола Гюзелев и Димитър Петков изпълняват ролята на Креон съответно в Римската опера, Ла Скала, Виенската Щаатсопера и операта в Лион. Мецосопраните Маргарита Лилова, Александрина Милчева и Виолета Радомирска пеят в ролята на Нерис, както следва: Маргарита Лилова – във Виена, Александрина Милчева – в Лозана и Бон, а Виолета Радомирска – в Цюрих и Берген. Единствената българска певица, която до този момент е пресъздала образа на Медея, е Соня Йончева – в Берлин през 2018 г.
Авторът на „Медея“ композиторът Луиджи Керубини е първият композитор, който е Командир на ордена на Почетния легион – най-високото отличие във Франция.
В оригиналната партитура на „Медея“ Керубини задрасква финалната ария на Медея, защото е упрекван, че операта е много дълга. Геохимици от университетите в Манчестер и Станфорд подлагат на изследване със специална ренттгенова апаратура тези страници и след 216 години откриват какво има под мастилените петна на нотните листове. Това се случва през 2013 г.
Очакваме ви на 23, 24 и 25 февруари в Софийската опера!