БАРИТОНЪТ СТАНИСЛАВ ТРИФОНОВ ГОСТУВА В „САМСОН И ДАЛИЛА”
23 ное 2014

БАРИТОНЪТ СТАНИСЛАВ ТРИФОНОВ ГОСТУВА В „САМСОН И ДАЛИЛА”

Солистът на Болшой театър в Минск ще пее Великия жрец на Дагон

Беларуският баритон Станислав Трифонов ще гостува през декември на сцената на Софийската опера и балет в ролята на Великия жрец на Дагон в операта „Самсон и Далила” от Камий Сен-Санс. Роден е в Тоболск в семейството на музиканти. „Въпреки това в детските си години не се занимавах с музика, разказва изпълнителят. Дрънках на китара в двора ни, играех футбол, но не стъпвах в операта. От материални съображения пропях в църквата, но по слух – тогава не познавах нотите“, разказва Трифонов.

Настъпва моментът, в който братът на Станислав му препоръчва да отиде при добър педагог в Минск. Младежът харесва хоровата музика и първоначално посещава само такива концерти. Интересът му към операта възниква постепенно, до голяма степен благодарение на педагога Адам Мурзич.  През 1993 Трифонов завършва Музикалното училище „М. Глинка“. След 3-годишното обучение, по време на което той получава добра вокална основа, промяната във вкусовете на младия изпълнител е налице. „По онова време Одеса бе музикална „Мека“, в която започнах да се виждам като оперен певец. Радвам се за това, което се случи в моя живот и съм доволен от мястото, което заемам днес“, споделя Станислав Трифонов.

През 1998 той се дипломира в Одеската държавна консерватория. По време на обучението си Трифонов участва в няколко международни конкурса за вокалисти. Получава II награда на конкурса „Дворжак” и през 1997 е поканен да дебютира в постановката на „Евгений Онегин” от Чайковски в Пражката държавна опера. След завръщането си от чешката столица започва работа в Одеската опера и балет. Печели пет отличия до 2007, когато е поканен на работа в Болшой театър на Беларус.

Воден от разбирането, че публиката иска да види на сцената живи, себеподобни същества, Трифонов предпочита да интерпретира ролите си по-освободено, вън от наложените клишета на съответния персонаж. „Най-добрата възможност успешно да направиш една роля е примерно 25 пъти през ден да я изпееш на сцена с оркестър”, смята той. Имал е успешни участия на сцени във Великобритания, Испания, Дания, Германия, Швейцария, Франция, САЩ, Колумбия, Украйна.

Изпълнява водещите партии от баритоновия репертоар. В оперите на Верди е играл: Набуко, Макбет, Ренато („Бал с маски”), Граф ди Луна („Трубадур”), Амонасро („Аида”), Жорж Жермон («Травиата»). Повече от 10 години коронна негова роля е Скарпия от „Тоска“ на Пучини. „Такъв човек може понякога да бъде и усмихнат, и много добър, и да предразполага към себе си и веднага, като контраст на това, да бъде друг. Толкова харесвам тази партия, че сега не се готвя за всеки спектакъл специално за нея, достатъчно е да облека дрехите на Скарпия и всичко на сцената се получава по един добър начин.“

В опери на Пучини той е пял и Шарплес („Мадам Бътерфлай”), Марсел („Бохеми”). Изпълнявал е и Фигаро („Севилският бръснар”, Росини), Ескамилио („Кармен”, Бизе), Алеко от едноименната опера на Рахманинов, Княз Игор от едноименната творба на Бородин, Шакловити („Хованщина”, Мусоргски).

„Не ми харесва, когато персонажът ми изглежда еднопланов, черен или бял, както го представят в един лош театър: „Любов – и тъга”. Трябва да се търсят някакви аспекти на образа, да се анализира. По правило винаги има възможност за творчество. Колкото е по-добър един режисьор, толкова е по-голяма е тя”, убеден е Станислав Трифонов.

Той е сред участниците в 29-то и 30-то издание на Шаляпиновия фестивал. През сезоните 2010-2012 пее в постановки и на гастроли на Татарския академичен театър за опера и балет „Муса Джалил”. Трифонов пее партията на Хенри Аштън в постановката на театъра на „Лучия ди Ламермур” от Доницети, представена в рамките на конкурса „Златна маска” на сцената на Болшой театър в Москва.

За високо професионално майсторство и за заслуги в развитието на националната култура и изкуство Станислав Трифонов е отличен с медал „Франциск Скорини”.