Инженер, сценограф и дизайнер на осветление
Андреа Токио започва да работи в театъра от 1992 г., варирайки от проза до танц, от опера до кино, в различни страни и континенти по света, след като е учил музика и е посещавал Академията за драматично изкуство. Завършва инженерство в университета „La Sapienza“ в Рим и допълва обучението си, изучавайки сценография и осветителни технологии.
Става асистент на Серджо Роси, Итало Граси, Винченцо Рапони, Паскуале Мари.
От 1998 г. работи като асистент-режисьор на Пиеро Фаджони, Линдзи Кемп, Марко Гандини, Иван Фишер, Алфонсо Синьорини, Стефания Сандрели. Работи като сценограф и дизайнер на осветлението, изпълнявайки различни проекти в Италия, България, Холандия, Грузия, Белгия, Бразилия, Естония, Унгария, Франция, Испания, Германия, Черна гора, Швейцария, Арабските емирства, Саудитска Арабия.
В над 150 продукции той си сътрудничи с артисти като Марко Гандини, Чезаре Скартон, Джулиано Монталдо, Уго Де Ана, Лучано Дамяни, Франко Дзефирели, Робърт Уилсън, Крис Краус, Джиджи Пройети, Куирино Конти, Пиер Луиджи Пици, Лео Изука, Стефания Панигини, Мишел Комт, Карла Фрачи, Джанлука Скиавони, Данте Ферети; Клаудио Абадо, Енрико Мелоци, Алберто Веронези, Даниел Орен, Джовани Солима.
Той е технически директор на фестивала Reate и е част от театър Valle Occupato в Рим. Сътрудничи си като технически директор и дизайнер на осветлението с Будапещенския фестивален оркестър (BFZ), с Нощен оркестър Clandestina и с оркестъра „100 виолончели“.
Сред най-новите ангажименти от последните две години са важни филмови, оперни и театрални продукции:
Режисьор, сценограф и дизайнер на осветлението:
„Бохеми ” от Пучини за Националния театър на Черна гора
„Риголето“ от верди в Teatro Sociale в Комо;
Дизайнер на осветлението:
„Да ограбиш Мусолини“ от Ренато Де Мария.
„Травиата“ от Верди, режисиран от Рената Ското в Савона и Риети;
„Мария де Буенос Айрес” от Пиацола в Савона, Трапани, Йези;
„Медиумът“ от Меноти в Рим, Риети, Трапани;
„Бохеми“ от Пучини в Савона и Комо;
„Тоска” от Пучини на режисьора Рената Ското в Савона;
„Севилсикят бръснар“ от росини в Беневенто;
„Любовен еликсир“ от Доницети в Савона, Модена;
„Човешкият глас“ от Пуленк с режисьор Рената Ското в Савона;
„Малкият коминочистач“ от Бритън в Римската опера;
„Кайзерът от Атлантида“ от Виктор Улман в Рим;
Дизайнер на декори и осветление:
„Последното лято“ от Филотей в Риети, Фолиньо, Фермо, Л’Акуила;
„Магични Кръгове“ с Виничо Маркиони в Рим;
„Якоб Ленц“ от Рим на фестивала на Пучини в Торе дел Лаго;
Сценограф:
„Коронацията на Попея“ от Монтеверди в Будапеща, Женева, Виченца;
„Пелеас и Мелизанда“ от Дебюси в Сполето, Будапеща, Хамбург, Виченца;
Асистент-режисьор, сценограф и костюмограф:
„Тоска“ от Пучини на фестивала Торе дел Лаго;
„Въртенето на винта” от Бритън в Будапеща и Виченца;
Дизайнер в постоянна „Холографска инсталация” на Императорските форуми в Рим;
Технически директор:
„Италиански гангстери в Детройт“ в Джеда, Саудитска Арабия;
Дебютира с Fondation Arena Verona във Филхармоничния театър през 2022 г., като курира светлините на встъпителния диптих на Оперния сезон.
Той проектира сцената и осветлението за 100-те виолончели и PFM на Dubai Expo и фестивала в Равена