ДОН ПАСКУАЛЕ

Опера от Гаетано Доницети

Времетраене - 2:30 с 1 антракт
Изпълнява се на италиански език, с български и английски субтитри
ДОН ПАСКУАЛЕ

Преглед

Кратка история за създаването на операта "Дон Паскуале" от Гаетано Доницети

През есента на 1842 година Жул Жанен, новоназначеният директор на Италианския театър в Париж поръчва опера на Доницети. Жанен иска нова комична творба, в която да се изявят най-добрите му певци – Луиджи Лаблаш, Антонио Тамбурини,  Джовани Марио и Джулия Гризи.

По същото време, през септември Микеле Акурси, приближен на Доницети, привлича Джовани Руфини, който живее в Париж, да напише либрето за композитора. Доницети иска да използва историята от операта „Сер Маркантонио“ от Стефано Павези по либрето на Анджело Анели, но се нуждае от човек, който да преправи текста, да го съкрати, да прибави нови нюанси. Работата на Руфини не върви леко. Той е заставен да работи изключително бързо и няма почти никаква свобода.  Всяко нещо е абсолютно променено от Доницети. Това кара Руфини да се откаже от правото си и да не пожелае името му да бъде свързвано с либретото.

Независимо от факта, че е прекарал тежко заболяване в този момент, композиторът пише музиката на „Дон Паскуале“ само за осем дни. Операта е сред най-високите образци на буфо жанра от XIX век и безспорен шедьовър на белкантовото изкуство. Забележителният талант на Доницети създава живи музикални образи наред с красивите мелодии и големите и сложни ансамблови сцени.

Операта се изпълнява за първи път на 3 януари 1843 година в Италианския театър в Париж, а премиерата в България е през 1932 с диригента Асен Найденов и режисьора Христо Попов.

Синопсис

ПЪРВО ДЕЙСТВИЕ
Дон Паскуале с трепет очаква доктор Малатеста. Възрастният мъж е искал да ожени своя племенник за порядъчно момиче, от заможно семейство, но Ернесто е влюбен във вдовицата Норина. Той e отказал уговорения от чичо му брак. Паскуале не одобрява този избор и решава, че е по-добре самият той да се ожени. Докторът се е заел със задачата да му намери подходяща жена. Това, което Паскуале не знае, е, че Малатеста е замислил план, с който да помогне на своя приятел Ернесто. Той уверено заявява, че е открил чудесна жена за съпруга на възрастния мъж. Тя е млада, много красива, смирена, излиза от манастир, където е водила уединен живот и, най-важното, тя е сестра на самия Малатеста – Софрония. Дон Паскуале е повече от доволен. След като изпраща доктора, той мечтае за бъдещето и за наследниците, които ще остави. 

Ернесто влиза и чичо му започва разговор, в който го уведомява, че след като не е съгласен да се раздели с Норина и да сключи уговорения брак, самият Паскуале ще мине под венчило. Той има намерение да остави Ернесто без наследство и дори го приканва да напусне дома му. Когато младият мъж разбира, че в дъното на това стои най-близкият му приятел, Ернесто се чувства предаден и сломен. 

В дома си Норина очаква вести от своя любим. Когато получава писмото, в което той ѝ съобщава решението на чичо си, тя е силно обезпокоена. На вратата ѝ се появява Малатеста, който ѝ разкрива своя план. Тя ще се представи за Софрония и с буйния си нрав ще откаже дон Паскуале от брачния живот. Норина се съгласява.

ВТОРО ДЕЙСТВИЕ
Ернесто е сам. Той оплаква съдбата си и се готви да замине, оставяйки дома и любовта. Той си тръгва, точно преди Паскуале да влезе в стаята. Възрастният мъж се е облякъл празнично и с трепет очаква Малатеста и бъдещата си съпруга. Дава инструкции на слугите си да не пускат никой друг в къщата и се опитва да си придаде по-млад и свеж вид. 

Малатеста пристига заедно с Норина, която представя като сестра си. Жената се представя като изключително скромна и невинна девойка, която не се вълнува от светския живот и предпочита спокойствието на домашния уют. Паскуале е поразен от красотата ѝ и веднага моли приятеля си да я попита дали ще се омъжи за него. Тя, разбира се, се съгласява веднага, а Малатеста е подготвен и кани „нотариус“, с когото предварително е уговорил мнимата сватба.

Нотариусът пише предбрачен договор, чийто условия са продиктувани от дон Паскуале, който предоставя на Софрония права да се разполага с цялото му имущество. Мъжът се подписва и точно преди да бъде сложен и подписът на бъдещата му съпруга в стаята влиза Ернесто. Настава пълна суматоха. Малатеста опитва да успокои приятеля си, уверявайки го, че всичко, което правят, е за негово добро. Веднага след подписване на договора, Софрония показва „истинското“ си лице. Тя отблъсква ласките на съпруга си и заявява, че не иска той да я придружава навън, тъй като е стар. Жената събира прислугата и увеличава заплатите им, дава им поръчения, които ще струват на дон Паскуале цяло състояние и преобръща дома му за минути, тъй като не ѝ харесват остарелите мебели и украси. Паскуале е поразен и след бурния скандал му прилошава.

ТРЕТО ДЕЙСТВИЕ
Паскуале е в дома си заобиколен от скъпи рокли и накити. Прислужниците му кръжат наоколо, всеки със задачата, която му е дадена от господарката. Дон Паскуале решава да прояви смелост и да се опълчи на тираничната си съпруга, защото от сметките и фактурите, които разглежда, проличава, че тя е на път да го разори. Софрония влиза в стаята при него. Тя е облечена в скъп тоалет и заявява, че се готви да отиде на театър и то без компанията и съгласието на съпруга си. Паскуале си мисли, че това е удобен повод да ѝ каже изобщо да не се връща, но жена му му отговаря с присмех. Между двамата се разразява скандал в кулминацията, на който Норина му удря шамар. Когато тя излиза, нарочно изпуска на пода бележка с покана от друг мъж да се видят през нощта в градината. Потресен, Паскуале нарежда да извикат Малатеста.

Слугите също не са доволни от многото работа, която новата господарка им е възложила. Когато Малатеста идва, го посреща Ернесто. Лекарят напомня на младия мъж за плана си и го изпраща в градината където да чака Норина. Дон Паскуале влиза на ръба на силите си. Той иска да изложи публично невярната Софрония, но Малатеста успява да го успокои и да му предложи друг план. Двамата ще се скрият на уреченото за среща място и ще причакат любовниците. 

В градината. Дон Паскуале и Малатеста заварват Софрония с нейния любовник, но Ернесто се покрива с наметалото и избягва в къщата. Паскуале се изправя срещу жена си с намерението да я изгони. Софрония е непоклатима, но тогава се намесва Малатеста, който казва на измамения съпруг, че ако се съгласи да ожени Ернесто за Норина, Софрония няма да е никак доволна и така ще се отърве от нея. Дон Паскуале е готов да „даде хиляда Норини“ на племенника си, стига това да го освободи от оковите на Софрония.
Паскуале извиква Ернесто и го кара да доведе любимата си. В този момент всички разкриват истината на възрастния мъж. Планът е сработил, дон Паскуале им прощава и дава благословията си на двамата влюбени.

Виж всичко

Авторски състав:

Гаетано Доницети
Композитор

Гаетано Доницети

Анджело Анели
Базиран е на либрето на Анджело Анели за операта на Стефано Павеси „Сер Маркантонио“

Анджело Анели

2024-02-04 16:00

Николай Петров
Дон Паскуале

Николай Петров

Венцеслав Анастасов
Доктор Малатеста

Венцеслав Анастасов

Матео Фалчер
Ернесто

Матео Фалчер

Постановъчен екип:

Жорж Димитров
Диригент

Жорж Димитров

Светозар Донев
Режисьор

Светозар Донев

Нела Стоянова
Сценография и костюми

Нела Стоянова

Владимир Горчаков
Асистент-режисьор

Владимир Горчаков

Риолина Топалова
Хореограф

Риолина Топалова

Виолета Димитрова
Диригент на Хора

Виолета Димитрова

Стефка Георгиева
Помощник-режисьор

Стефка Георгиева

Ванеса Цветкова
Помощник-режисьор

Ванеса Цветкова

Светослав Лазаров
Корепетитор

Светослав Лазаров

Стоян Мартинов
Корепетитор

Стоян Мартинов

Светлана Ананиевска
Корепетитор

Светлана Ананиевска