Това е третата оперна премиера за този сезон след „Амадис Галски“ на Хендел и „Мадам Бътерфлай“ на Пучини.
Продукцията се подготвя от елитен италиански екип;
Диригент Франческо Роза,
Режисьор Марко Гандини,
Сценограф Андреа Токио,
Костюми Марио Диче.
Още в края на миналия сезон се състоя първата среща на постановъчния екип със солистите. През есента в ателиетата на националната опера пристигнаха авторите на костюмите и на декора, за да започне подготовката за тази мащабна продукция, която обогатява репертоара ни с едно от най-трудните оперни заглавия.
Постановъчен екип
Маестро Франческо Роза отдавна работи със състава на националната опера като дирижира едни от най-атрактивните заглавия в репертоара ни – „Лакме“ от Делиб, „Жената от езерото“ и „Севилският бръснар“ от Росини. Режисьорът Марко Гандини е от новото поколение талантливи италиански режисьори. Бил е асистент на Франко Дзефирели и Греъм Вик, а последните му ангажименти са за едни от най-престижните сцени – Миланската Скала, Хамбург, Каракас, фестивала в Сполето и др.
Последните ангажименти на сценографа Андреа Токио са за Римската постановката на „Кайзерът на Атлантида“ на Улман, както и за „Сватбата на Фигаро“ на Моцарт за Естонската опера.
Модният дизайнер Марио Диче подготвя костюмите за тази впечатляваща продукция. В ателиетата на софийската опера изработват дрехите за хора, а солистите ще получат своите одежди директно от ателиетата на дизайнера в Италия.
Певците
Ролята на Медея е мечта за всеки сопран, което споделиха и трите солистки на операта, които подготвят партията – Габриела Георгиева, Лилия Кехайова и Диана Ламар. Язон – неверният любим на магьосницата ще бъде пресъздаден от Даниел Острецов и Даниел Дамянов, а в образа на царя на Коринт Креон ще се превъплътят Петър Найденов и Стефан Димитров. Един от важните образи в оперната интрига е Нерис, вярната придружителка на Медея, която ще представят Виолета Радомирска и Цвета Сарамбелиева. Ролята на нежната Глауче, която трябва да се омъжи за Язон, но става жертва на отмъщението на Медея, е поверена на Станислава Момекова и Диана Василева.
История на Медея
Историята на митичната магьосница Медея претворена в музика от Луиджи Керубини е по либретото на Франсоа-Беноа Хофман, създадено по трагедията на Еврипид „Медея“, както и по едноименната пиеса от Пиер Корней.
Действието се развива в древния град Коринт, години след като Медея е помогнала на Язон да вземе Златното руно. Трагичната развръзка на тяхната история ще се случи точно в тази сценична творба. След като Язон отказва да се върне при Медея, дори и след заплаха да убие децата им, тя изпраща отровни дарове на новата му съпруга Глауче, пронизва с нож двамата им сина, проклина Язон, подпалва храма и отлита сред пламъците.
Премиерата на „Медея“ е на 13 март 1797 г. в Париж и няма благосклонен прием. Интересът към творбата се възражда през 20 век, най-вече след интерпретациите на Мария Калас.
Луиджи Керубини е създал изумително красиви арии и дуети за главните герои, както и ефектни хорови сцени, които допълват оперната интрига.
Въпреки че едва тази година операта ще има своята премиера у нас много българи са участвали в различни постановки по света през годините. На първо място това са нашите прочути баси – Борис Христов, Николай Гяуров, Никола Гюзелев и Димитър Петков, чийто интерпретации на образа на Креон са сред всепризнатите оперни образци. Великолепна изпълнителка на Нерис е мецосопранът Маргарита Лилова, а в последните години Соня Йончева добави към богатата си творческа биография и ролята на Медея. За своите изпълнения тя получи най-ласкави отзиви.