Дерилова ще пее на българска сцена по покана на акад.Пламен Карталов
Йорданка Дерилова се завръща за две постановки в Софийската опера, съобщиха от оперния театър.
"Натрупаха се роли, годините бързо изминаха. Трудно ми е да повярвам, че изтече толкова много време", споделя певицата, която празнува трийсет години от сценичния си дебют. Щастлива е, че в тези празнични моменти отново ще пее на българска сцена по специална покана на директора на Софийската опера и балет Пламен Карталов.
Тя е в състава на две нови продукции. На 13 юли ще бъде Брюнхилде в "Залезът на боговете" на Рихард Вагнер, новата продукция, с която се отбелязва 210 годишнината от рождението на композитора, а след това, в началото на август ще изпълни ролята на Чо-Чо-Сан от "Мадам Бътерфлай" на Джакомо Пучини, нова постановка от програмата на Осмия фестивал "Опера на върховете" - Белоградчишки скали.
Йорданка Дерилова дебютира на 10 март 1993 г. в Бургаската опера с ролята на Елизабет от "Дон Карлос" на Джузепе Верди. Още е студентка, а неин преподавател в Музикалната академия в София е диригентът Иван Вульпе, който тогава е и директор на операта в Бургас. Интересен факт е, че ролята на крал Филип II изпълнява съпругът й Красимир Дерилов. Дебютът й в София е през 1997 г. отново в "Дон Карлос".
"Когато подготвям роля, която вече съм изпълнявала, винаги търся да допълвам образа, да доизградя съдържанието. Промяната се случва и заради съзряването на гласа. В репертоара ми има роли, които постоянно пея на различни места, в различни постановки - модерни или класически. Смятам, че човек трябва да се постави в изискванията на режисьора, които във всеки един вариант са различни", разказва Дерилова.
Партията на Брюнхилде тя вече е пяла в София, както и по време на гостуването на Софийската опера във Фюсен, Германия през 2015г.
Като Чо-Чо-Сан дебютира на 11 май 1999 г. в Пражката опера, а последната постановка на тази опера, в която участва е от 28 април тази година в Десау.
Вагнер и Пучини са композиторите, чиито образи често изпълнява. "Аз смятам, че стига гласът да позволява и певецът да знае как да подходи към ролята, как да я подготви и представи, стига да има качества, добра постановка и техника могат да се комбинират в италианската и немската музика. Певецът трябва да остава верен на себе си и да подхожда умно", споделя певицата.
В творческото си портфолио Йорданка Дерилова има много партии. "Само от Верди са дванадесет, от Пучини са шест, Леонкавало - Неда, Маскани - Сантуца, Пиерантонио Таска - Санта Лучия, Моцарт - Фиордилиджи, Донна Елвира, Дворжак - Русалка, Катя и вълкът - Княгинята, Вагнер - девет роли, Чайковски - Лиза, Мусоргски - Марина, Шостакович - Катерина Измайлова, Прокофиев - Рената в "Огнения ангел" и Фата Моргана в "Любовта към трите портокала", Тома - Миньон, Бетовен - Леонора, Рихард Щраус - Електра и Фелдмаршалката, Курт Вайл - три роли, Крженек - Диктаторът, Вебер - Агата от "Вълшебният стрелец", Корнголд - Мариета в "Мъртвият град", Яначек - Емилия Марти в "Делото Макропулос". Допълвам Реквиеми на Верди, Моцарт и Симфонии - на Менделсон, Малер, Дворжак. Като си правя равносметка - огромен е репертоарът ми". Има желание да изпее "Джоконда", "Андре Шение", както и "Адриана Лекуврьор". Това са неща, които съм си поставила като цел, каза певицата.
Следващият сезон в театъра в Десау отново ще бъде Изолда в "Тристан и Изолда" на Вагнер, ще пее и в новата постановка на "Дон Жуан" на Моцарт. Има и други проекти, които все още са необявени.
Йорданка Дерилова е завършила Софийското музикално училище "Любомир Пипков", след това Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" в София. Специализира с Александрина Милчева в Академията "Борис Христов" в Рим. Първият й постоянен ангажимент е за Пражката опера през 1998 г. От 2003 е член на ансамбъла на театъра в Десау, където е и до днес. През 2009 г. е удостоена със званието Камарзангерин. Лауреат е на наградата "Premio di Aida" на конкурса "Vissi d'Arte" в Салерно през 2005 г. и наградата "Theo Theatre" за най-добра певица.
В България Йорданка Дерилова не пропуска възможност да гостува, винаги, когато има покана и е възможно да дойде.Особено силна е връзката й със Софийската опера и балет, където представя някои от най-значимите си роли. В предишната постановка на Вагнеровата тетралогия, тя получи ласкави отзиви от именити специалисти за образа на Брюнхилде в "Залезът на боговете" по време на представянето тук в София и на гостуването във Фюсен, Германия през 2015г.
https://www.24chasa.bg/ozhivlenie/article/14866223