Сопраното Витория Йео: „Помощта на Райна Кабаиванска към мене е двойна“
11 юли 2022в-к. "24 часа"

Сопраното Витория Йео: „Помощта на Райна Кабаиванска към мене е двойна“

Витория Йео е откритие на голямата Райна Кабаиванска. Сопраното е нейна ученичка, тя е една от най-ярките звезди от школата й. Витория Йео привлича вниманието и на други световни имена. През 2016 г. Питър Грийнауей я режисира за дебюта ѝ в „Жана д’Арк“ в Театро „Фарнезе“ в Парма, Мюнг Вунг Чунг дирижира дебюта ѝ в „Мадам Бътерфлай“ във Венеция. През 2018-а при дебюта ѝ в Арена ди Верона като Лиу от „Турандот“ в историческата постановка на Франко Дзефирели, диригент е Даниел Орен. За своята учителка Йео казва:„Често ми повтаря: „Пей! Бъди артист!“. Бях притеснителна по характер и не можех да пея свободно, но тя ми вдъхва кураж с тези думи. Тя е велик артист на сцената и истински учител, който предава със сърце всичко, което знае, на учениците си. И обича да вижда напредъка и успехите им“.

За сопраното

Витория Йео и Райна Кабаиванска
Витория Йео и Райна Кабаиванска

Витория Йео пътят от Сеул до световните оперни сцени не е толкова дълъг, тъй като Райна Кабаиванска й подава навреме ръка. „Когато помощта е веднага, то тя е двойна и несъмнено дава резултат – изтъква Витория. Южнокорейското сопрано завършва оперно пеене в Сеул и се усъвършенства в майсторските класове на госпожа Кабаиванска, в Сиена, академия „Киджана“, Модена – института „Веки-Тонели“ и в Нов български университет. Солистичните изяви на Йео са : Римската опера, Арена ди Верона, Театро дел Маджо във Флоренция, Театро Фарнезе в Парма, Театро Карло Феличе в Генуа.

През 2017 година Витория прави впечатляващ дебют в „Аида“ на музикалния фестивал в Залцбург, под диригенството на Рикардо Мути. След това за нея следват други блестящи изяви. Днес Йео е име в света на Операта. А на въпроса кои са най-ценните уроци, които Витория е получила от Райна Кабаиванска, тя отговаря: „Преди всичко техниката на пеенето, а тя не е никак проста. Например, когато се подготвих за ролята си в „Мадам Бътерфлай“, госпожа Кабаиванска знаеше тайните капани на тази роля. Тогава тя често ми казваше да не се изхвърлям и да давам 100 % от себе си и да пазя сили за кулминацията на ролята си. През 2010 година участвах в майсторския клас на Райна Кабаиванска в Нов български университет и после никога няма да забравя великолепния концерт на българския оркестър.“

Според Витория Йео, щом си певец, винаги трябва да имаш куража да се изправиш лице в лице с публиката. Задължително е да знаеш италиански, езика на Верди и Пучини, да си уверен в себе си, но често и да се съмняваш във възможностите си. Това е начинът да провериш доколко си овладял ролята, която ще изпълняваш.

Българската публика успя да види и да се възхити от играта на корейката на 25 април, 2019 година. Под диригентството на Павел Клиничев тя, заедно с мецосопраното Надя Кръстева и с тенора Франческо Аниле , и баса Рикардо Дзанелато, изпълни „Реквием“ на Верди.

Прекрасната като изпълнителка Витория Йео ще пее на 12 август в „Мадам Бътерфлай“- влюбената гейша в един лекомислен американски офицер. Операта на Пучини, чията премиера е през 1904 година се превръща в една от най-изпълняваните и любими на публиката по света опери и е извор на неизчерпаемо вдъхновение за постановчици, художници, дизейнери, режисьори и артисти.

На 12 август, петък, от 20 часа на езерото Панчарево в рамките на фестивала „Музи на водата“ почитателите на Пучини ще могат да видят играта освен на Витория Йео ( Мадам Бътерфлей) и на Иванка Нинова ( Сузуки ), Мартин Илиев ( Пинкертон ), Венцеслав Атанасов (Шарплес), Николай Павлов (Горо), Росен Ненчев ( за първи път в ролята на принц Ямадори ), Димитър Станчев ( Бонзо), Ангел Христов ( Комисар ), Слави Манов (Чиновник), Цвета Сарамбелиева ( Кейт Пинкертон ), Шана-Никол Печанова (Долоре).

Диригент на спектакъла е Андрей Галанов
Режисьор : Пламен Карталов
Диригент на хора: Виолета Димитрова
Времетраенето на спектакъла е 2: 45 м.
Антракти 1.

https://www.24chasa.bg/ozhivlenie/article/11996935