Шедьоври на балетното изкуство ще бъдат представени във втората част на летния фестивал „Опера на върховете – Белоградчишки скали“ 2021, на 13, 14 и 15-ти август, в двора на Белоградчишката крепост, на фона на величествените скали.
Художествен ръководител на балетистите от „Софийската опера и балет“ е Сара-Нора Кръстева. От 2003 г. е Прима, а от 2009 г. е най-младият директор на Националния балет. Международната си кариера Сара-Нора Кръстева започва с покана за гастрол в „Baletto del Sud” – Италия, в ролята на Одета-Одилия. Като резултат от успешното си представяне получава тригодишни ангажименти в спектакли на трупата – „Рапсодия в синьо”, „Шехерезада”, „Лебедово езеро” и други. Самостоятелно гостува и в Швейцария на „Ваllet Romand” в „Лешникотрошачката”. Съвместно с Националната балетна трупа гостува в Испания, Италия, Гърция, Холандия, Унгария, Германия, Турция, Южна Америка – Перу и Боливия, Япония. Член е на жури в международни балетни конкурси. На церемония през 2016 г. е наградена с най-високото отличие на Министерство на културата „Златен век“ за изключително големи заслуги в развитието и популяризирането на българската култура и изкуство. В навечерието на балетната програма на фестивала „Опера на върховете – Белоградчишки скали“ 2021, ето какво разказа за СЕВЕРОЗАПАЗЕНА БГ Сара-Нора Кръстева:
-
Откриването на фестивала се случи при засилен зрителски интерес и макар, че заради появилия се вятър, в последния момент декорът беше пренареден, публиката се наслади на пълноценно представяне на операта „Аида“. Какво да очакваме във втората част от фестивала, когато ще бъдат поднесени балетни спектакли?
За нас е огромно удоволствие за поредна година да представим в Белоградчик красотата на това величествено музикално-танцово изкуство, защото мястото наистина е изумително вълшебно. Когато сме поставени в затруднение от средата на открито, като вятър или понякога неравна сцена, при нас предизвикателството е още по-голямо, в сравнение с операта. Но Слава Богу, в Белоградчик имаме чудесни условия да реагираме професионално и публиката да не бъде ощетена по никакъв начин. Дано времето е с нас, защото мястото е толкова красиво и вдъхновяващо, че всяка година ние като артисти изпитваме несравнимо удоволствие да представяме на висота балетното изкуство, опиянени от гледките наоколо.
-
Миналата година, бяхте поставени пред изпитание, заради пандемичните условия, но сега се разгръщате с богата програма.
Всъщност, още преди няколко месеца, докато се чудехме дали ще можем да организираме традиционния за Белоградчик значим летен фестивал, всички от състава на „Софийската опера и балет“ бяха единодушни, че искат и трябва да се положат усилия това невероятно събитие да се случи, както винаги през лятото, сред изумителните Белоградчишките скали. Подготвихме всичко с много желание и отдаденост. Истината е, че ние почти не спирахме да танцуваме и Балетът е в уникална форма в момента.
-
Разкажете ни повече за избора си на творби, които да включите в балетната част на фестивала.
Решихме да поднесем три различни заглавия, като ги подбрахме така, че да подхождат силно на естествения декор. Започваме на 13-ти август с абсолютната перла в класическия балетен репертоар „Лебедово езеро“, след това, на 14-ти, ще представим „Кармен – сюита“ и „Болеро“, които са много касови, „Кармина – Бурана“, ще е на 15-ти август – тя е една от последните ни премиери, но пък абсолютно задължителна за всички ценители. До този момент, откакто за пръв път го играхме преди две години, това е едно от най-търсените заглавия – всички пъти, в които сме го танцували, салонът беше пълен. Сякаш има някаква магия в „Кармина-Бурана“, музиката на Карл Орф, с хореографията на Фреди Франдзути и класата на изпълнителите от „Софийската опера и балет“ са изумителни.
Надявам се, че ще предизвикат интерес и трите произведения. В случая, зрителите ще се насладят не само на вечността на самите произведения, но и на една гледка, която в театъра няма как да видят наоколо. Понякога хората се притесняват, че ще бъдат лишени от декорите, но във фестивала на открито в езерото „Панчарево“ например, публиката изобщо не усети липсата на онези тежки съоръжения, които в залата са окачени на едни големи чиги, а под открито небе няма как да се поставят. Всички бяха запленени от общото въздействие на постановката под небето. Аз лично препоръчвам зрителите да гледат една и съща постановка и на открито и в залата на „Софийската опера и балет“, за да получат различно усещане и да съпостави всеки за себе си въздействието от средата.
-
Вие имате многобройни участия в представления в чужбина, ако трябва да съпоставим България като ниво, готови ли сме реално да развиваме фестивален туризъм?
През всичките тези години, по идея на маестро акад. проф. Пламен Карталов, представянето на класически произведения на открито от „Софийската опера и балет“ непрекъснато се развива. Всъщност ние сме вдъхновители и на много други артисти да представят изкуството си в открити пространства и мисля, че не само сме готови, но и отдавна осъществяваме културен туризъм, покрай подобни фестивали като „Опера на върховете – Белоградчишки скали“. В момента например, имаме данни, че по р. Дунав с кораб пристигат туристически групи, специално за фестивала.
Пожелавам на всички да са здрави, да се радват един на друг и с настроение да си подаряват насладата да се любуват на класически произведения, които издигат духа!