„В моя живот на композитор аз се учех главно от собствените си грешки, а не от източници на мъдрост и знания.”
Тази година се навършват 140 години от рождението на Игор Стравински. Определян като една от най-значимите личности на XX век, композиторът твори в множество музикални жанрове, като непрекъснато експериментира, търсейки нови изразни форми и стилове.
В активните си творчески години Стравински живее във Франция, Швейцария, САЩ и това допълнително обогатява неговия музикален изказ. Композиторът практически твори във всички музикални стилове, познати през този период, а всяко негово ново произведение се е превръщало в значимо културно събитие и е предизвиквало полемики и крайни разнопосочни мнения и оценки.
Игор Стравински получава световна известност с три балета, написани по поръчка на импресариото Сергей Дягилев за неговата балетна трупа - „Жар-птица“ (1910), „Петрушка“ (1911) и „Пролетно тайнство“ (1913). Тези три музикални произведния попадат в т.нар. руски период на композитора. Те провокират публиката и критиката по невиждан до тогава начин и се стига до създаването на нов музикален стил, станал известен по-късно като „неокласицизъм“. Така започва неокласичсекият период на композитора, когато в творческите си търсения той преосмисля музикалните традиции на XVIII век и отдава почит на класици като Чайковски и Бах.
След Втората световна война се появява нов авангарден стил в музиката, който внася различни и нестандартни изразни средства. Тогава Стравински навлиза в третия си - „сериен“ период, използвайки като основен композиционен елемент в произведенията си серия неповтарящи се звуци.
Нито един друг композитор на XX век не е толкова разнообразен в творчеството си, с толкова индивидуален и отличителен музикален изказ. Неговото творчество оказва влияние върху цели поколения млади композитори от различните краища на света. През целия си творчески живот Игор Стравински е смятал, че усещането е водещо, както за твореца, така и за публиката, а не разбирането или знанието:
„Работата на композитора е процес на възприятие, а не на осмисляне. Той прихваща, подбира, комбинира, но до самия край не си дава сметка кога смислите от различен вид и значение възникват в произведението му.“
Софийската опера и балет ще представи на своята публика в две дати едноактовите балети „Петрушка“ и „Жар птица“ - на 18-ти от 19:00ч. и на 20-ти март от 16:00ч.
Очакваме ви!