Режисьорът Вера Немирова пред ФАКТИ: „Ариадна на Наксос“ - е оперен бисер, в който откривате нещо от нашия свят и от себе си“
Снимка: Снимка:Софийска опера и балет
19 май 2022fakti.bg

Режисьорът Вера Немирова пред ФАКТИ: „Ариадна на Наксос“ - е оперен бисер, в който откривате нещо от нашия свят и от себе си“

Вдъхновява ме пътят на Ариадна от тъмнина към светлината, любовта и новият живот. Това е най-светлото послание, което се предава чрез музика от създателите към зрителя.

Спектакълът се посвещава на 80-годишния юбилей на една от най-големите примадони в света - българката Анна Томова-Синтова, която през цялото лято на 2021 година подготвя певците за предстоящата премиера.

Режисьорът Вера Немирова пред ФАКТИ: „Ариадна на Наксос“ - е оперен бисер, в който откривате нещо от нашия свят и от себе си“ - 2

- Г-жо Немирова, защо приехте предизвикателството да режисирате операта „Ариадна на Наксос“?

- Приех с радост поканата на академик Карталов, да поставя за първи път в Софийската Опера „Ариадна на Наксос“ от Рихард Щраус, защото още от тийнеджърска възраст ми е любимата опера и аз само чаках тази възможност.

- Спектакълът се посвещава на 80-годишния юбилей на една от най-големите примадони в света - българката Анна Томова-Синтова. Какво бихте добавили към това престижно посвещение?

- Желая на нашата прекрасна Анна Томаова-Синтова всичко най-хубаво по случай нейният юбилей. Гордея се с това, че имах шанса да се докосна до нейната творческа личност и да работя в един екип с нея.
Аз лично

отбелязвам с тази постановка паметта на моята майка,

оперната прима Соня Немирова, която 1989 в град Рощок, източна Германия, дебютира като Ариадна. От тогава обожавам тази творба. В последните години работехме с нея като творчески тандем, и проекта за сценография и костюми бе последната ни съвместна работа, който предадохме заедно на техническата конференция преди една година в Софийската Национална Опера. Тя си отиде от този свят през Август 2021. Посвещавам моята постановка на паметта на моята майка.

- Какво ви вдъхновява в тази творба на Рихард Щраус?

- Вдъхновява ме пътят на Ариадна от тъмнина към светлината.
Изоставена от Тезей на пустеещ остров тя очаква пратеника на смъртта, но вместо него идва Бакхус и с него любовта и новият живот. Това е най-светлото послание, което се предава чрез музика от създателите към зрителя.

​- Не се ли притеснявате, че операта никога не е поставяна на софийска сцена и самото произведение, като че ли е позабравено сред другите от същия автор?

- Обратното, точно това ме мотивира, и освен мен и целия екип музиканти и солисти, както и технически служби на нашия Национален Институт. Гордеем се с диригента Евън Крист, че сме първия творчески екип дал на София именно това заглавие, 111 години след неговото създаване.

- Какво иновативно ще покаже вашата режисура?

- Аз съм възпитаничка на немската школа, така наречения музик-театър. Това означава, че се работи силно концептуално и най вече върху актьорската игра на певеца-артист.
Тези тенденции ги вкарвам вече успешно и у нас, последно с „Дама пика“ във Варна, „Африканката“ от Майербеер в Стара Загора (мой спектакъл от Дойче Опер Берлин, който пренесох у нас), и сега с „Ариадна на Наксос“ в София.

- Казвате, че в „Ариадна на Наксос“ се събират два свята. Кои? Какво по-точно имате предвид?

- В „Ариадна“ се срещат трагедия и комедия, театър в театъра и реално действие в пролога.
В творбата гениално се преплитат жанровете и историите на две различни трупи: класически оперни певци и комедианти, които по поръчка на богатия меценат са принудени да играят едновременно.

- Кой момент от операта ви е любим и защо? Какво точно се отразява в него?

- Имам безброй любими моменти, и завиждам на всеки зрител, който ще види „Ариадна“ за първи път.

- С какво съжетът и самата музика ще грабнат публиката?

- Музиката е вълшебна, действието, хем комично, хем дълбоко. Като във всяка хубава комедия има малко тъга, така и в най мрачните моменти на трагедията се прокрадва един жизнерадостен светъл лъч на надежда.
С актуалната тема на зависимостта на изкуствата от парите смятам, ще ще уцелим в центъра на нашето трудно ежедневие. И с завладяващите вокални и артистични възможности на нашия звезден ансамбъл в два прекрасни състава!

- Какви са вашите очаквания от спектакъла?

- Иска ми се, зрителя да хареса и залюби това заглавие и му пожелавам дълъг живот не само е София, но и на други сцени в нашата страна.

- Кой ще е следващия режисиран от Вас спектакъл?

- Следва Хитрата Лисичка във Варненска Опера и Дон Жуан в Щатстеатър Нюрнберг през 23/24 В следващите два семестъра ще се посветя на педагогическа дейност в Академията в Берлин, където съм поканена да бъда гост-професор. Ще се грижа с най голямо удоволствие за подрастващото оперно поколение!

- И в края на нашия разговор, какво ще пожелаете на зрителите и помитателите на оперното изкуство?

- Скъпи зрители, заповядайте в операта! Очакваме ви! Бъдете здрави и ни радвайте с вашето присъствие, вашия интерес и подкрепа. Радвам се, че мерките отпаднаха и наново можем да творим за вас, при пълни зали и с обратна връзка.

Интервю на Оля Ал-Ахмед



https://fakti.bg/