Отзвук от премиерата на “Вълшебната флейта“
18 мар 2024БНР

Отзвук от премиерата на “Вълшебната флейта“

Софийската национална опера представи втората си нова продукция за 2024 г. – операта “Вълшебната флейта“ от Моцарт в режисьорския прочит на Вера Петрова.

На среща с журналистите в навечерието на премиерата, и постановъчният екип, и изпълнителите на главните роли ни подсказаха, че ни очакват изненади в една нетрадиционна продукция. Наистина гледахме спектакъл не в традицията на вълшебната приказка – класическа или съвременна. Бих казала, че Вера Петрова е извела на преден план шегата, умението да забавляваш, а забавлявайки, да разкриваш истината за живота и света. Сякаш Папагено е един безумен или остроумен шут, който води цялото действие. И нали “целият свят е сцена“, храмът се оказва театър, може би музикален театър от началото на ХХ век, оперета или вариете. В него, преминавайки като на шега през всички перипетии, сърцата на героите са изпитани, злото е разобличено, доброто побеждава и има щастлив финал. Струва ми се, че отдалечавайки се от вълшебната приказка, в която вече е доказала своето майсторство с “Пепеляшка“ от Росини, в новата продукция на “Вълшебната флейта“ режисьорката Вера Петрова всъщност е търсила съвременния еквивалент на автентичния зингшпил. При това, със стила на творец, който е много “в час“ със съвременните тенденции на най-престижните световни оперни сцени. Спектакълът беше много динамичен. Много добра работа на целия постановъчен екип: диригент-постановчика Светослав Борисов, художничките на сценографията и костюмите Моли О’Катън и Марта Миронска, създателите на художественото осветление и хореографията Саймън Бенисън и Риолина Топалова.

Специално бих искала да отбележа отличната работа на диригента Светослав Борисов в изящния моцартов репертоар, в който, за да звучи всичко много лесно, трябва да се репетира много здраво! Сред изпълнителите в главните роли бях най-силно впечатлена от красивия глас и фразиране на сопрана Стефани Кръстева-Павлова в ролята на Памина и от цялостното изпълнение на полския баритон Гжегош Собчак в ролята на Папагено – отлично произношение, стилна музикална интерпретация и завладяващо сценично присъствие!

Силен международен изпълнителски състав беше подготвила Софийската национална опера за четирите поредни спектакъла. Два от тях бяха отменени заради националния траур в памет на Патриарх Неофит. На 14-и март в ролята на Царицата на нощта гледахме унгарския сопран Бригита Симон, в неделния спектакъл е участвал чешкият сопран Луцие Канкова, а на 29-и март предстои изявата на Диана Василева. Тя дебютира в партията на Царицата на нощта преди 17 г. на сцената на Софийската национална опера, след това я изпълнява в още пет различни постановки и споделя, че това е любимата й роля. Би било много интересно да се гледат всички състави. Пожелавам успех на всички солисти! А премиерният спектакъл на 14-и март завърши с дълги и бурни аплодисменти, така че може да се каже, че Националният ни оперен театър започна много успешно 2024 г. с българската премиера на операта “Медея“ от Керубини и новата продукция на “Вълшебната флейта“ от Моцарт.

https://bnr.bg/horizont/post/101964466