СОФИЯ/Панчарево - Кратък отзив РЕЙНСКО ЗЛАТО на открито – премиера на 24 юли 2020г.
Състоя се! И то тъкмо по време на Корона вируса! И това вече е сензационно самò по себе си.
След дълги години на обмисляне проф. Пламен Карталов осъществи своя план да изпълни на открито „Рейнско злато“ от неговата вече често обсъждана тук и толкова забележителна постановка на „Пръстенът на нибелунга“. В своята едва ли не неизчерпаема и търсеща нему подобни фантазия къде и как може да се проведат такива представления, той дойде на намиращото се близо до София езеро Панчарево. Там благоразположен спонсор му предостави на разположение подходящ парцел. В рамките на Фестивал на оперните вечери на Софийската опера „Музи на водата“ вчера вечер в 21 ч. се състоя премиерата на пролога към Вагнеровата тетралогия под диригентството на Ерих Вехтер. Тя беше пълен успех, аплодиран дълго и въодушевено с много възгласи „Браво!“ от дошлата в пълен състав публика в съобразено с хигиената на Корона вирус разпределение на местата.
„Оркестрината“. Снимка: Клаус Биланд
Декорите на Николай Панайотов, който беше пристигнал специално от Париж, бяха много ефектно приспособени към езерния пейзаж – замъкът Валхала (група от шест конусообразни фунии, загатващи зъберите на кулите на замъка) беше разположен с все така въздействащо осветление на лежащия отсреща бряг на езерото. Център на действието отново образуваше огромният мобилен пръстен, осветен с все така подкупващия мултимедиен дизайн на Вера Петрова, Георги Христов и този път също и Владимир Грънчаров, с някои специални ефекти от Electrick.me.
Снимка: Светослав Николов
Чухме познатия софийски състав на „Рейнско злато“, който Карталов от самото начало на работата по тетралогията преди междувременно вече 10 (!) години въведе много добре във Вагнер. Сред протагонистите се отличиха Мартин Цонев като Вотан, Даниел Острецов като Логе, Бисер Георгиев като Алберих, Александрина Стоянова-Андреева като Флосхилда и Хрисимир Дамянов като Фро. Вехтер избираше енергични темпа и издирижира това „Рейнско злато“ за съвсем малко повече от 2,5 часа. Оркестърът седеше встрани от сцената в един предпазващ от дъжд павилион, така че дори и при вода да може да свири от отгоре –ненапразно Карталов е нарекъл фестивала „Музи на водата“…
За това, че с помощта на преносната техника тук в най-истинския смисъл на думата бе стъпено на пионерски терен, резултатът беше добър също и в акустичен аспект, ако и оркестровата част от време на време би могла да повече усилване, още повече че певците пееха през микрофони.
Рейнските дъщери. Снимка: Клаус Биланд
Под бомбастичните, въздействащи глинено и кухо звуци (тежки и празни) на финала Вотан пътува в лодката към своята Валхала… Беше изключително приключение да се преживее тази вечер на Панчаревското езеро с „Рейнско злато“ под вечерното и нощното небе на България. Такова нещо със сигурност може да се преживее само в София …
Клаус Биланд от София
https://onlinemerker.com/sofia-pancharevo-see-kurzbericht-das-rheingold-open-air-premiere/