Спектакълът на Пламен Карталов, поставен в Панчарево, е неповторимо естетическо преживяване и получи висока оценка от публиката и от критиката
Известната звукозаписна компания Dynamic ще пусне на пазара на 19 януари запис на DVD и Blu-ray на операта „Летящият холандец“ от Рихард Вагнер – продукция на Софийската опера и балет, представена на 16 юли 2022 г. на езерото Панчарево. Това е осмото заглавие от репертоара й, записано и издадено от Dynamic.
Режисьорската и художествена концепция на режисьора акад. Пламен Карталов получи висока оценка от публиката и критиката и миналото лято беше представена отново с огромен успех. Постановката е толкова красива, че никой зрител не остана равнодушен. Романтичната музика на Вагнер намери своето точно място на езерото Панчарево, а декорите илюстрират прекрасно легендата за вечно търсещия моряк.
Заснемането на „Летящият холандец“ бе огромно предизвикателство и за телевизионния екип на БНТ. Беше търсено и намерено най-доброто решение за разположението на камерите, така че да не се пречи на действието и на публиката, уточняват от Операта. Екипът на БНТ е режисьор Ценка Караджиева, звукоинженери Станимир Иванов, Атанас Кулински и Каролина Койнова.
Изданието е с възможност за субтитри на английски, немски, френски, корейски и японски език. В буклета (малката книжка към диска) текстът на музикалния критик Данило Префумо е на италиански и английски. "Летящият холандец" е осмата опера от репертоара на Софийската опера и балет, която е записана и издадена от Dynamic.
Голямата звезда на световната опера и изключителен приятел на Софийската опера, басът Курт Ридъл, подготви стилово и вокално българските певци за поредното пътешествие в света на Вагнер. Той е и в ролята на моряка Даланд. Дългогодишният солист на „Земперопер“ в Дрезден Маркус Маркварт се представя изумително като Холандеца, блестящата Радостина Николаева е Сента, а Костадин Андреев емоционално превъплъщава ловеца Ерик. В ролите на Кормчията и Мари са съответно Даниел Острецов и Александрина Стоянова-Андреева.
Диригент е Росен Гергов, сценографията, вдъхновена от Барбара Хепуърт е дело на акад. Пламен Карталов, костюми – Лео Кулаш, художествено осветление – Андрей Хайдиняк, хореография – Татяна Янева, диригент на хора – Виолета Димитрова.
ЕКИПЪТ
„Летящият холандец“ е най-популярната и най-често поставяна опера на Рихард Вагнер. Въпросът за образа на спектакъла при всяка постановка винаги стои с особена важност. Визията и оптическата мощ на музикалната драматургия зависят от зареждането с нови режисьорски и визуални идеи. Мога смело да кажа, че ключът за моята сценична интерпретация на тази романтична драма е в обединяващата стилистика на абстракционизма и метареализма", споделя режисьорът акад. Пламен Карталов.
"Ехото с една от версиите от легендарния сюжет за летящия холандец, отвлечените от него рефлексии за разнородните характери на героите, някои от тях обвити в тайнственост, амбивалентните ракурси на действието в либретото, a музиката, следвайки най-ярките стилови образци на италианската опера, оформят за тълкуването на партитурата на Вагнер, с един специален подход в съвременното възприемане на целия този комплекс. А той е връзката на музиката със стилистиката на абстракционизма с метареализма", допълва маестрото.
По думите му сценичното пространство е форматирано в баланс с трите важни и основни полета, необходими за действието. Преден план, с терен, разделящ двата свята, оставен на норвежците (Даланд, Кормчията, Сента) и Холандеца. На заден план е морето, буйно или спокойно. Трето поле изразява идеята за кораб. Той има двойна функция, от една страна е кораб на Даланд, но от друга страна, с трансформираща цел и като кораб на холандеца.
"И това противоречие относно възприемането на двата кораба като едно цяло се превръща в обща съдба. Противоречивият свят на две съдби е паралелен свят на едни и същи очаквания, терзания и чувства. Две души, открили се една друга, живеят във вярност заедно, за кратко в един живот и завинаги, и заедно в смъртта", казва режисьорът.
Според диригента Росен Гергов „Летящият холандец“ в много аспекти е една изключително интересна опера и безспорно един от великите шедьоври в музикалното изкуство.
"Задачата ми беше много важна. Немската музика изисква внимателна подготовка и съвсем различен подход, в сравнение, например, с италианската. Фокусирах се върху произношението на немския език, което е много различно. Съгласните трябва да се изговарят добре, а гласните с лекота, светлина, но много директно. Това е нещото, от което те имаха нужда. Що се отнася до гласовете им – те имат всичко. Гласовете на вашите певци са изключително красиви. Аз просто опитах да им дам пример как да подходят към този репертоар, за да покажат качествата си в пълнота. Много съм щастлив от работата си тук. Певците работят с голяма отдаденост и резултатът е налице", споделя и Курт Ридъл.
ПУБЛИКАТА
„Солистите са вълшебни, пеят и играят впечатляващо! Оркестърът възпроизведе фантастично красотата на Вагнеровата музика с невероятна темброва гама и кулминации. Финалът е фантастичен!“
„Тази постановка е едно неповторимо естетическо преживяване! Спектакълът е събитие!“
„Беше вдъхновяващо и много живописно. Просто нямам думи да изкажа чувствата си. Сега като преспя и като се събудя сутринта сигурно ще сънувам тези прекрасни образи и музика още ще звучи в главата ми!“
„Впечатлени сме. За първи път идваме тук на Панчаревското езеро на опера. Вагнер е невероятен, изпълнението също, всичко съвкупно и декорите, и артистите, и атмосферата. Невероятно!“
„Спектакълът беше разкошен. Аз винаги се удивявам на майсторството на цялостната драматургия, на всеки детайл, който маестро Карталов изпипва и просто това беше за мен един от върховете, защото под диригенството на Росен Гергов винаги се получава невероятно преживяване с перфектно качество. Цялата атмосфера е въздействаща. Като една приказка е.“
„Невероятно преживяване! Като млади хора оценяваме изкуството и се надяваме това да продължава. За втори път присъствам на опера тук на езерото Панчарево и се надявам и в бъдеще пак да имам възможността да дойда“.
КРИТИКАТА
"Трябва да кажа, че тъй като са минали 63 години, откакто "Летящият холандец" е изпълнен в България, това е една много успешна постановка. Да си дадем сметка, че те са почти всички, с изключение на Курт Ридъл, който е стълбът на Вагнеровото пеене, но останалите са местни певци. Бих искал да подчертая особено бравурната Радостина Николаева, която направи чудесна Сента, изпята с целия колорит и мощ, които вагнеровият оркестър изисква", отбелязва Андреа Мерли.
Според него дирижирането е изключително. "Това е диригент, когото съм чувал да дирижира Вагнер и преди и е много важно да се помни, че този оркестър не е бил специализиран за Вагнер. И че през годините, мисля, че около 10 години, е успял да се превърне в много добър оркестър за Вагнер, започвайки от нулата.
Спомням си едно „Рейнско злато“, в което оркестърът все още се учеше да свири Вагнер. След това дойде перфектният "Пръстен на нибелунга", а тази вечер - много добър "Летящият холандец". Постановката разчита и на хормайстор, на много добър хор, много раздвижен, много актьорски, с добре изградена хореография.
Винаги идвам тук с голяма любов към България. Знаете, че за нас, италианците, България е частица от сърцата ни, винаги я имаме тук. И Софийската опера, разбира се, и цялата българска култура, и този голям фонд от гласове, толкова много певци, артисти, които обикалят света и носят гордо името на България. В Италия и по света, това е вярно", казва италианският критик.
"Разказването на историята по много фин и често възвишен начин, оставайки винаги верен на творчеството на Вагнер – това за Карталов е закон. И както обикновено при него, това отново е вулкан от фантазия, от нови идеи, да постави операта тук на езерото. Всяка година това място става все по-добро, по-цивилизовано. Сега вече ето го и „Летящият холандец“ тук", коментира Клаус Биланд. "Всъщност, за първи път виждам осъществена идеята на Рихард Вагнер във финалния апотеоз те да се издигнат в небето и да бъдат заедно. Така че, както обикновено, маестро Карталов следва думите на Майстора от Байройт", смята той.
"Много ми хареса атмосферата на езерото. Това е много интересна модерна сцена със символен декор и това, което много ми хареса са фантастичните певци, и тази фантастична музика, и всичко това заедно. Да, това винаги е много, много хубаво. Декорът беше много интересен, защото беше много различен от това, което обикновено се очаква. Обикновено очакваш истински кораб, истинска стая, въртящи се колела.
А тук видяхме много символични декори на сцената. И да, много ми хареса. Беше като филм. Да, беше като криминален екшън на сцената. Мисля, че за цялата публика, за младите и за по-възрастните, за хората, които познават музиката, и за другите, които не я познават, това беше една наистина фантастична вечер", е мнението на Флориан Цвипф.
"Тази опера на Вагнер едва ли може да се преживее по по-подходящ и вълнуващ начин от този на това място. Мистериозно осветена, обстановката в средата на водата ви посреща с леко издигаща се дървена платформа, все още затворени порти в сивите холандски земи, на фона на „кървавочервени платна, черна мачта“, което внушава мистериозна атмосфера", пише Зиглинде Пфабиган.
"Когато диригентът Росен Гергов, невидим за публиката, дава знак на добре подготвения оркестър да започне, правилната атмосфера за произведението вече е налице – загадъчна, заплашителна, но звуково изключително привлекателна, доминирана от медните духови инструменти.
Сента постепенно иска да се доближи до предстоящото събитие, като все още не може да определи за себе си. Полуседнала, коленичила, легнала, винаги гледаща към езерото, после отново потръпваща от това, което чува, тя се движи по издигащата се игрална повърхност. Това е началото на отличната режисура на Пламен Карталов", анализира Зиглинде Пфабиган.
На финала публиката от всички възрасти аплодира силно "Летящият холандец".
https://lupa.bg/news/quotletyashtiyat-holandecquot-na-sofiyska-opera-izliza-na-dvd_275659news.html