Клаус Биланд дава висока оценка за постановката на „Рейнско злато“ на езерото в Панчарево
24 юли 2020в-к. "24 часа"

Клаус Биланд дава висока оценка за постановката на „Рейнско злато“ на езерото в Панчарево

Известният немски музикален критик Клаус Биланд, който е автор на австрийското списание Der neue Merker и на британското Opera, пристигна в столицата ни  по покана на Софийската опера, за да присъства на представлението „Рейнско злато“, с режисьор Пламен Карталов. Това е първата опера от тетралогията на Рихард Вагнер „Пръстенът на нибелунга“. Премиерата на „Рейнско злато“ се състоя през 2010 година в първия ни оперен театър.

На 24 юли на езерото в Панчарево се игра тази приказна постановка. Клаус Биланд написа възторжен отзив за „Рейнско злато“ :

Случи се! И то тъкмо по време на коронавируса! И това вече е сензационно самò по себе си.

След дълги години на разсъждаване проф. Пламен Карталов осъществи своя план да изпълни на открито „Рейнско злато“ от неговата вече често обсъждана тук и толкова забележителна постановка на „Пръстенът на нибелунга“. В своята едва ли не неизчерпаема и търсеща фантазия къде и как може да се проведат такива представления, той дойде на намиращото се близо до София езеро Панчарево. Там благоразположен спонсор му предостави подходящ парцел. В рамките на Фестивал на оперните вечери на Софийската опера „Музи на водата“ се състоя премиерата на пролога към Вагнеровата тетралогия под диригентството на Ерих Вехтер. Тя беше пълен успех, аплодиран дълго и въодушевено с много възгласи „Браво!“ от дошлата в пълен състав публика в съобразено с хигиената на коронавирус разпределение на местата.
Декорите на Николай Панайотов, който беше пристигнал специално от Париж, бяха много ефектно приспособени към езерния пейзаж. Замъкът Валхала (група от шест конусообразни фунии, загатващи зъберите на кулите на замъка) беше разположен с все така въздействащо осветление на лежащия отсреща бряг на езерото. Център на действието отново образуваше огромният мобилен пръстен, осветен с все така подкупващия мултимедиен дизайн на Вера Петрова, Георги Христов и този път също и Владимир Грънчаров, с някои специални ефекти от Electrick.me.

Чухме познатия софийски състав на „Рейнско злато“, който Карталов от самото начало на работата по тетралогията преди вече 10 (!) години въведе много добре във Вагнер. Сред протагонистите се отличиха Мартин Цонев като Вотан, Даниел Острецов като Логе, Бисер Георгиев като Алберих, Александрина Стоянова-Андреева като Флосхилда и Хрисимир Дамянов като Фро.

Вехтер избираше енергични темпа и издирижира това „Рейнско злато“ за съвсем малко повече от два часа и половина. Оркестърът седеше встрани от сцената в един предпазващ от дъжд павилион, така че дори и при вода да може да свири – ненапразно Карталов е нарекъл фестивала „Музи на водата“… С помощта на преносимата техника тук в най-истинския смисъл на думата бе завоюван един нов  терен. Резултатът беше добър също и в акустичен аспект, ако и оркестровата част от време на време би могла да понесе и по-висока модулация, още повече, че певците пееха с микрофони.

Накрая Клаус Биланд изтъква, че е изключително преживяване да се гледа „Рейнско злато“ от Вагнер на езерото в Панчарево.

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/8854435