Това беше премиерата на „Електра“ от Рихард Щраус снощи на сцената на Софийската опера.
Първото изпълнение на модернистичната творба на Щраус донесе изключителен успех на всички участници в тази невероятна продукция – една постановка, сътворена по време на пандемия, която дълго време ще се помни. Сложните условия белязаха целия репетиционен период, премиерата беше отлагана два пъти. Но снощи, при изключително стриктно спазване на противоепидемичните мерки, публиката присъства на историческо събитие – първото изпълнение на „Електра“ в България и то с изцяло български солистичен състав. Блестящи Лилия Кехайова, Цветана Бандаловска и Гергана Русекова в трите главни женски образа на Електра, Хризотемис и Клитемнестра, перфектни Атанас Младенов и Емил Павлов като Орест и Егист, великолепно сценично присъствие на петте прислужници /Виолета Радомирска, Александрина Андреева, Ина Петрова, Силвия Тенева, Румяна Петрова/. И още – Силвана Пръвчева и Станислава Момекова, Ангел Христов, Баясгалан Дашням, Ангел Антонов и Димитър Станчев.
Оркестърът на Софийската опера под диригентството на Евън-Алексис Крист показа изключително високо ниво на музициране. Водени от темпераментния маестро и концертмайстора Людмил Ненчев, музикантите изпълниха трудната партитура с очарователни нюанси, цветове и динамики. Фантастично свирене на щрайха, както и на всички духови и ударни секции!
И този път постановъчният екип беше международен. Режисьорът Пламен Карталов прави една почти филмова версия на операта на Щраус, обогатена с новаторската сценография на Свен Йонке, костюмите на Лео Кулаш и хореографията на Фреди Франдзути. Художественото осветление на Андрей Хайдиняк допълваше режисьорската концепция и свърза всички елементи на спектакъла в изящна линия. Образите в постановката са изградени с изчистени, но много драматични, движения по сцената и с елементи на танц. Характерите се разкриват в течение на действието, което държеше зрителите в напрежение почти през цялото време. Детайлите, символите, работата с текста – всичко бе изпипано до краен предел. Не забравяме да отбележим безценната работа на асистент-режисьора Вера Петрова и корепетитора Йоланта Смолянова, подпомогната от колегата й Ричард Уайлдс от Баварската опера в Мюнхен, както и прецизността на всички технически служби.
„Електра“ на софийска сцена представлява визията на Пламен Карталов за развитието на Софийската опера оттук нататък и за приобщаването на публиката към един по-нетрадиционен оперен репертоар. И въпреки че първото изпълнение на „Електра“ се роди по време на пандемия и високи изпитания на духа, с тази постановка Софийската опера се присъединява към най-престижните оперни театри в света, които имат в репертоара си модернистичната творба на Рихард Щраус.
Премиерата беше посетена от Вицепрезидента на България Илияна Йотова, австрийския музикален критик Клаус Биланд, множество гости от чужбина. Поздравителни адреси и цветя до участниците в спектакъла и постановъчния екип бяха изпратени от Президента на България Румен Радев и съпругата му, министъра на културата Боил Банов, кмета на София Йорданка Фандъкова, Държавния музикален театър, Държавна опера - Варна, Държавна опера –Пловдив, Симфониета Видин, община Белоградчик и Каолин ЕАД.
След края на представлението, акад. Карталов призова публиката и артистите да отдадат последна почит към големия български тенор Камен Чанев, загубил битката с вируса Ковид-19.
Премиера по време на пандемия! Премиера, подготвена с неуморен труд, за да донесе радост на хората и да им покаже красотата на изкуството. Премиера – тържество на духа!
Добре дошла на нашата сцена, „Електра“! Браво на всички!