На 23, 24 и 25 февруари са премиерните представления на „Медея“ в София. Либретото е на Франсоа-Беноа Хофман, базирано на едноименните трагедии на Еврипид и Пиер Корней. Действието се развива в древния град Коринт.
В главните роли са оперните певци на Софийската опера: Медея – Габриела Георгиева, Лилия Кехайова и Диана Ламар, Язон – Даниел Острецов и Даниел Дамянов, Креон – Петър Найденов и Стефан Владимиров, Глауче – Станислава Момекова и Диана Василева, Нерис – Виолета Радомирска и Гергана Русекова.
В постановъчния екип влизат диригентът Франческо Роза, сценограф – Андреа Токио, костюми – Марио Диче, и хореограф – Людмила Илиева.
МАЛКО ИСТОРИЯ
Първо изпълнение на операта „Медея“ е на 13 март 1797 г. в Париж.
В Италия е представена за първи път едва на 30 декември 1909 г. в Миланската скала, след като цялото либрето е преведено на италиански. Първата изпълнителка на ролята на Медея е Жюли-Анжелик Сио, а Язон е бил Пиер Гаво.
„Медея” буди възхищението на цяло поколение германски композитори – Бетовен, Вебер, Шуман, Брамс и Вагнер, но дълго остава забравена. Възражда я постановка в Италия с участието на Мария Калас. През 1969 г. Пиер Паоло Пазолини снима филм с нея.
ЗА АВТОРА
Изследователите на Луиджи Керубини го определят като знаменит педагог и най-значителният композитор от епохата на Великата френска революция. По произход италианец, той твори през по-голямата част от живота си във Франция и играе важна роля за развитието на френската опера. Най-значимите му творби са опери и духовна музика. Бетовен смята Керубини за най-великия от своите съвременници. Неговите опери са възхвалявани и от Росини, Шуман, Вагнер и Глинка, които високо ценят цялото му творчество.
Керубини умира на 82 години като директор на Парижката консерватория. Още приживе съставя каталог на произведенията си, който е издаден година след смъртта му.
Керубини има 21 опери. Най-известните от тях са „Лодоиска“ и „Медея“. Първата е играна 200 пъти за един сезон, а втората има паметната постановка във Флоренция през 1953 г. с участието на Мария Калас, както и следващите й превъплъщения. Прочутият филм на Пиер Паоло Пазолини с Калас в главната роля е без музиката на Керубини, но засилва интереса и към оперното произведение.
https://www.bta.bg/bg/news/lik/614776-asistent-na-franko-dzefireli-rezhisira-medeya-v-sofiyskata-opera