Примабалерината Маша Илиева за тъжните приказки, балетната школа и новата премиера на „Снежната царица”
Най-изразителната Жизел, най-изящният лебед от „Лебедово езеро”, най-чувствената Мадам Ортанс от „Зорба гъркът” – това са само няколко от големите роли на Маша Илиева. Известната примабалерина танцува от 8-годишна и 30 години изразява вълнуващи емоции на световната балетна сцена.
Маша вече не танцува, но пък се изявява като репетитор и педагог в своята балетна школа, която е основала преди… 19 години!
Сегашните й възпитаници са обхванати от сценична треска – на 9 март в 12.00 ч. е премиерата на техния спектакъл „Снежната царица.”
„Всяка година с школата правим по едно или две нови представления, като най-успешни напоследък са „Пинокио” и „Цветята на малката Ида”, играни през последните няколко сезона в Софийската опера”,обяснява Маша Илиева.
Защо отново поглежда към приказка от Андерсен? „Идеята за “Снежната царица” възникна спонтанно, когато се натъкнах на една книжка от моето детство. Когато бях малка, историята за отвлеченото момченце не ми харесваше, защото се натъжавах, но препрочитайки я сега, преосмислих доста неща! Всъщност, Снежната кралица подлага на изпитание най-искрените, чисти чувства, и неслучайно всичко свършва добре! Малката Герда преминава през всички сезони на годината, среща се с разбойниците, еленчето й помага да стигне до Зимното царство и всичко това е пресъздадено от децата на школата. В края на представлението излизат балетисти от Операта, които олицетворяват порасналите Кай и Герда”, описва балерината.
В ролята на Снежната царица ще се въплъти Ралица Илиева – племенница на Маша, която върви по нейните стъпки. Учи в Националното училище за танцово изкуство и вече е лауреат на няколко конкурса.
„За първи път децата играха това представление на Коледа, а сега е като спектакъл на Операта в детската програма, може да се каже премиера за Операта!”, гордее се примабалерината.
Освен, че води лекции в Държавната Музикална Академия, Илиева е била и художествен ръководител на Националния балет – София. Тя е доктор на науките по танцова педагогика, затова навярно знае отговора на този въпрос:
- Кое е най-важното качество, което трябва да притежава една балерина, за да стане добра?
“Балерината трябва да мисли. Балетът е в главата, а не в краката! Преди да си направила едно движение, то трябва вече да е минало през ума ти!” Това са думи на Любов Фоминих – бивша примабалерина на Одеската опера, които споделям напълно.”
Под нейните умения израстват вече няколко поколения деца. „Много млади хора имат специално отношение към балета, макар че това изкуство не е лесносмилаемо и за всеки – трябва да имаш усет и очи към танца. Този усет е нещо различно от детската мечта на всички момиченца да станат балерини заради красивите рокли. След като вече 19 години децата пълнят залата, явно в България има афинитет към това изкуство, който се опитвам да възпитавам и подхранвам.”
Нейната балетна школа е най-успешната в страната. Всеки, навършил 3 години, може да се запише. А най-хубавото е, че няма никакво ограничение и възрастова граница – има групи за жени над 30, за които балетът е чудесна форма за поддържане на тялото и духа. Освен класически, в школата на Маша се преподава и модерен балет.