17 фев 2014

Боряна Петрова - между балета и реалния свят - в-к Дневник 17.02.2014

връзка към публикацията

От Елена Геловска Всички статии на автора
17 фев 2014
 
Боряна Петрова.

Боряна Петрова.
Фотограф: Красимир Юскеселиев


"Следвай ги" (най-близкият според екипа ни превод на популярното People to watch и идеята ни) е нова поредица на "Дневник", в която ще ви запознаем с хора, за които си заслужава да научите. Повечето от тях са много млади и вече с успехи в своите области - изкуство, спорт, бизнес или в професиите, които са избрали. Други без значение от възрастта с дебют в мечтата си да създават нещо и с първи големи постижения. Приятни срещи. 

Боряна Петрова е на 23 години, а 2014-та започва за нея със сбъдната мечта. Балерината излиза на сцената на Националната опера и балет в ролята на Маша от "Лешникотрошачката" на Пьотр Илич Чайковски и разказва на малки и големи в залата вълшебната зимна приказка.  "Това е една от любимите ми роли и наистина съм много щастлива, че ръководството и по-точно директорът на балета Сара-Нора Кръстева ми даде този шанс", споделя Боряна, която за четири години в балетната трупа вече е сред солистките. Изключително е благодарна и на репетиторите Маша Илиева и Ясен Вълчанов, с които работи над ролята. Неин партньор в "Лешникотрошачката" беше премиер солистът Цецо Иванов.

Боряна Петрова - между балета и реалния свят

"Селско па де дьо" от балета Жизел, партньор - Александър Александров.
Фотограф: Виктор Викторов

Боряна танцува от малка - започва с модерен балет, но първата й учителка бързо открива таланта и я пренасочва към класиката, следват школата на Красимира Колдамова, хореографското училище и първите награди - през 2005 г. златен медал в старша възраст в конкурса "Златната пантофка" в Париж, а няколко месеца след това бронзов медал в Грас, Франция.Година по-късно, когато е само на 16 години, на Международния балетен конкурс във Варна Боряна Петрова е отличена със специалния приз от фонд "Нина Кираджиева" за артистичност на български танцьор. На друг конкурс в Лозана е забелязана и поканена да постъпи в престижната Академия за руски балет "Агрипина Ваганова" в Санкт Петербург, основана още през 1738 г. След това получава възможност да танцува на сцената на Михайловския театър в града. Отказват й обаче работна виза и се връща в България  за радост на местната публика.

Боряна Петрова - между балета и реалния свят

В ролята на Маша от "Лешникотрошачката", партньор- Цецо Иванов.
Фотограф: Костадин Чернев

Запитана дали светът на белия балет не е прекалено далече от съвремието, отговаря, че балетистите живеят в реалния свят, спорят за политика и спорт и се вълнуват от същите проблеми, от които и връстниците им, несвързани с класическото изкуство. "Понятията "добро" и "зло" са универсални, а борбата между тях - вечна. Във всяка постановка има някаква драма, силни чувства, нещастна любов", обобщава Боряна и споделя, че докато танцува на сцената забравя личните проблеми и се разтоварва, колкото и да е изморителен спектакълът. Балерината участва и в матинетата за деца - те са по-шумна, но също така благодарна публика. "Пространството на малката сцена е ограничено, не можем да покажем максималното чрез движенията и техниката, затова наблягаме на артистизма, стараем се да предадем най-пълно емоциите", продължава тя. Радва се, че дори и най-малките разбират езика на балета и следят сюжета без "разказвач".Вдъхновява я красотата - в предметите, в хората на улицата, в музиката и разбира се, в балета. Когато си почивам, често просто гледам балет, разказва балерината.След 13 години се вижда танцуваща, с нови роли и, дай боже, без травми. Творческият живот на балетния артист обаче е кратък, а за след това Боряна Петрова има резервен план. В момента следва руска филология и след края на кариерата си може да стане преводач. "Има огромна специализирана литература в нашата сфера, но никакви преводи, бих искала да се посветя на това някой ден", мечтае тя. Премълчава, но всъщност в края на този месец - на 27 и 28 февруари, я очаква  нова премиера. Отново по препоръка на Сара-Нора Кръстева този път ще се появи в централната роля в "Копелия" от Лео Делиб. Спектакълът е на премиер солиста Бисер Деянов, който в случая е хореограф. В "Копелия" ще й партнира премиер солистът Александър Александров. Всъщност датата на премиерата на балета в България - 22 февруари 1928 г., се смята за рождена и в летоброенето на българското балетно изкуство. Този уикенд пък беше на сцената в "Кончерто бароко" от цикъла "Американски балет за България".