С постановката на Пламен Карталов през 2018 г. трупата обра овациите в Болшой театър
четвъртък, 07 Май 2020 / брой: 85
автор: Дума
"Янините девет братя" от Любомир Пипков ще бъде излъчена на 9 май от 17 ч. на сайта www.operasofia.bg, фейсбук профила и ютюб канала на културния институт. Софийската опера и балет посвещава онлайн програмата си на композитора и общественика Любомир Пипков, който на същата дата през 1974 г. напуска този свят. Но неговото творчество остава завинаги в музикалния летопис на България.
Операта "Янините девет братя" има специално място в историята на българското творчество. Неслучайно тази национална драматургия акад. Пламен Карталов избира да се постави по време на българското председателство на ЕС, когато страната ни е във фокуса на европейската общност. Избор с усещане за мисия и принос в европейската култура.
Премиерата на "Янините девет братя" от Любомир Пипков се състоя на 22 март 2018 г. и с нея беше открит международният форум "Опера Европа" в София. Тя беше играна с голям успех по време на гостуването на първия ни оперен театър на сцената на Болшой театър през пролетта на 2018 г.
Солистите Иванка Нинова, Габриела Георгиева, Светозар Рангелов, Хрисимир Дамянов, Гергана Русекова, Атанас Младенов и останалите участници, под диригентството на Жорж Димитров, разпалват огъня на тази историческа творба, толкова актуална за нашето време, колкото и когато е била създадена. Сценографията е на Свен Йонке, костюми - Станка Вауда.
Излъчването ще бъде предшествано от документалния филм "Отвъд петолинието" на д-р Магдалена Манолова, посветен на подготовката на премиерния спектакъл, на репетиционния период и на работата зад кулисите. Той ще бъде показан на 8 май от 17 ч. След филма ще бъде представен и репортажът на журналиста от БНТ Георги Любенов за гастрола на операта "Янините девет братя" в Москва.
Музикалните критици у нас и в Москва отбелязаха, че операта на Любомир Пипков, с режисьор Пламен Карталов, е един фундаментален, "магистрален" спектакъл, за който тепърва трябва да се правят анализи и преценки. Като цялостна концепция и защита от режисьора той става крайъгълен камък в сценичната история на творбата и историята на българския музикален театър.