Директорът на Софийската опера и балет акад. Пламен Карталов за стрийминга без аналог на нашумели постановки, които може да гледаме по празниците, за това какво правят колегите му от Болшой и Метрополитен, и за предстоящото завръщане в храма на музиката.
Адриана Попова 11 April 2020
Академик Карталов, здравейте! Къде ви заварваме?
Спазвам указанията на щаба за мерките против вируса. Така че в по-голямата част от времето си работя вкъщи, за да подготвяме с екипа от колеги редовния седмичен стрийм репертоар. А това наистина поглъща не само дните, но и нощите, защото огромна е отговорността да осигурим при излъчванията на спектаклите най-високо качество. Гаранциите са проверка на звук и картина, което е задължително, за да бъдат истински перлите от репертоара на Софийската опера.
Как подбрахте програмата на SOFIA OPERA PEARLS STREAMS? На Цветница ще излъчите балета „Дон Кихот”, както и „Севилският бръснар”, на Великден –операта пред храма „Борис Годунов”. С какво са специални тези представления?
Балетът "Дон Кихот" е спектакъл с изключителни солисти и виртуозен ансамбъл от първокласни балерини. Неслучайно при първото излъчване интересът беше невероятен. Това даде основание за празнично предиобедно повторение в Цветната неделя. Инциативата на Българската национална телевизия да представя всяка неделя до 31 май серия от постановки на Софийската опера започва с едно весело представление, а това е комичната опера "Севилският бръснар" от Джоакино Росини. Изпълнителите солисти са истински виртуози на пеенето и играта. На самия свят празник Великден в София сме свикнали главното място за ритуала на Възкресението да е катедралният храм "Св. Александър Невски". За отбелязване най-тържествено 100-годишнината от рождението на Борис Христов на площада пред катедралата през лятото на 2014 г. изградихме огромна сцена с трибуна за публиката с 1500 места. За първи път святото пространство се превърна в театър на открито. Специалната концепция на режисурата и сценографията, която в хомогенен синтез с оперното действие свързваше за постановката и храм-паметника "Св. Александър Невски", възкресиха на открито с нов и необичаен сценичен живот народната музикална драма "Борис Годунов". И намирам за естествена връзката с песнопенията на литургията за празника при влизането в храма с изкуството на операта, играна пред храма. Духовната връзка с катедралния храм продължава чрез стрийм платформите ни в домовете на хората с благодатния огън от искрите на музикалната перла на великия композитор Модест Мусоргски.
Чуват се мнения срещу излъчване на постановки по интернет – защото се губи магията на живото представление или с довода, че се губят бъдещи зрители. Как бихте коментирали?
Показаният интерес на хиляди поклонници на оперното и балетно изкуство измества чувството за страх, че се губи магията. Но, от друга страна, една голяма част от зрителите онлайн са гледали наживо спектаклите в залата на Софийската опера. Има и гледащи спектаклите ни за първи път. Така привличаме нашите нови почитатели. Убеден съм, че когато в тези дни публиката не може да дойде при нас, ние й казваме - сега идваме в домовете ви при вас. Така инвестираме огромния труд на артистите, оркестъра, балета и хора на театъра, за да продължим отблизо връзката с нашата публика. Убеден съм и искам да вярвам, че очакваме реинвестиция от нашите верни и нови фенове, които скоро да заемат местата си в Операта. След тази голяма пауза те ще бъдат истински жадни да се завърнат в своя храм.
Следите ли как реагират Вашите колеги - директорите на големите световни театри, в тази обстановка?
Всички най-големи театри са разтворили широко онлайн вратите си за публиката, не само с достъп от техните страни, но и за целия свят. Ние сме част от тази галактика на световната оперна практика. Нашето първо представление беше в неделя на 15 март. Метрополитен Опера започна своята стрийминг програма на следващия ден в понеделник, 16 март. Болшой театър показва постановките си от миналата седмица. Редовно излъчват своите продукции оперните театри от Париж, Цюрих, Парма и почти всички, които можем и имаме интерес да гледаме на живо по интернет платформите. Това се случва за първи път - безплатно публиката да гледа един много скъпо струващ репертоар. Никой от директорите обаче не държи сметка за това, защото сега е нужна духовна солидарност и предоставяне на един уют на съприживяване и духовна връзка с изкуството на любими артисти, композитори и постановки.
Коронавирусът порази изключително силен сезон на Софийската опера и балет, в нелек жанр като мюзикъла наскоро мина премиерата на „Шрек”,великолепна постановка, „Клетниците” пожънаха голям успех, „Мама миа”продължаваше да се радва на зрителски успех. Подготвяхте ли и други продукции?
Тези търсени и по няколко пъти гледани постановки в Софийската опера веднага ще влязат в новата репертоарна програма, когато се вдигне бариерата за
възстановяване на творческата дейност и достъп на публиката. Но две нови продукции чакат своите първи изпълнения в България. Това са "1001 нощ", нова балетна премиера, и операта "Електра" от Рихард Щраус.
Какво казвате на колегите си, на артистите от Софийската опера и балет, как бихте ги насърчили да не униват?
Всички творчески колективи са в отпуск. Мисля, че това ще им даде нова енергия и жажда да влязат в новите си задачи с професионална страст и още по-голяма отговорност и удовлетворение. Всеки един член е с огромна дисциплина и осъзнава, че Софийската опера е марка и мярка за пример в националната ни култура. Нашата публика е и международна, което означава, че пътуването до София на оперни фенове от цял свят не е случайно.
Как ще посрещнете празниците?
Хубав въпрос, на който можех да отговарям много трудно, но сега със сигурност вкъщи.
Благодарим за емоциите, които ни подарявате чрез SOFIA OPERA PEARLS STREAMS и до скорошни срещи наживо!
https://eva.bg/article/39384-Plamen-Kartalov-zhadni-za-khrama