Автор: Тина Философова
Най-популярният мюзикъл в света "Клетниците" триумфира за първи път и на българска сцена в Софийската опера и балет, предлагайки на зрителите едно невероятно изживяване, гарантирано от актьорската игра, музика и сценична адаптация.
Мащабната постановка е дело на режисьора Пламен Карталов, с която той сбъдва мечта от 1987 г., когато за първи път взема правата от продуцента Камерън Макинтош, но липса на средства спират проекта. 32 години по-късно, българската премиера вече е факт. Много звездни имена е събрал Маестрото, за да съпреживеем истински легендарната сага по романа на Виктор Юго и музиката на Клод-Мишел Шьонберг.
За образа на инспектор Жавер е поканен Орлин Павлов, който добре познава сцената и капаните й понякога, но за първи път скача в предизвикателството на операта и сериозността да си в кожата на отрицателен герой.
Разговаряме с Орлин Павлов за приключението и професионализма, който се изисква, за да си част от такъв грандиозен спектакъл, за егото, мечтата на артиста в България и милосърдието, което толкова ни липсва днес:
- Как мина премиерата на така очаквания мюзикъл "Клетниците" и как се чувстваш след нея?
- Премиерата мина бляскаво, препълнена зала, страхотна реакция от публиката, изключително преживяване за целия ни екип. Завърши с 20 минутни безспирни аплодисменти, до сега не ми се беше случвало толкова дълго публиката да ни аплодира. Работихме упорито и дълго се готвихме за спектакъла, зад "Клетниците" стои огромен екип от прекрасни професионалисти, стоят толкова много мечти.
Денят на премиерата дойде и вярвам, че всички сме много щастливи, част сме от спектакъл, който не е правен до сега. Надявам се да имаме все така пълни зали и да продължим със същия ентусиазъм.
В сцена от "Клетниците" (Снимка: Софийска опера и балет)
- Ще ни разкажеш ли какво е усещането да си част от едно такова музикално събитие?
- Първо ми е интересно, защото за първи път съм в операта. Всеки певец си мечтае да пее в нея, но аз не съм си го и помислял, защото не съм оперен певец. Майка ми и баща ми са оперни певци и това страхопочитание и респект, който имам към оперното изкуство и осъзнаването, че трябва да стъпиш на тази сцена и то с един от най-успешните мюзикъли, правени някога, е изключителна отговорност.
С екипа, който сме, с хората с които играя, сложният материал за изпяване, който като научиш вдигаш страшно много нивото си на певец, играта и образа на Жавер, какъвто отрицателен образ никога не съм правил, е истинско предизвикателство.
В гримьорната на Софийска опера и балет (Снимка: Софийска опера и балет)
- Кое бе най-трудното?
- Хем е трудно, хем е хубаво, защото минаваш стъпка напред, виждаш че се получава хубаво. Слушаш съветите на режисьора, не просто изпявайки ги, а в разговор, четене и обсъждане - точно като в театъра, в който съм бил като по-малък. Работата по мюзикъла е много интересна.
В сцена от "Клетниците" (Снимка: Софийска опера и балет)
- Едновременно трябва да пееш добре и да играеш на сцената.
- Когато си мотивиран се получава. Играейки и пеейки, аз всъщност правя едно нещо, смесено между двете - съчетавам актьора с певеца.
Това усещане е много хубаво, да не мислиш много, много за музикалната фраза, защото вече си я научил добре и знаеш всичко, да не мислиш и за образа, а просто да се впуснеш в ролята и нещата се получават (усмихва се).
Орлин Павлов в образа на Жавер от мюзикъла "Клетниците" (Снимка: Софийска опера и балет)
- "Клетниците" е една осъществена мечта на маестро Пламен Карталов.
- Така е. Той иска да го направи много отдавна, от 33 години му е мечта и сега има и техниката, и екипа, с който да я осъществи. За такъв мюзикъл ти трябва и специфична техника, с която да озвучиш всичко и то на добро ниво.
С маестро Пламен Карталов по време на репетиции (Снимка: Софийска опера и балет)
- Може ли да се каже за каква публика е "Клетниците"?
- Според мен този мюзикъл е за всеки, въпросът е той да дойде в операта, защото има много хора предубедени към нея. Оперното изкуство е доста подценено и на масовия слушател му е трудно да отиде на опера. Говорил съм и с приятели и ако трябва да бъда честен, операта си има своята публика, но тя може да бъде много повече и това го казвам в добрия, пожелателен смисъл. На повечето хора им е екстравагантно да дойдат на опера и реагират изненадани - не съм ходил, но да, ще дойда.
Мисля, че с този мюзикъл ще успеем да ги вкараме в операта, и то не тези, които по принцип ходят, а и много нови зрители, които ще се запознаят с атмосферата в нея. Първо с този мюзикъл, а после може и да ги направим приятели на операта.
- "Клетниците" е най-гледаният мюзикъл за всички времена. Готови ли сме тук да посрещнем толкова мащабни продукции.
- Готови сме. "MAMMA MIA!" имаше адски много публика, над 50 представления, хората са фенове и препълваха залите. Работим на световно ниво, без компромиси. Още повече, че за "Клетниците" одобряването на всички персонажи дойде от Англия. Никой не е избран случайно или защото е близък с някой. Кастингът премина през одобрение в Лондон и това е чест.
Орлин Павлов в образа на Жавер от мюзикъла "Клетниците" (Снимка: Софийска опера и балет)
- Тежък кастинг сте минали. Трудно ли се съгласи, имаше ли колебания?
- Тежък бе. Направихме среща с маестро Карталов, обясни ми, видях видеа, запознах се с най-тежките арии, които има моят типаж, и се съгласих да участвам в кастинга. Трябваше всичко да научим бързо, да ги изпеем, после минахме през втори кастинг. Не беше лесно, но беше много полезно.
- Как ще изглежда поканата на Орлин Павлов за "Клетниците"?
- Елате в Операта. Ще видите нещо, което не е правено в България, наистина на много високо ниво. Изключителна драматургия. Страхотен декор.Както пише на самата брошура - това е една история за милосърдието, което ни липсва много в момента, под каквато и да е форма. Да не говорим, че дори не го срещаме и по улиците.
В сцена от "Клетниците" (Снимка: Софийска опера и балет)
- Започна ли да ти харесва да се впуснеш в тази различна за теб, отрицателна роля?
- Харесва ми много. Това е една друга сериозност. Виждаш се отстрани, в друга позиция, влизаш в дрехите на героя, в неговата плът и кръв. Моят герой ненавижда Жан Валжан и го преследва непрекъснато, за да го вкара в затвора, както го е направил преди 20 години, затова, че е откраднал хляб. Той е най-големият му враг, но в крайна сметка се оказва, че Жавер е гонил един човек, който не е лош. Двамата имат много общо. Моят герой е роден в затвора. Жан Валжан е добър човек с голямо сърце. Знаем, че много често се случва да видим, че и в най-големия звяр има добро. Започнах да разбирам героя си.
В крайна сметка, винаги трябва да има малко добро, особено накрая. Просто елате да гледате спектакъла.
Орлин Павлов в образа на Жавер от мюзикъла "Клетниците" (Снимка: Софийска опера и балет)
- Да поговорим малко за това какво се случва с теб извън "Клетниците"? Наскоро имахте премиера с най-новия филм на Ники Илиев "Завръщане"?
- Филмът "Завръщане" се оказа изключително успешен и за нас, и за Ники Илиев, който е много щастлив от това. Иска филмът да пътува, да обикаля по фестивали и е на път да направи 100 хиляди зрители, което за български филм е страхотно. Срещаме хубави коментари и от хората, което е най-важното.
- А нещо ново музикално около теб очаква ли се?
- Имам песни от албума, който сега ще филмираме с клипове, но нека да минат премиерите и Нова година. Януари - февруари ще визуализираме с клип една песен с Любомир Печев - страхотен режисьор.
- Наближава Нова година, ще си пожелаеш ли нещо?
- Да сме добри. Да сме здрави. Колкото може повече да сме заедно и в семеен, и в приятелски план.
- Като творец в България, какво мислиш за нашата културна сцена, кое ни пречи да спрем да се оплакваме и мърморим?
- Това, което естествено тормози всички хора на изкуството, е малкият финансов процент за него и което всички много искат да се увеличи минимум двойно. Сега, това как ще стигне до големите политици и институции и дали за тях е интересно да увеличат парите на артистите, силно се надявам да дойде такъв момент. Надявам се да стане, но не зная как.
Дали с лоби в парламента, дали с добър министър на културата? Знаем, че понякога дори и да е добър, това не зависи единствено от него. Финансовият министър, може би, трябва да проумее, че това е важно за оцеляването на една нация.
Орлин Павлов в образа на Жавер от мюзикъла "Клетниците" (Снимка: Софийска опера и балет)
- Разбрани ли са хората на изкуството?
- Виж, дори и световноизвестни артисти, които имат всичко, пак могат да се чувстват неразбрани, общо казано.
Но, аз мечтая за момента, в който интелигентните хора ще са обединени. Това според мен сплотява една нация. Засега не го виждам. Има някакви опити, но винаги има разделяне, разкъсване на нещо, мнения, търсещи под вола теле и какво ли още не.
- Народопсихологията ли ни е такава?
- Може би, търсейки истината толкова години, сме свикнали да задълбаваме в подробностите и да търсим невъзможното, ей така, просто, за да си говорим нещо. И аз мърморя.
Но ако хората на изкуството, интелигентните хора се обединят и имат обща мисъл и цел, да комуникират по-лесно и не застават един срещу друг, защото имат конкуренция, тогава можем да минем напред.
Тогава политиците, може би, ще започнат да ни слушат и ще можем да променим много неща.
- Колко е трудно да се издържаш само с изкуство тук?
- Засега не ми е трудно. Какво значи трудно? Аз го постигам с много труд, а не със спане по 12 часа, да стана, да изпея две песни и да си легна. Може и да го има при други, но при мен не е така. Здраво бачкане и да, понякога работиш много и получаваш много по-малко, друг път е обратното, но това не е спорт, не е бягане, където имаш 8,45 секунди, а имаш песен, която за един да е велика, за друг не. Така е и с картините, и с филмите. Всичко в изкуството е субективно. Мнения, мнения, мнения...
Не съм от най-комерсиалните артисти със сигурност и имам възможността и късмета да правя това, което искам с по-малко компромиси.
И съм много щастлив, че мога да излизам от зоната си на комфорт като поп певец, който ходи по участия, прави концерти и все едно и също. Това е жестоко зацикляне. Аз имам късмета да снимам филми, да озвучавам анимации, имах късмета да стъпя и в операта. Много съм щастлив от това.
Орлин Павлов в образа на Жавер от мюзикъла "Клетниците" (Снимка: Софийска опера и балет)
- Има ли роля или друго нещо в изкуството, което никога не би направил?
- Не знам, наистина. Отворен съм за всичко, стига да е съизмерима с мен и да е по моя вкус. Без да се съобразяваме с това да се хареса на всички, защото няма смисъл. Трябва да се хареса от някой, а не да направиш нещо, защото се харесва в момента и айде да го направим същото. Много хора го правят, но това е нагаждане.
Не трябва да сме такива нагаждачи (смее се).
- Твоят мечтан проект?
- Миналата година имахме супер успешен плаващ концерт и смятаме да направим втори. В друг град, морски, но няма да издавам още къде. На този концерт дойдоха между 12 и 15 хиляди души, с лайвстрийм, и хората го видяха и в София.
Смятам да го направим още по-мащабно и хората от пет града да го гледат едновременно. Ще бъде много интересно, живот и здраве!
Орлин Павлов в образа на Жавер от мюзикъла "Клетниците" (Снимка: Софийска опера и балет)
- Кога идва вдъхновението на Орлин Павлов?
- Между 2 през нощта и 6 сутринта.
- Искаш ли да кажеш нещо хората?
- Всеки си има глава на раменете. Кой съм аз, че да казвам нещо? Аз искам всички да са по-добри, ама няма как, ставаме по-лоши. Тресе ни свръхегоизъм и си мислим, че всичко се върти около нас, а това изобщо не е така.
Ние сме никой! По-скромно. Виждам самочувствието на някои хора и очакването им да ги забележиш, да ги поканиш, да ги обгрижиш. Чакай малко, ти не си по-специален, самозaбравили сме се. Жестоко, но безсмислено его.
Днес, понеже можем да се обличаме хубаво в някакви дрехи, а аз си спомням като малък как хората се обличаха по-скромно, много лесно можеше да различиш кой какъв е, въпреки еднаквите, по-сиви дрехи. Сега в много цветни, екстравагантни, готини, скъпи дрехи можеш да скриеш страшно лайно, с извинение.
Облекли сме се, качили сме се в скъпи коли, но две три думи ти трябват, за да го разбереш какъв е.
Дрехите са временни и вместо да ти пасват, хората с тях крият нещо. Това е страшното. Но кой съм аз, че да давам рецепти или да казвам на някой каквото и да било... Само гледам.
Орлин Павлов в образа на Жавер от мюзикъла "Клетниците" (Снимка: Софийска опера и балет)
- Щастлив човек ли си?
- Да (усмихва се).
Интервю на Тина Философова
Софийската опера и балет представя и кани на най-играния мюзикъл на всички времена "Клетниците".
Легендарната сага по музика на Клод-Мишел Шьонберг и либрето и адаптация на Ален Бублил, пресъздава революционния устрем във Франция от времената на поредната трансформация в държавното управление на страната, описани във вечната едноименна класика на Виктор Юго.
Следващите представления на "Клетниците" в Софийската опера са на: 10, 11, 12, 13 декември 2019 г. от 19 часа.
На 9, 10, 11, 12 януари 2020 г. от 19 часа и на 11 и 12 януари 2020 г. от 11 часа.
За организирани посещения на ученици за сутрешните представления има преференциална цена от 15 лв.