Привлечен от вълнуващата история на зографа, Марин Големинов работи върху своето произведение през 1970 – 71 г., но променя някои детайли от историята. В неговата трактовка Захарий и Христиания са сгодени, но зографът заминава задълго, а тя се омъжва за брат му, макар че продължава да го обича до края на живота си. Първите постановки на операта са преди десетилетия – в София и Русе. Сценограф на новата е Чавдар Гюзелев, син на Никола Гюзелев – първия изпълнител в ролята на зографа. Помня как пееше и рисуваше на сцената в реално време… Вълнуващ спомен. В новата постановка заложих на простотата – основни символи са скелето (като неизменна част от живота) и стълбата, символ на възвисяването, а може би и на слизанет“ – сподели художникът на среща, на която акад. Пламен Карталов директор на Софийската опера, представи творческия екип. По негова покана режисьор е Зорница София. Познаваме я преди всичко от игралните ѝ филми „Мила от Марс“ и „Войвода“, макар че първо е завършила Художествената академия и има десетки изложби у нас и в чужбина. За първата си работа като оперен режисьор тя разказва:
Различни неща ме водеха. Например моят личен опит. Бях на 22 г. когато по моя инициатива беше възстановена църквата в Централния софийски затвор. Работихме с колеги и затворници. Година и половина почти не слизах от скелето. У мен остана тази метафора - зографът като връзка между „долния свят“ на хората и света на възвишените неща. Това е история за генезиса на създаването, за сублимацията на любовната енергия в творческа. Не мисля, че любовта тук е трагична. Наистина героите се разминават във физически план, но в духовен има такова сливане… И този безумен заряд на Захарий – умира млад, но оставя гигантско по количество и мощно по въздействие творчество. Това са моите „прочити“ на сюжета. А музиката на Големинов обикнах – тя е много експресивна и е предизвикателство за певците.Сред изпълнителите са младите Валентин Ватев, Николай Войнов (в ролята на Захарий), Веселин Михайлов (Димитър), Силвия Тенева, Стефани Кръстева и Христиана Игнатова (Христиания). Диригент е Велизар Генчев, костюмите са дело на Марта Миронска, хореографията – на Теодора Друмева.
Като видях целия екип, всички тези млади хора, събрани на едно място, цялата тази енергия и начина, по който интерпретират сюжета и възприемат музиката, мисля, ще се получи представление, което Марин Големинов би харесал – каза Лили Големинова, внучка на композитора. Той обичаше експериментите, изчистените неща, такъв е и маниерът на работа на този екип. Преди представленията публиката може да разгледа изложбата, посветена преди всичко на музикално-сценичните произведения на Марин Големинов. Намерихме нови документи и фотоси, свързани с живота и творчеството му. Подредени са във фоайето на операта, а някои от паната са свързани именно с постановките на „Зографа Захарий“.
http://bnr.bg/radiobulgaria/post/101176719?fbclid=IwAR1gBeba6DTR9kBH5qTF83N7ZYLf8Q9at34D6