Който се е докоснал до музиката на Панчо Владигеров е разбрал, че тя е истинска поезия в ноти, заяви в интервю за БТА Сара-Нора Кръстева, художествен ръководител на балета на Националната опера и балет. Тя припомни, че Софийската опера и балет ще отбележи 120-годишнината от рождението на класика на българската музикална култура Панчо Владигеров с премиерата на балета "Легенда за езерото" на 15 март. Следващите премиерни спектакли са на 16 и 17 март. Честването на големия композитор е под патронажа на президента на републиката Румен Радев.
Балетът "Легенда за езерото" е още едно стойностно заглавие в богатия репертоар на трупата ни, появата на това прекрасно произведение на сцената на Софийската опера и балет е забележителна проява и ще остави траен отпечатък у зрителя с редица компоненти - постановка на танца, изпълнение на балета, сценография, изключителни костюми, режисура, атмосфера и, разбира се, великолепна музика, каза Сара-Нора Кръстева.
Спектакълът е със съвсем нов прочит от всякакво естество, отбеляза тя. Либретото търси нови измерения на образно-интонационните пластове и балетната лексика, допълни Сара-Нора Кръстева. "Почеркът на известния хореограф от световна величина Донвена Пандурски проличава във всяко едно движение на сцената. Иновацията се крие в самата постановка", каза тя.
Сара-Нора Кръстева постъпва в балетната трупа на Националната опера и балет, преминавайки през всички категории от ансамбъл до солистка. От 2003 г. е прима, а от 2009 г. е най-младият директор на Националния балет. През 2003 г. е удостоена с наградата на Съюза на музикалните и танцови дейци "Кристална лира" за ролята на Черния рицар в "Кръстоносци". През 2008 г. е наградена от министъра на културата проф. Стефан Данаилов със "Сребърен ритон" за изключителни заслуги за популяризиране на българската култура. През 2011 г. получава награда "ЗОЛОТАЯ МУЗА" за принос в българо-руските взаимотношения в областта на културата. Под нейно ръководство през 2013 г. балетът на Софийската опера и балет е награден със "Златно перо"- за принос в българската култура. През 2016 г. Сара-Нора Кръстева е наградена с най-високото отличие на Министерството на културата - "Златен век" - за изключително големи заслуги в развитието и популяризирането на българската култура и изкуство. В момента Сара-Нора Кръстева е художествен ръководител на балета на Софийската опера и балет.
Следва цялото интервю:
Въпрос: Софийската опера и балет ще отбележи днес 120-годишнината от рождението на класика на българската музикална култура Панчо Владигеров (1899 г. - 1978 г.) с премиерата на балета "Легенда за езерото" . С какво е забележителна тази постановка?
Отговор: Като художествен ръководител на балета с ръка на сърцето мога да заявя, че самата поява на сцената на Софийската опера и балет на това прекрасно произведение е вече забележителна проява! Постановката на балета "Легенда за езерото" ще остави траен отпечатък у зрителя с редица компоненти - постановка на танца, изпълнение на балета, сценография, изключителни костюми, режисура, атмосфера и, разбира се, великолепна музика. Всъщност, още преди 8 години маестро Пламен Карталов пожела да поставим отново "Легенда за езерото" на сцената на Софийската опера и балет. Поемайки задачата, непрекъснато възникваха най-различни пречки за осъществяването ѝ. Както се казва в народа обаче "всяко зло за добро". Ето сега, в годината с общонационалните чествания за великия маестро Панчо Владигеров, е най-подходящият момент този спектакъл и той вече е факт. Следващите премиерни спектакли са на 16 и 17 март. Бих искала да отбележа, че честването на големия композитор е под патронажа на президента на републиката г-н Румен Радев.
Въпрос: Като експерт твърдите, че в балета "Легенда за езерото" оживява богатият колорит и поетичност на музиката на Панчо Влагидеров. Как тази поетичност се приподнася посредством танца?
Отговор: Самото произведение е една необятна поезия. Който се е докоснал до музиката на Панчо Владигеров е разбрал, че тя е истинска поезия в ноти! Ясно личи в репертоарната политика на маестро Пламен Карталов неговата мисия, в която той успя да увлече всички нас, за опазване на българското музикално творчество и популяризирането му.
В последното десетилетие на сцената на Софийската опера и балет са поставени три значими български опери - "Цар Калоян" - Панчо Владигеров, "Алцек" - Георги Атанасов," Янините 9 братя" - Любомир Пипков и три балета - "Вардар" - Панчо Владигеров," Българска токата" - Димитър Ненов и Васил Казанджиев, "Легенда за езерото" - Панчо Владигеров.
Откриването на следващия сезон на театъра също ще бъде с българско заглавие - "Захари Зограф" - Марин Големинов. Така че, тази необятна гама от български автори е вече една поетична поема сама по себе си, която ние изразяваме и приподнасяме на зрителя посредством балетното изкуство. Поезията е навсякъде, стига да можете да я усетите и прочетете, дори чрез танца.
Въпрос: Автор на либретото и постановчик на "Легенда за езерото" е известният хореограф Донвена Пандурски. Какво по-специфично вмъква тя в постановката, в какво се крие иновацията? Къде е нейният почерк?
Отговор: Спектакълът е със съвсем нов прочит от всякакво естество. Либретото търси нови измерения на образно-интонационните пластове и балетната лексика. Почеркът на известния хореограф от световна величина Донвена Пандурски проличава във всяко едно движение на сцената. Иновацията се крие в самата постановка.
Ще си позволя да цитирам хореографа Донвена Пандурски, която казва: "Слушайки музиката на Панчо Владигеров, новото либрето буквално се изля в образи пред очите ми".
Донвена Пандурски от 30 години живее и работи в Германия. Тя поставя и на сцената на Мариинския театър. Заедно с Донвена Пандурски в Софийската опера и балет над "Легенда за езерото" работят: Павел Шаппо - художник на постановката, Александър Наумов - художник по осветлението и Вечеслав Хомяков - балетмайстор-репетитор. И тримата поставят в Мариинския театър. Самата Пандурски е изключително благодарна, както тя самата казва, че работи с младия и талантлив балет на националната опера, с целия екип на балета, които са неотлъчно до нея в процеса на работата.
В балета "Легенда за езерото" оживява богатият колорит и поетичност на музиката на Панчо Влагидеров. Действието се развива в приказно време и на приказно място. Фантазия и реалност се преплитат в драматичен разказ за човека и природата, за любовта и омразата, за мира и войната. Новата интерпретация търси съвременно звучене на вечните стойности от живота.
Сценографията и костюмите на Павел Шаппо са с абстрактна визия. Музикалната подготовка на оркестъра ни бе поета от маестро Григор Паликаров и смея да твърдя звучат прекрасно. Колоритът в музиката, разбира се, принуждава и хореографа да използва колоритна танцова техника от неокласика, през фолклорни движения до съвременни такива.
Въпрос: Защо поканихте именно Донвена Пандурски за тази постановка? Вярно ли е, че почти денонощно работи с артистите от Софийската опера и балет?
Отговор: Донвена бе поканена от маестро Карталов, заради богатия й хореографски опит на различни международни сцени. Да, работим много, защото постановъчният период за създаване на цял спектакъл в случая е кратък. Само за месец артистите от балета се справиха с поставените им задачи и освен това можем да се похвалим с три различни, но равностойни състава. А това изисква наистина денонощна работа! Артистите от балета за пореден път доказаха своята всеотдаденост и невероятен професионализъм. А що се касае до Донвена Пандурски, то тя също е един невероятен професионалист и нечуван работохолик.
Последната постановка на Донвена Пандурски в Софийската опера и балет е от 2006 година. Тя има изключително богата творческа биография. От 1989 година живее и работи в Германия. През 2005 година поставя в Мариинския театър, Санкт Петербург - Русия, балета "Вълшебният орех" /по Е.Т.А. Хофман/ - една суперпродукция с 262 действащи лица и 72 ученика от балетната академия "А.Ваганов" /художник Михаил Шемякин/. През 2006 година с участието на солисти на Мариинския балет поставя в Софийската опера "Прокофиев - Рахманинов - Стравински". В същата година поставя в Мариинския театър "Метафизика - Кротката - Пролетно тайнство" под диригентството на маестро Валерий Гергиев и художник Михаил Шемякин. Постановката е номинирана в две категории за висшата театрална награда на Санкт Петербург - "Златен Софит". В своите постановки използва музика на Вивалди, Витали, Моцарт, Мусоргски, Бетовен, Вебер, Чайковски, Малер, Брамс, Щраус, Росини, Пучини, Сен-Санс, Офенбах, Рахманинов, Стравински, Сибелиус, Вила-Лобос, Дютийо, Шостакович, Бизе-Шчедрин, Бърнстейн, Копланд, Гулд, Пиацола, Слонимски, Фарфарело, Вангелис, Балар, Аберкромби, Бонам, Йосифов, Цеков, автентичен български фолклор, хип-хоп и др. Тя е автор на балетни либрета и сценарии за филми. За Софийската опера и балет е изключителна чест такъв професионалист да е автор на либретото и постановчик на "Легенда за езерото".
Въпрос: Предизвикателство ли бе за Вас след толкова години да се постави отново балетът на гениалния Владигеров, предвид, че "Легенда за езерото" не е поставян в Софийската опера от 1962 година?
Отговор: Да, наистина, балетът "Легенда за езерото" не е поставян в Софийската опера от 1962 година. Тогава хореограф бе Нина Анисимова. Постановката на Пандурски е нова, сценографията и костюмите са на художника Павел Шаппо и са изключителни. Не бих казала, че за мен това е предизвикателство, по-скоро е още едно стойностно заглавие в богатия репертоар на трупата ни.
Въпрос: Според Вас какво ще грабне зрителя в тази постановка на балета "Легенда за езерото"?
Отговор: Зрителите ще се насладят на изключително красивата музика на Панчо Владигеров, на прекрасния състав на балета и на интересния хореографски замисъл. За музиката на "Легенда за езерото" критичката Виолета Консулова отбелязва: "Истинският цвят на преданието се определя от многобагрената оркестрация на Панчо Владигеров, от нейната пищност, с която са изваяни пластичните образи." Така че, наистина се надявам това произведение да грабне зрителите с цялата палитра на неговата красота. Пожелавам дълъг живот на спектакъла.
/АМ/
http://www.bta.bg/bg/c/BO/id/1974006
София, 14 март /Оля Ал-Ахмед, БТА/