Сеонкйонг Ева Джонг: Искам българската публика да ме запомни като истински приятел на България
В Софийската опера и балет днес ще се състои премиерата на операта "Дон Паскуале" от Гаетано Доницети, съобщиха за БТА от културната институция. В специално интервю за БТА гост-солистката на Софийската опера Сеонкйонг Джонг, която ще изпълни ролята на Норина, разказа за предстоящото събитие, както и за впечатленията си от нашата столица.
"Искам хората да са щастливи и се старая да ги правя щастливи с гласа си. Носете това щастие в себе си. Бих искала българската публика да ме запомни, преди всичко, като един истински приятел на България", сподели за БТА гост-солистката на Софийската опера Джонг, наричана Ева.
Тя изказа своята благодарност на Райна Кабаиванска в чийто майсторски клас се е обучавала. "Райна Кабаиванска успя да ме научи как правилно да стоя на сцената и да пея така, че да впечатля зрителя в залата. Преди да получа заръките от нея винаги бях много нервна на сцената, не знаех как точно да се държа. Но тя ме научи, и аз усвоих правилните навици завинаги. Райна Кабаиванска винаги ме подкрепяше с топлите си очи," разказа оперната прима Сеонкйонг Джонг. Тя разкри своята любов към България и сподели впечатленията си от нашата столица. "Харесвам София, харесвам старите сгради в центъра на столицата и невероятните ви зелени паркове.Обичам кисело мляко, шопска салата и кюфтета. Обожавам българската козметиката от розово масло. Много ми харесва българският език и ми се иска да го науча", сподели певицата.
Сеонкйонг /Ева/ Джонг завършва Класическо пеене в университета в Кйонгсан в Корея и специализира в Университета по изкуства Фолкванг в Есен, Германия. Два пъти е участвала в майсторски клас на Райна Кабаиванска - през 2017 и 2018 година. В родината си се е изявявала в ролите на Мюзета в Бохеми, Адина в "Любовен еликсир", Адела в "Прилепът". Пяла е Мерседес от Кармен в Корея и във Вроцлав, Полша, Сузана от "Сватбата на Фигаро" в Есен, Германия. Участва в различни концерти в редица немски градове.
Следва пълният текст на интервюто:
Въпрос: Разкажете ни малко за себе си? За вашето семейство? За детството си и за живота си в Корея?
Отговор: Аз съм корейка, на 31 години съм. През 2014 г. заминах за Германия да следвам, където завърших магистърската си степен. Пяла съм на много сцени в Германия, но през 2017 г. отидох в Милано, за да науча нещо повече за специфичните вокализации и същата година съдбата ме срещна с Райна Кабаиванска.
Аз съм единственият човек от моето семейство, който е учил музика. Вероятно съм повлияна от факта, че продължително време слушах много църковна музика в детството си. Моите родители нямат никакво отношение към пеенето, така че не бих могла да кажа, че съм наследила нещо. Просто обичам нежната музика, лекотата в поднасянето й и красотата и изяществото което би могла да носи в себе си една музика.Въпрос: За пръв път ли сте в България? Какви са вашите впечатления?
Отговор: Не съм за първи път. Всъщност, майсторският ми клас при Райна Кабаиванска се състоя в София през септември 2017 г. Чувствам се прекрасно в сградата на Операта, толкова е хубава! Публиката беше толкова щастлива на заключителния концерт след майсторският клас, а аз бях много впечатлена от бурните аплодисменти.
Когато за първи път видях българи ми се сториха малко странни, защото не ги разбирах какво си говорят помежду си. Гледах околните с недоумение. Но всички те бяха толкова мили и тогава се заинтересувах от българския език! Започнах лека полека да уча думички, да си водя записки в тефтер. Езикът ви е много интересен и благозвучен. Ще го науча някой ден! А що се касае до моите впечатления от България - възхитена съм! Харесвам София, харесвам старите сгради в центъра на столицата и невероятните ви зелени паркове.
Обичам кисело мляко, шопска салата и кюфтета. Обожавам българската козметиката от розово масло.
Въпрос: Как работите на сцената на Софийската опера?
Отговор: Бях толкова щастлива да направя своя дебют в такъв голям театър. Екипът най-учтиво ми обясняваше всичко на английски, така че нямахме абсолютно никакви трудности в комуникацията. Впечатлена съм от целия състав : диригент е Жорж Димитров, режисьор на постановката е Светозар Донев, художник е Нела Стоянова, а за пластиката и сценичното движение се погрижи Риолина Топалова. Диригент на хора е Виолета Димитрова.Толкова съм щастлива, че ми се отдаде възможността да работя и с режисьора Светозар Донев и с диригента Жорж Димитров. Изключително работих и с другите колеги: Николай Петров в ролята на Дон Паскуале,с Хрисимир Дамянов в ролята на Ернесто и с Александър Георгиев в ролята на Нотариуса. Истинско удоволствие е да си на сцената и с великолепния хор на Софийската опера и балет. А оркестърът е просто великолепен!
Въпрос: Участвали сте в майсторските класове на Райна Кабаиванска. Какви са впечатленията ви от нея? Какво си спомняте най-много от нейните съвети?
Отговор: Първото нещо на което тя ме научи бе - правилната стойка! От това, как една оперна певица стои на сцената зависи цялостното протичане на арията й до края. Стойката трябва да е - отворени рамене, изпънат торс, пълно спокойствие, равновесие на духа и тялото, грациозност, повдигната брадичка и блясък в очите. Райна Кабаиванска успя да ме научи как правилно да стоя на сцената и да пея така, че да впечатля зрителя в залата.
Преди да получа заръките от нея винаги бях много нервна на сцената, не знаех как точно да се държа. Но тя ме научи и аз усвоих правилните навици завинаги. Райна Кабаиванска винаги ме подкрепяше с топлите си очи.
Всъщност, от майсторския клас на Райна Кабаиванска в постановката "Дон Паскуале" участвам не само аз, но и моят колега , който е също от Корея - баритонът Джеонгхйеок /Карло/ Сео в ролята на Доктор Малатеста.
Въпрос: Наричат ви "славей" заради невероятно високите ноти, които вземате продължително. На какво се дължи това уникално умение?
Отговор: Не знаех, че хората ме наричат така. Много мило да го чуя от Вас. Аз съм лиричен reggero сопран и пеенето ми е винаги високо и богато на ноти.
Преди да срещна маестра Райна Кабаиванска, имах проблем. Но работата ми с нея за една година промени коренно дишането ми, то стана много дълго и изключително стабилно. Бих могла да кажа с ръка на сърцето, че това го дължа на Райна Кабаиванска, която видя моя потенциал и го използва максимално в правилната посока. Толкова съм щастлива от фортуната, че ме срещна с тази невероятна дама. Много Ви благодаря, Меастра Кабаиванска! / казва го на чист български език!/
Въпрос: Българският зрител ще ви види в ролята на Норина в операта "Дон Паскуале" от Гаетано Доницети. Кажете ни нещо за тази роля и работата по нея?
Отговор: Норина е една изключително омайваща, очарователна и красива вдовица. Тя обича Ернесто. Той също е влюбен в нея. Ернесто се е противопоставил на чичо си Дон Паскуале и e отказал уговорения от него брак. Паскуале не одобрява този избор и решава, че е по-добре самият той да се ожени. Тук се намесва доктор Малатеста. Докторът се е заел със задачата да му намери подходяща жена. Това, което Паскуале не знае, е, че Малатеста е замислил план, с който да помогне на своя приятел Ернесто...
Във второ действие играя сестрата на Малатеста Софрония, за да измамя Дон Паскуале. Една заплетена и много комична любовна интрига.
Въпрос: Харесвате ли Гаетано Доницети като композитор? Имало ли е много легенди за него?
Отговор: Обичам оперите на Доницети! Особено ми харесва "Лучия ди Ламермур". И много пъти съм пяла в "Любовен еликсир". Мога да пея с изключителна лекота повечето негови опери. Пълното име на този велик композитор е - Доменико Гаетано Мария Доницети. Той е един от най-големите оперни композитори от първата половина на 19-ти век. Наред с Джоакино Росини и Винченцо Белини той допринася за изключителния подем на италианското оперно творчество и за развитието на белкантовия стил. Той е творец с изумително мелодическо дарование, което вдъхновява по-младите композитори като Джузепе Верди.
Да, той наистина е бил странен за онези времена. Работил е много бързо. Създавал е една своя опера за две, три седмици, а понякога е успявал да напише пет, шест произведения само за една година. Броят на всички опери на композиторът надвишава 70! Доницети изключително много харесвал работата си като преподавател заради помощта, която оказвал на доста млади композитори. Бил е обичан и уважаван в музикалните среди. Известно е, че освен опери, Доницети е създал и немалко произведения в друг жанр. Общо творбите му възлизат на 75 опери, 16 симфонии, 19 струнни квартета, 193 песни, 45 дуети, 3 оратории, 28 кантати и немалко инструментални концерти, сонати и камерни произведения.
Въпрос: Коя ария от коя опера бихте искали да пеете в бъдеще?
Отговор: Копнея да пея в "Лучия ди Ламермур" и "Риголето". Бих искала също така да пея и в оперетата "Дон Жуан".
Въпрос: Мечтаете ли? Имате ли мечта за тази година? Ще я споделите ли с нас?
Отговор: Мечтая, разбира се! Една от мечтите ми е отново да се завърна тук, в Софийската операта. Влюбих се в този театър, в този град! Всички ще ми липсват, целият колектив : диригент, режисьор, хор. Благодаря за тези прекрасни мигове в София на целия екип. Всъщност, те вече ми липсват.
Въпрос: Какво бихте пожелала от българските зрители?
Отговор: Първо, бих искала да благодаря на Вас за проявеният интерес към мен и за това интервю. Второ, бих искала да изкажа своята благодарност на академик Пламен Карталов за тази покана и предоставената ми възможност да се изявя на българската сцена, и то не къде да е, а в Софийската опера.
Бих искала българската публика да ме запомни, преди всичко, като един истински приятел на България. Искам хората да са щастливи и се старая да ги правя щастливи с гласа си. Носете това щастие в себе си. Заповядайте на 12 януари в Софийската опера и балет на премиерата на операта "Дон Паскуале" от Гаетано Доницети, за да прекараме една приятна, забавна, разтоварваща и щастлива вечер!
/ОА/http://www.bta.bg/bg/c/BO/id/1938099?fbclid=IwAR3ao6Ss74uUJUdwmijXP89n-dAxH0SXzrNlpq3MP909vDnyPkDTh2XDBKw
София, 12 декември /Оля Ал-Ахмед, БТА/