София, 9 януари /Пенка Момчилова, БТА/
Балетът "Лешникотрошачката" на Софийската опера и балет чества юбилей, празничните представления са тази вечер, утре, на 11 и 12 януари, съобщават от операта. Изминали са цели 25 години от постановката на един от шедьоврите на Чайковски, без който не може да мине нито една Коледа и Нова година на световните балетни сцени. През 1988 г. легендарният Юрий Григорович и неговите асистенти поставят гениалната творба с невероятно талантливо разчитане на музикалната и балетната драматургия. Дотогава в Софийската опера и балет се е играла версията на Василий Иванович Вайнонен.
Постановката на Юрий Григорович, както пишат тогавашните печатни медии, е пълен триумф на руската музика и хореография. Режисьорът дълбоко цени балетната трупа на първия ни оперен театър и възлага централните роли на руските възпитаници Маша Илиева /Маша/ и Ясен Вълчанов /Принца/. В ролята на Дроселмайер се въплъщава легендарната личност в историята на българския балет, премиер солистът Бисер Деянов, припомнят от операта.
"Младите Маша и Ясен пресъздадоха невероятни образи - и като техника, и като емоционално изпълнение, спомня си днес Деянов. Що се отнася до моя Дроселмайер, той също е ключова фигура в "Лешникотрошачката". Това е един двойнствен, плашещ, интересен персонаж, който раздвижва въображението на зрителите.
Музиката на Чайковски и постановката на Григорович затова са велики и вечни, защото привличат с еднаква сила не само децата, но и възрастните. Нека "Лешникотрошачката", в този й вид, чества още много юбилеи на сцената на Софийската опера и балет", пожелава Бисер Деянов.
Сара-Нора Кръстева, директор на балетната трупа, отбелязва, че винаги се стреми да дава път на младите балетисти, да им гласува доверие в изпълнението на трудни роли. Неслучайно в "Лешникотрошачката" играят за първи път талантливите Боряна Петрова и Цецо Иванов.
"Постановката на Григорович изглежда за млади и стари като приказка, пълна с чудеса. След нея е много неприятно да влезеш в реалния живот, защото ти се иска балетът да продължава вечно. Музика, класически и характерни танци извеждат неусетно на преден план философските обобщения за човека и света, за личността и обществото. Доброто винаги побеждава и то винаги трябва да е с нас и край нас", казва Сара-Нора.
За Ясен Вълчанов прочитът на Григорович е гениален и той ще шества дълго по световните балетни сцени.
Маша Илиева казва, че за нея ролята и версията на Григорович се отличават с мащабност на полифонната структура, с много емоции и изключителна балетна техника.
/НЗ/