Гастролът на Софийската опера в Япония, който започна на 1 октомври, ще продължи до 18 октомври. Вече минаха с изключително голям успех представленията на операта „Кармен“ в Токио – два спектакъла, в Нагоя – един на „Кармен“, в Токио – един на „Турандот“.
Предстоят следните представления в градовете:
11. 10 - Мие - „Турандот“
12.10 - Фукуока - „Кармен“
13.10 - Хиого - „Кармен“
14.10 - Иуакуни - „Кармен“
16.10 - Кошигая - „Турандот“
17.10 - Ибараки - „Кармен“
Борислав Костов - извънреден и пълномощен посланик на Република България в Япония
Особено съм щастлив, че отново за седми път, след 2000 година, японската публика има възможността да се наслади отново на прекрасните изпълнения на Националната ни опера. Този гастрол дава възможност на още по-голям брой японски граждани да се насладят на оперното изкуство на България, което е известно със своите традиции, с прочутите гласове. Те вълнуват публиката по целия свят.
Искрено се надявам, че представленията на „Кармен“ и „Турандот“ ще оставят незабравимо впечатление сред японската публика и ще допринесат за още по-дълбокото познаване на богатството на българската музикална култура.
Кейтаро Харада - диригент:
"Здравейте! Току-що приключихме първите два дни от японското турне на Софийската национална опера и балет. Японската публика много хареса постановката на "Кармен". Концепцията на маестро Пламен Карталов е наистина уникална и редица критици, мениджмънтът и много важни хора на изкуството в Япония казаха, че постановката е много специална и уникална. Постановката използва по интересен начин елементи от древногръцкия театър и японския театър "Но". Всички коментари бяха много положителни. Оркестърът звучи фантастично, хорът е наистина прекрасен и всички солисти показват цялата си страст. Това е много добро начало на прекрасно двуседмично турне на Софийската опера. Всички са много доволни, има чудесна енергия, привършихме два дни в Токио, сега отиваме в Нагоя, след това се връщаме в Токио за "Турандот" и оттам нататък - следващ ден, следващ ден, следващ ден... толкова много представления, 11 представления. Много се вълнуваме. За Япония идването на Софийската опера е страхотен подарък, защото България е много важна страна за Япония. Историята на България ни е много интересна, киселото мляко, разбира се - фирмата "Мейджи", която го произвежда тук, е голям спонсор на това турне, а покровителите, спонсорите и ръководителите на "Мейджи България" дойдоха на второто представление и после вдигнахме тост с шампанско. Срещата на артистите с нашите спонсори беше много приятна, маестро Карталов произнесе кратка реч и благодари на всички. Радвам се, че участвам в това турне и се чувствам като член на семейството на Софийската опера и балет. Обичам всички, харесва ми да правим музика заедно и дотук имаме изключителен успех. Остават още две седмици и се надявам тази енергия да се запази, а турнето да бъде много успешно. Ще разкажа по-нататък още. Благодаря за вниманието!"
Джуничи Нихей- президент на Japan Arts корпорейшън
Настоящото представление, постановката “Кармен”, дори сред сходните постановки, е изключително необичайна - разбрах, че г-н Карталов е вдъхновен от японската култура, по-конкретно от театър „Но“ до голяма степен, това личи и от сценичната подредба - изключително семпла, цветовете са ограничени до черно, червено - малко на брой и акцентиращи. Това има голям ефект - дори самите цветове изиграват една роля и придават атмосфера, което е много сполучливо в случая, ми се струва.
Днешната постановка, бе преживяване и в още един аспект - голямо впечатление ми направи и фактът, че хорът не бе просто хор, а всеки един участник бе с маска - тоест, те не бяха там в ролята си на индивидуални личности, а на вид тълпа, група с роля - те не просто наблюдаваха Кармен, те бяха в “Кармен”. “Кармен” е интересна с това, че емоциите се редуват в краткото време на постановката - внезапно влюбване, внезапно разлюбване, омраза и така нататък - тези интензивни емоции и тяхното редуване се изпитват и от групата. Тази група спомага за изпитването на емоцията, сякаш ни показва какво има вътре в сърцето на героите. От тази гледна точка те, с техните маски, бяха много интересни.
И аз благодаря много, …като японец. За нас, като чуем България, за какво се сещаме - разбира се ключовата дума най-често е “кисело мляко”, но ако трябва да помислим и за нещо друго, това би било разбира се, розата, българската роза, сигурно и други неща…но за мен, за нас, едно много важно нещо, заради което ценим България, това е българската опера. Тя е нещо изключително важно, ценност, която искам да представим на всеки японец. Много съм благодарен, за това, че толкова дълго време вече имам възможност да се докосна до тази ценност и се надявам от тук нататък и за в бъдеще да продължат нашите успешни взаимоотношения, за да достигне тази опера и до нашата публика.