И за меломаните, и за не толкова изкушената оперна публика Софийската опера и балет предложи истински празник за сетивата с новогодишния си гала концерт. В него умело бяха балансирани както отделните жанрове, така и участниците – от най-малките, възпитаниците от Детския радиохор на незабравимия диригент и композитор Христо Недялков, до безспорната в продължение на десетилетия прима Александрина Милчева. В ролята на специални участници тя и нашумелият по света наш баритон Владимир Стоянов бяха истински украшения в продължилия над 3-часа концерт.
Преди началото му, на входа многобройната и нетърпелива публика бе посрещната напълно в духа на родната традиция – с коледарски и новогодишни песни, изпълнени от фолклорна група от с. Варвара, Пазарджишко. Българското, родното изкуство се преля в началната „Празнична увертюра“ от Веселин Стоянов. На нейния фон публиката можа да види най-силните и запомнящи се моменти от отиващата си 2013 година за театъра. Видеокадрите показаха мигове от репетиции и премиери на „Евгений Онегин“, „Залезът на боговете“, „Пръстенът на нибелунга“, „АИДА“, „Травиата“, балетните постановки „Американски балет за България – 3“, „Антигона“ и „Електра“, паметното гостуване на фестивала във Филипи, Гърция...
Публиката така и не успя да си поеме дъх със заредилите се един след друг шедьоври - на Чайковски, с участието на премиер солистите на балета Марта Петкова и Никола Хаджитанев; Лотер, чийто „Рагтайм“ демонстрира качествата на новите контрабаси на оркестъра; „Празничен рождественски тропар“, изпълнен от хор „Св. Йоан Кукузел“. „Алилуя“ из ораторията „Месия“ на Хендел и „Аве Мария“ на Бах-Гуно получиха естествена градация в един от експериментите на концерта – „Панис Анджеликус“ от Цезар Франк, изпълнен противно на традицията не от тенор, а от баса Петър Бучков. Посветената на паметта на Христо Недялков творба, дирижирана от сина му Стефан Недялков разтърси със своя финал, когато малките хористи вдигнаха символично към небето огромни свещи. „Бароковата“ част на вечерта завърши с откъс от „Зима“ из „Четирите годишни времена“ на Антонио Вивалди със солист концертмайсторът Людмил Ненчев и с участието на артисти от балета.
Предизвикателствата тази вечер продължиха с младото сопрано Мария Радоева. Ученичката на Райна Кабаиванска отнесе заслужени овации след като не се поколеба точно десет дни след Александрина Пендачанска да изпълни на същата сцена арията на Семирамида из едноименната опера на Росини. Още един дебют на вечерта последва арията на Дик Джонсън от „Момичето от Златния Запад“ на Пучини, изпълнена от Мартин Илиев. Младата Мария Жекова представи по запомнящ се начин известната ария на Азучена от „Трубадур“.
Специалният гост на вечерта Владимир Стоянов направи най-добрата реклама на предстоящия цикъл „Tutto Verdi“, в който той ще гостува на софийска сцена през март. Публиката чу изключителните му интерпретации в две от трите заглавия от този цикъл – „Набуко“, което ще бъде представено концертно и Жорж Жермон от „Травиата“ (във втората част на концерта). Възторгът след последното му изпълнение взе връх и Стоянов бе единственият участник във вечерта, настоятелно поканен от зрителите за втори поклон.
Сопраните Радостина Николаева и Габриела Георгиева получиха заслужено дълги овации за арията на Елвира от „Ернани“, и за дуета на Набуко с Абигайл от творбите на Верди. Комплименти и възторзи предизвикаха с изпълненията си Димитър Станчев (с ария на Варлаам от „Борис Годунов“), Ангел Христов и Атанас Младенов като Хаген и Гунтер от „Залезът на боговете“ на Вагнер, Светозар Рангелов с рондото на Мефистофел от „Фауст“ на Гуно, Радостина Николаева и Даниел Острецов и хор с прочутата „Наздравица“ от „Травиата“ на Верди. С нея завърши първата част на концерта, в която за пореден път блесна с неповторимия си артистизъм и присъствие, както и с великолепни гласови данни (все още!) голямата Александрина Милчева с арията на Принцеса де Буйон от „Адриана Лекуврьор“ на Чилеа. Сякаш никога не се е разделяла със сцената, тя очарова със специалното си участие и в прочутата „Хабанера“ от „Кармен“ на Бизе.
Вихрено и към добре премислена кулминация на празника премина втората част на спектакъла на Пламен Карталов по сценография на Иван Савов. В нея не липсваха както ефектния цигански хор от „Травиата“ с участието на Силвана Пръвчева, Стоил Георгиев и Ангел Христов, така и бляскавото фламенко от балета „Дон Кихот“ на Масне, а също и изключително красивото и елегантно поднесено от Цветана Бандаловска „Болеро“ от „Сицилиански вечерни“ на Верди. Завладяващ бе и хорът на матадорите от „Травиата“ на Верди с участието на солистите на балета Людмила Илиева и Теодор Воденичаров. Костадин Андреев поднесе рядко изпълняваната у нас ария на Елеазар от „Еврейката“ на Халеви и заедно с Мариана Цветкова дуетът на Мадалена и Андре Шение из едноименната творба на Умберто Джордано.
Достоен за край на големия новогодишен гала концерт на Софийската опера и балет бе финалът от операта „Фиделио“ на Бетовен, чиято триумфална премиера грабна сърцата на публиката в средата на декември. Заслужени комплименти и много аплаузи получиха Димитър Станчев, Даниел Острецов, Мариана Цветкова, Светозар Рангелов, Силвана Пръвчева, Красимир Динев. И тъкмо когато публиката се подготвяше за финални ръкопляскания след второто българско заглавие, рапсодията „Вардар“ от Панчо Владигеров, самият Дядо Мраз поведе на сцената солисти и хористи, преди да грабне диригентската... сурвачка и да поздрави присъстващите с прекрасния „Валс“ от Шостакович. Истинското „време за сбогуване“ с 2013 настъпи обаче с изпълнението на вечния хит на Сара Брайтман и Андреа Бочели със солисти Цветана Бандаловска и Костадин Андреев. В този момент на сцената числата вече показваха „2014“. Така в аванс, около два часа по-рано новата година дойде на сцената на Софийската опера и балет с нейните прекрасни солисти, хор и оркестър и с помощта на диригентите Велизар Генчев, Борис Спасов, Григор Паликаров и Стефан Недялков. Не без подкрепата на диригента на хора Виолета Димитрова, на асистент режисьора Вера Белева, концерт майстора Теодора Христова, на корепетиторите Ивайло Иванов, Йоланта Смолянова, Милен Станев и Пелагия Чернева и помощник-режисьорите Вера Белева, Росица Костова, Мария Павлова и Риолина Топалова. С по чаша шампанско в ръка след края на спектакъла творческият екип си взе сбогом със старата година и си пожела нови успехи и хиляди нови зрители, докоснати от магията, наречена опера.