Болшой театър прие гости от България. След 37-годишна пауза на гастрол в Москва пристигна Софийската опера и балет. В годината на 200-ия юбилей на Петипа на Новата сцена на Болшой театър гостите представиха своята версия на балета „Корсар“. Постановката видя Елена Ворошилова.
„Корсар“ се появява в репертоара на Софийската балетна трупа преди година. Екс-танцьорът на Мариинския театър Елдар Алиев не само е направил собствена версия, но и е написал либретото. Той е съкратил спектакълът до две действия. Балетната трупа на Софийската опера се счита за не много голяма, в нея има 64 човека. Да се танцува „Корсар“ с такъв състав не е лесно, но именно този спектакъл българите донесоха на гастрола в Москва като дан към руския балет и Мариус Петипа.
Пиратски кораби, пазар на роби, харем на султана и, разбира се, любов. Тази история е вече на 160 години. След премиерата в Парижката опера през 1856 г. „Корсар“ покорява всички сцени по света. Софийската трупа отдавна е мечтала за среща с него. В балета има много щастливи звезди. Поемата на Байрон, музиката на Адам, към която са добавени музикални фрагменти от Пуни и Делиб. Хореографията на Петипа и Перо. Художниците Семьон Пастух и Галина Соловьова са изработили за трупата декорите и костюмите. Макети е дал Мариинският театър. Премиерата е била насрочена за 90-ия юбилей на българския балет.
Водещата партия танцува темпераментният Никола Хаджитанев. Той казва, че героят е дословно написан за него. През цялото време е мечтал за такова приключение на сцената. А мечтите, както е известно, се сбъдват.
„Харесват ми такива горещи роли. Конрад, Базил в „Дон Кихот“, Солор в „Баядерка“. Аз танцувам това със сърцето си. Когато преживявам такива истории, изпитвам настоящо щастие. Чувствам, че живея на сцената, и всичко това по настоящем“, отбеляза солистът на балетната трупа на Софийската опера и балет Никола Хаджитанев.
В репертоара на трупата има само класически балети. Много педагози са преминали през школата на Ваганова, а после танцуват тук в традициите на руската школа. Сцената на Болшой театър, разбира се, предизвиква вълнение и трепет. Но Марта Петкова сега мисли за друго. Медора е любимата й героиня, би искала да изтанцува партията така, че да я запомнят.
Преди година балетната трупа на Софийската опера е получила „Златна лира“. Оказва се, че това е не само престижна награда, но и стимул за развитие. При себе си, в София, артистите събират пълни зали. За година танцуват до 150 спектакъла. И макар и цената на билетите да се приближава до 200 евро, това не спира поклонниците на балета.
https://tvkultura.ru/article/show/article_id/251685/