„Любовта, ключ за всяка възраст“
Тази ария на княз Гремин от операта „Евгений Онегин“, малка, но толкова проникновена и истинска възприемам като драматургичен акцент в творбата на Чайковски. Ария, която не случайно се изпълнява и от най-големите баси. Ария, в която Пушкин и Чайковски внушават със слово и музика семпло, без излишен патос магията на това извечно възпявано човешкото състояние – любовта, на която е подвластен всеки, независимо от възраст и предразсъдъци. Такъв е Гремин, съпругът на Татяна. Герой, който на пръв поглед не е толкова значим в сюжета, но който е ключов за финала на драматургичната кулминация.
Осмислям тази на пръв поглед не толкова важна ария на княз Гремин защото със своя режисьорски прочит Вера Петрова иска да потопи публиката в извечната човешка утопия за любовта, която дава криле за полет на душата въпреки нашето прагматично време. Не случайно тя избира млади певци артисти, които да отговорят на разбирането й за сюжета.
Припомням, че Пушкин и Чайковски раждат този шедьовър в своята младост, когато дълбочината на емоциите и страстите кипят в душите им. И още нещо, Чайковски е искал операта му да се изпълни изцяло от млади певци.
Сюжетът отваря прозорец къв един на пръв поглед малко чужд за нас свят. Двете сестри Татяна и Олга живеят в своето имение на село. Идиличен, но скучен живот, в който нахлува Евгений Онегин, приятел на поета Ленски, годеник на Олга. Романтичната Татяна се вклюбва в Онегин. Завладяна от чувствата си му пише писмо, признава любовта си, иска среща. Те се срещат, но Онегин студено казва на девойката, че не може да отговори на чувствата й. Това огорчава много неопитната Татяна.
На именния ден на Татяна са поканени и двамата приятели, Ленски и Онегин. Онегин показва колко скучно му е в тази провинция, решава да подразни Ленски като ухажва лекомислената Олга. Избухва скандал и Ленски призовава приятеля си на дуел.
В ранната утрин на дуела двамата приятели осъзнават безсмислието на този дуел. Чувството им за достойнство, нещо, което е толкова значимо тогава не им позволява да направят това. Следва изстрел и Ленски пада мъртъв. Онегин напуска Русия. Завръща се години след случката, поканен на празник на княз Гремин, изненадан той разпознава в съпругата на княза, Татяна. Тя резервирано поздравява Онегин и веднага след това се отдалечава.
Онегин едва сега разбира какво е изгубил, отблъсвайки с пренебрежение нейната любов. За пръв път в живота си надменният Евгений е обхванат от изпепеляващи чувства. Решава да се срещне с Татяна. Тя все още го обича и с вълнение чете писмото му. Без отговор на писмото си Онегин нахлува в дома й и разкрива любовта си. Татяна му казва за това колко е страдала, но не отговаря на молбите на Онегин.
Миналото никога няма да се върне. Тя остава вярна на съпруга си.
Романтичен сюжет, който някак избледнява в нашето време, но когато е събуден с емоцията на младостта вълнува, отваря затворени в нас светове. Емоция, която събужда постановката на Софийската опера.
Припомням, че „Евгений Онегин“ е едно от руските заглавия, които са на световния афиш, изпълнявани на руски език с най-големите изпълнители и в интригуващи режисьорски интерпретации.
Вместо епилог
„Кралска двойка“ , така светът помни Френи-Гяуров
Спомням си постановката на руски език на сцената на Миланската скала в далечната 1989 г. Тогава Мирела Френи в ролята на Татяна и Николай Гяуров в ролята на Гремин предизвикаха нестихващи овации на италианската публика.
Споделям този свой спомен защото това бе и времето, когато двамата влюбени артисти бяха щастливи на сцената и в живота.
По-късно, когато създадох документален филм за Гяуров не случайно го „кръстих“ - „Любовта, ключ за всяка възраст“. Тогава, малката на пръв поглед роля на Гремин някак най-истински изразяваше онова магично чувство с име любов, което бе завладяло двамата майстори от оперната сцена.
Шедьовърът на Чайковски и Пушкин и днес взпламенява страсти, събужда душата за изконни човешки емоции.
Любовта, наистина е ключ за всяка възраст, стига да отвориш сетивата си за нея.
Това може да се случи с всеки, който прояви любопитство и желание да изживее запомнящи се емоции с младите певци артисти, отговорили на предизвикателството на шедьовъра на П.И.Чайковски и може би открили нещо за себе си.
Д-р Магдалена Манолова
01.06.2018 19:00 |
Участват: Александрина Стоянова-Андреева, Александра Любчански /Татяна/, Глория Кънева, Весела Янева, Марчин Брониковски /Евгений Онегин/, Емил Павлов, Георги Киров /Княз Гремин/, Стефан Димитров, Димитър Станчев, Калин Душков
Диригент ЖОРЖ ДИМИТРОВ