"Княз Игор" принадлежи към най-известните творби на руското оперно творчество и е първата опера на Александър Бородин. Аудиторията на Оперния фестивал в Бидгошч можеше да види тази творба в изпълнение на Софийската опера и балет.
Александър Бородин е самоук композитор (както и медик и химик), един от най-талантливите представители на руската народна школа от XIX век. Той е един от основателите на „Могъщата петорка“, известно творческо обединение на композитори, вдъхновени от руската народна музика, традиция и история.
В "Княз Игор" композиторът се позовава на "Слово за Игоровия полк", водещо литературно произведение на Киевска Русия, пресъздавайки в музиката на тази опера образи от Русия през ХII век, един от най-трагичните епизоди на битките на руските князе срещу нашествията на половците.
Всяка постановка на тази опера е голямо предизвикателство и е сравнително рядко поставяна на музикалните сцени. Затова нищо чудно, че спектакълът, с който пристигна Софийската опера и балет на XXV ОФБ, се зарадва на такъв голям интерес от страна на публиката.
Българската постановка "Княз Игор", с режисьор проф. Пламен Карталов, е поставяна от няколко десетилетия. При този спектакъл няма опит за "модернизиране" на произведението на Бородин. Грабват преди всичко соловите партии на българските артисти: Станислав Трифонов в главната роля на Игор Святославич, Габриела Георгиева (Ярославна), Александър Носиков (Владимир Галицки) и Ангел Христов (Кончак, хан на половците).
Впечатляваща е последната сцена с половските танци. Изкуството на българския балет оставя голямо впечатление.
В неделя (29 април) в рамките на XXV Оперен фестивал в Бидгошч Janačkova Opera – Narodni divadlo от Бърно ще представи неизвестната в Полша операта „Целувката“ на Бедржих Сметана.
http://www.tygodnikbydgoski.pl/opera/wielka-opera-rosyjska-na-xxv-bfo