На 24 и 25 февруари в Софийската опера и балет ще се играе прочутият балет „Спящата красавица“. Гостуващи солисти в него са Дария Хохлова – в ролята на Аврора и Артемий Беляков- в ролята на Дезире, водещи солисти на Болшой театър.
Даря Хохлова
Първи солист на Болшой театър; доктор по критика на изкуството. Родена в Москва. През 2009 г. завършва Московската държавна хореографска академия (в класа на Елена Боброва) и се присъединява към балетната трупа на Болшой театър. Неин репетитор е Нина Семизорова.
През 2013 г. Даря завършва Изпълнителския факултет към Академията на Болшой театър, а година по-късно и факултета по Мениджмънт на изпълнителските изкуства.
През 2016 г. завършва докторската си дисертация във факултета по История на изкуството. През 2017 г. защитава дисертацията си и става доктор по критика на изкуството.
Сред ролите ѝ в Болшой театър:
Мари („Лешникотрошачката“)
Силфида („Силфида“)
Гюлнара („Корсар“)
Зина („Светлият ручей“)
Офелия („Хамлет“)
Олга („Онегин“)
Лиза („Зле опазеното момиче“)
Балерина („Петрушка“)
Диана (па-дьо-дьо „Диана и Актей“)
Мирей дьо Поатие („Пламъците на Париж“)
В други руски и европейски театри тя пресъздава следните роли: Китри („Дон Кихот“); Никия („Баядерка“); Принцеса Аврора („Спящата красавица“); Жизел („Жизел“); Анюта („Анюта“); Мари („Лешникотрошачката“).
Артемий Беляков
Водещ солист на Болшой театър. Роден в Твер, Русия. След завършване на следването си в Московската държавна хореографска академия (в класа на Иля Кузнецов) той се присъединява към балетната трупа на Болшой театър през 2010 г. Негов репетитор е Александър Ветров.
През 2015 г. Артемий завършва Академията на Болшой театър като хореограф. Създал е много балетни миниатюри в различни театри в Русия. Сред ролите му в Болшой театър:
Принцът („Лешникотрошачката“)
Принц Зигфрид, Зъл гений („Лебедово езеро“)
Джеймс („Силфида“)
Солор („Баядерка“)
Ленски („Онегин“)
Антоан Мистрал („Пламъците на Париж“)
Актеон (па-дьо-дьо „Диана и Актеон“)
Печорин („Герой на нашето време“)
Ромео („Ромео и Жулиета“)
В други руски и европейски театри тя пресъздава следните роли: Базил („Дон Кихот“); Конрад („Корсар“); Принц Алберт („Жизел“); Принцът („Лешникотрошачката“).
Балетът „Спящата красавица“ се счита за най-изящната балетна музика, написана от Пьотр Илич Чайковски и се превръща в един от най-известните балети от световния класически репертоар.
Тринайсет години разделят премиерата на „Лебедово езеро” от първото представление на „Спящата красавица”. В творчеството на Чайковски няма друг случай две произведения от един и същи жанр да са написани с толкова голяма разлика във времето. Причината за това е провалът на първата постановка на „Лебедово езеро”, но това за щастие не повлиява на интереса на композитора към балетния жанр. Чайковски споменава неведнъж, че има намерение да напише балет. Няколко пъти се връща към идеята си за балет по приказката от неговото детство „Ундина”, но така и не осъществява докрай своя замисъл.
Композиторът е поканен от директора на Имперския театър в Санкт Петербург, Иван Всеволожски – датата е 25-ти май 1888 год., с предложение да напише музиката на балета „Спящата красавица” по приказката на Шарл Перо. „Искам да направя мизансцена в стил Луи XIV. Тук може да се разиграе музикалната Ви фантазия и да съчините мелодия в духа на Люли, Бах, Рамо и пр. В последното действие задължително ще е нужен кадрил от всички приказки на Перо – тук трябва да са и Котаракът в чизми, и Палечко, и Червената шапчица...”
Чайковски възторжено прегръща идеята.
Всеволожски работи върху либретото заедно с балетмайстора Мариус Петипа. Кралят, според замисления мизансцен, получава името Флорестан XIV. Докато пише музиката Чайковски също е в непрекъснат контакт с Петипа. Мариус Петипа написва на Чайковски много подробен списък с напътствия за своите музикални изисквания. Чайковски работи бързо върху новия балет в дома си във Фроловск, където през зимата на 1888 г. нахвърля първоначалните музикални скици и от 30 май 1889 започва работа по оркестрацията.
Завършва огромната партитура на балета през месец август.
Премиерата на балета „Спящата красавица” е в Мариинския театър в Санкт Петербург на 15-ти януари, 1890.
Постановката е подготвена много грижливо – с богата сценография, привлечени са най-добрите солисти на театъра.
Публиката посреща с огромен интерес „Спящата красавица”. Чайковски признава, че от творбите му само операта „Евгени Онегин” е имала такъв успех. Около представлението се създава истинска психоза. Търговци на черно изкупуват всички билети, за да ги продават на двойни цени. Вместо поздрав хората се питат: „Гледахте ли „Спящата красавица”? Клавирът на балета се преиздава няколко пъти. Духовите оркестри и забавните състави изпълняват откъси от творбата.
Само за няколко сезона „Спящата красавица” се изнася над 160 пъти на сцената на Мариинския театър.
Чайковски умира през 1893. До 1903 "Спящата красавица" е вторият от най-популярните балети в репертоара на Имперския балет.
Балетните спектакли, представяни в «Ла Скала" в Милано, не показват голям интерес към този балет, и едва когато през 1921 г. балетът е представен в Лондон от трупата на Дягилев, „Спящата красавица” влиза трайно в класическия репертоар на световните театри.
През 1999 г. Киров балет възстановява първоначалната оригинална версия на балета от 1899 г., включително възстановка на оригиналната сценография и костюмите.
"Спящата красавица" е най-дългият балет на Чайковски, който продължава почти четири часа. Почти винаги балетът е представян в съкратен вариант.
В България "Спящата красавица" е едно от първите заглавия поставени в София още в зората на българския балет – премиерата е на 25 февруари 1938 година. Хореографията е на Макс Фроман, сценографията на Евгений Ващенко, дирижира Асен Найденов.
В „Спящата красавица“ участват и солистите на Софийската опера и балет:
24.02.2018. 19:00 ч.
Диляна Никифорова, Дарина Бедева, Александър Александров, Боряна Петрова Диригент ГРИГОР ПАЛИКАРОВ |
Голяма сцена Времетраене 2:45 Антракти 1 |
||
|