„Турандот“ отново в репертоара на Софийската опера – 12 януари
На 12 януари от 19:00 часа Софийската опера и балет ще представи прочутата опера „Турандот“ от Пучини. В ролята на принцеса Турандот ще се представи за 120 път прекрасната Баясгалан Дашням. За нея тази роля е коронна. Известният тенор Камен Чанев ще гостува в ролята на Калаф.
Участват още: Радостина Николаева, Ангел Христов, Атанас Младенов, Николай Павлов, Хрисимир Дамянов, Мирослав Андреев, Николай Петров.
Диригент: Григор Паликаров
С постановката на Пламен Карталов „Турандот“ Софийската опера и балет пожъна огромен успех по време на гастролите си в Япония.
Преди 16 години Карталов представи за първи път трупата на Софийската опера в страната на изгряващото слънце с много красивата постановка на известната опера на Пучини. В главната роля взе участие великата Гена Димитрова. Затова всяко следващо гостуване на Софийската опера в страната на изгряващото слънце е двойно по-голямо предизвикателството пак да се защити престижа на театъра, създаден тогава и поддържан в следващите турнета през 2002, 2005, 2008 , 2012 и 2015 година.
„Роди се нова голяма „Турандот“, каза след спектакъла през 2015 година един от големите японски спонсори за силната изява на Йорданка Дерилова в главната роля.
През 2018 година на Софийската опера предстои ново голямо предизвикателство. В Япония първият ни оперен театър ще представи „Кармен“ от Бизе и „Турандот“ от Пучини.
На добър час на нашата Опера!
За Баясгалан Дашням:
Певицата казва, че е пяла 120 пъти ролята на Турандот и твърди с чувство за хумор, че толкова е свикнала с нея, че „вече се мисли за принцеса“.
Родена в Улан Батор, Монголия. Пристига в България през 1986 година, за да учи пеене, а през 1994 година завършва Национална музикална академия „Панчо Владигеров” – в класа на проф. Константин Карапетров.
От 2001 година до 2005 година участва в майсторските класове на Гена Димитрова.
От 2002 година е солистка на Софийската опера и балет. В репертоара й влизат едни от най-тежките сопранови партии: „Турандот”, „Мадам Бътерфлай” и „Тоска” от Пучини, лейди Макбет и Абигейл от „Набуко” на Верди, Сантуца от „Селска чест” на Маскани.
Едно от последните й участия, е ролята на Брюнхилде във „Валкюра“ от тетралогията „Пръстенът на нибелунга” от Рихард Вагнер.
Гастролира с успех на много оперни сцени в Европа, Азия, Израел и др. За своите роли е носител на редица отличия.
За Камен Чанев:
Камен Чанев е роден в Сливен. Завършва Френската гимназия в родния си град, а след това Консерваторията в София. Специализира в Рим, в Академията на Борис Христов. През 1992 г. започва работа в Софийската опера. След пет сезона се мести в Прага, където пее в продължение на две години преди да премине на свободна практика.
Работил е с Александрина Милчева, Гена Димитрова, Леоне Маджера (пианистът на Лучано Павароти). Лауреат е на конкурса „Йоси Бьорлинг“, Швеция. Изявява се в основния теноров репертоар - освен в България и на големите оперни сцени в Европа, Азия и САЩ. Има престижни ангажименти на сцените на Виенската Щатсопера (в ролите на Де Грийо от „Манон Леско“ и на Пинкертон от „Мадам Бътерфлай“) и на Арена Ди Верона (Калаф от „Турандот“).
Репертоарът на певеца е разнообразен и включва над 30 главни роли („Аида“, „Дон Карлос“, „Травиата“, „Риголето“, „Селска чест“, „Палячи“, „Трубадур“, „Мадам Бътерфлай“, „Тоска“, „Риголето“, „Кармен“), както и теноровите партии от кантатно-ораториалните произведения „Девета симфония“ на Бетовен, „Реквием“ на Моцарт, Верди и Дворжак, „Стабат матер“ на Росини, „Симфония №8“ на Малер.
Чанев е един от певците, които продължават да затвърждават славата на оперния талант на българите. Свободен по дух, той не желае да се обвързва с нито един оперен театър. Камен работи във Виена, но е търсен от най-големите оперни сцени. Тенорът е благодарен на Софийската опера и балет, от чиято сцена стартира кариерата му.