Певецът за образа на Алидоро в известната опера на Росини
Прочутият бас Мартин Цонев ще гостува в операта „Пепешляшка“ на Росини на сцената на Софийската опера и балет.
„За мене Алидоро или „златният Али“ очевидно е име-символ олицетворяващо мистичния изток. Модерен, още от преди времето на Росини, та и до ден днешен, източният начин и методика за възприемане на света около нас е една „магическа“ алтернатива на западният начин.
Росини, очевидно е „над нещата“, в смисъл пост-магически, - какъвто характер дава и на героят си Алидоро. Алидоро (учител и съветник на Принца) е мислител, мистик, медитативен, дълбок и мълчалив. По-скоро мъдрец на „силите на разума“ (като Конфуций), отколкото мъдрец на „силите на духа“ (като Лао Дзъ). Като вторите такива той очевидно не владее, - според прекрасното чувство за хумор на нашата режисьорка Вера Петрова.
Алидоро използва всичко познато и непознато за своята цел – в случая „ Trionfa la bonta“ , „Възтържествуването на добротата“.
Което в крайна сметка му се удава успявайки да укроти хаосът от емоции, претенции, егоизъм и суета на нашето „западно“ общество.
Чисто музикално Росини никога не се свени да напише най-сложните пасажи – колоратури, на които е способен както за природно подвижният лек сопран, така и за най-тежо подвижният глас – бас. Арията на Алидоро „ Там от небето“ ( La del ciel) е едно от възможно най-трудните произведения за бас, бас-баритон в световната оперна литература. Тя е причината, още от студентските си години, да се влюбя музикално в този образ и въобще в творчеството на Росини. Щастлив съм, че с труд, обич и вдъхновение ми се удава да я изпълнявам на едно добро, световно ниво. И съм благодарен, че съм канен да я изпълнявам. Защото Софийска опера, респективно публика търси това заглавие, и то често е включено в сценичният й реоертоар от прозорливият й директор, Академик Карталов.
Моите задачи за този сезон отново са обвързани главно с Опера Бон и Софийска Опера. В Бон оперният и програмен директор залага на позабравени бисери на оперната литература както и на съвсем съвременни такива. “Екнатон“ на Филип Глас, в която ще пея на акадски, арамейски, египедски и немски езици. „Призрачният рицар“ Дж. Рейнолдс, опреличавана на „Хари Потър“ за оперна сцена. Като романтично- реалистичният шедьовър на Херман Волфганг фон Валтерсхаузен, по Балзак „Полковник Шабер“. Както и класическите „Сватбата на Фигаро“, „Триптихът“ на Пучини и др.
В и със Софийска Опера съм на сцената с Алидоро в „Пепеляшка“. Също така отново - Вотан, за 8-ма поредна година – в състава на Българският „Ринг“ на маестро Карталов, на софийска сцена, както и в грандиозното гостуване на историческата сцена - Болшой театър Москва.
Да си пожелаем , на добър час!
Мартин Цонев