Мариана Цветкова: Смисълът на този празник е в топлината, в надеждата, в любовта между хората
„Амал и нощните посетители“ – една от най-популярните детски опери по света днес, е типичен пример за това как нещо, което е трябвало да се случи, става факт. Когато през 40-те години на миналия век от радио-телевизионния гигант NBC отправят покана към Джан Карло Меноти да напише заглавието, първоначално той не проявява особен интерес.
Така идеята „отлежава“ няколко години, докато световноизвестният композитор попада в музея „Метрополитън“ на картината „Поклонението на влъхвите“ на прочутия ренесансов нидерландски художник Йеронимус Бош, която го грабва и го кара да се заеме с написването на творбата.
Тя е създадена за излъчване по телевизионен екран, но както авторът признава впоследствие, всъщност той я мисли и пише като представление за сцена. Така или иначе, вълнуващата коледна притча за добротата и за желанието да бъдеш щедър, дори когато това не е във възможностите ти, завладява публиката от първата си поява на екран, на 24 декември 1951 г. Меноти я завършва буквално в последния момент преди телевизионното излъчване и репетициите текат преди творбата да е изцяло готова.
Поставя се за първи път в България в Музикалния театър от режисьора Пламен Карталов през 1992 г. През следващата година постановката е представена в НДК. В Софийската опера „Амал и нощните посетители“ е с режисьор Юлия Кръстева.
Творбата се базира на библейската притча за поклонението на влъхвите, които, на път към новородения Исус със своите дарове, попадат в бедната къща на Амал и майка му. Малкото недъгаво момче оздравява след като с готовност подарява единственото, което притежава – своята патерица. Оттук то последва влъхвите като жив пример за чудесата на Младенеца, започнали още с неговото раждане. Идеята на тази опера е за възпитанието на децата в духовност – разказва Юлия Кръстева.
Първата изпълнителка на ролята на майката е Мариана Цветкова.
Спомням си в операта първата реплика е „Амал, трябва да си лягаш“. На първата постановка дечицата скачаха, наставаше една суматоха все едно сме на концерт на Мадона, викове „Тук съм, тук“. Ние бяхме шашнати. Сега, като че са малко по-сдържани. Много ми се иска децата да са пак така отворени, спонтанни – споделя тя.
Спектаклите в Софийската опера са на 22, 23 и 26 декември.
Светлана Димитрова
http://bnr.bg/post/100912425