110 ГОДИНИ ОТ РОЖДЕНИЕТО НА МАРИН ГОЛЕМИНОВ
09 дек 2017

110 ГОДИНИ ОТ РОЖДЕНИЕТО НА МАРИН ГОЛЕМИНОВ

Първите уроци по музика (цигулка) Марин Големинов / 1908- 2000/ взема от баща си ­ любител цигулар в родния Кюстендил. През 1927 г. е приет в Музикалната академия в София, където учи при Тодор Торчанов (цигулка), Андрей Стоянов (камерна музика) и Добри Христов (теория на музиката). Като студент работи като виолист в оркестъра на Со­фийската опера. През 1931 г., след дипломирането си, пос­тъп­ва в Парижката „Скола канторум“ ­ в класа по композиция и ди­ри­гент­ство на Венсан д’Енди и Пол Дюка. Завръща се в България през 1934 г. и започва активната си музикантска дей­ност като музикален педагог, дири­гент и камерен изпълнител. През 1938–1939 г. специализира композиция и дирижиране в Мюнхен. След войната се посвещава изцяло на композицията и преподаването. През 40-те години Големинов създава няколко значителни музикални произведения: танцовата драма „Нестинарка“ (1940), призната за най-добрия български балет, Симфонични вариации върху тема от Добри Христов (1942), „Селска песен“ ­ поема за бас и оркестър (1943), Струнен квар­тет № 3, Старобългарски (1944).

Народната песен е основният компонент в музиката на Големинов, който с удивителна последователност преминава през цялото му твор­чест­во ­ от вече утвърдил се класика балет „Нестинарка“ и първата му голяма, мащабно изградена опера „Ивайло“ (1959) до ве­ли­ко­лепния Микроквартет и Концерт за струнен квартет и струнен оркес­тър. И ако в по-ранните му опуси фолклорните елементи (метроритъм, мелоди­ко-интонационни построения) лежат върху повърхността на музикал­ната тъкан, в по-късните му творби влиянието на фолклорната стилистика не е така пряко и директно ­ вплетена е много по-органично в общата съвременна музикална звучност. През целия си творчески път Марин Голе­минов е търсил нещо ново като музикален език, форма, образност. Неговата творческа еволюция винаги е била последователна и едновременно с това откривателска ­ на фона на постоянно менящите се направления и стилове през ХХ век.


ПРЕДСТАВЯМЕ ВИ ОПЕРАТА НА МАЕСТРО ГОЛЕМИНОВ:

Зографът захарий

Опера в 2 части (6 картини)

Либрето Павел Спасов (по неговата „Легенда за греховната любов на зографа Захарий“)

Първо изпълнение: 17 октомври 1972 г., София

Действащи лица

Захарий, зограф ­ бас

Димитър, негов брат ­ баритон

Християния ­ сопран

Майката ­ мецосопран

Клисар ­ тенор

Първи ктитор ­ тенор

Втори ктитор ­ баритон

Трети ктитор ­ бас

Четец ­ без пеене

Място и време на действието: Самоков и околията, средата на XIX в.

Съдържание

Първа част

Звездна нощ. Преди да тръгне по българските земи да зографисва черкви, Захарий се среща с Християния. На прощаване той излива цялата си обич и възторга на своята младост. Иска Християния да му даде дума, че ще го чака. Така „разлъката ще бъде с твоя образ в мен“.

*

В творчески унес Захарий зографисва стените на една църква. Той работи върху лика на Божията майка, но ръката му изписва чертите на Християния. Обземат го колебания. Прав ли е да рисува земен лик на църковна стена? Появата на ктиторите прекъсва неговите размисли. Тежките чорбаджии се дивят на изкуството му, хвалят се, че и в Атон дори не са виж­дали по-съвършен стенопис, но не пропускат на тръгване да поръчат майсторът да изпише и техните имена. Захарий насмешливо се отнася към тези дребни души, които плащат на зографа, за да възвеличи техните тщес­лавни особи. Застанал отново пред образа на своята любима, той твърдо решава да се освободи от каноните на църковната зография, за да внесе в изкуството живота и правдата. Но не може да се освободи от чувството, че Християния настойчиво го зове да се върне по-скоро при нея.

*

След дълго отсъствие Захарий се завръща в дома си като уважаван и заможен майстор. Радостен, той се спуска към Християния, но разбира, че тя е станала жена на брат му Димитър. В изумлението си той едва не губи свяст. Нито радостта на майката, нито топлотата на брат му могат да въз­вър­нат спокойствието му. Вълнува го единствено измяната на Християния. Когато майка му подхвърля, че сега е негов ред да се задоми, той с яд и болка отронва, че неговата изгора вече е мъртва. Думите отрова попадат пра­во в сърцето на Християния. А Захарий, като вижда, че е наранил люби­мата, горделиво и пустословно се хвали със спечелените пари, с богатите сватовници, които му пращат тежки първенци от Филибе и Търновград. С прикрито вълнение той иска да нарисува Християния. Останал насаме с нея, зографът се опитва да изтръгне истината, да разбере защо е склонила да се омъжи за Димитър. Но с изпепелено сърце и с трепереща ръка не се рисува. Мъката гнети Захарий, тревогата на Християния също.

Втора част

Захарий Зограф обновява вътрешността на голяма църква в Самоков. Дочува се църковно пеене. Идва клисарят, който е във възторг от рисунките на зографа. Захарий е изпълнен със съмнение, той все още не рисува така, както му се иска. Влиза Димитър и с интерес разглежда стенописите на брат си. Двамата се радват на срещата, но щом заговорят за онова, което Зографа е сътворил, започва спорът между тях. Димитър е възмутен, че са на­рушени зографските канони, Захарий пък вярва, че трябва да изписва живота, отрудените люде, а не „сухи мощи“ на незнайни светци. Неговото изкуство е вдъхновено от любовта, от вярата в хората. Димитър не е доволен, че чертите на Християния прозират в изображенията на светците. Със зле прикрит яд и ирония в гласа той мъмри брат си: „Веднъж ти позволих Хрис­тина да изпишеш ­ и ти все този образ си запаметил. Леност е това и бедност на ръката.“ В Захарий отново пламва болката, той вече не може да мълчи и отговаря на удара с удар ­ „Ти ме ограби!“. Пред брат си той излива дълго стаяваната мъка за отнетата любима. Димитър в гнева си посяга да го удари, после само се прекръства и бързо излиза. Потънал в мрачни и нерадостни мисли, Захарий решава, че Християния е единствената сила, която вдъх­новява ръката му.

*

Бурна лятна нощ. В мрака се прокрадва човешка сянка. Прикриван от тъмнината, Захарий отново се среща с Християния ­ този път я моли да тръг­не с него. Тя отказва. Вярна съпруга е и моралът не є позволява да стори този грях. Сломен, Захарий си отива, без да изгуби вяра в любовта на Християния, убеден, че все още е обичан.

*

Примирил се е Захарий. Отново тръгва да изписва тъмни икони и бели манастирски стени. Веднъж, на път, той среща хора от своя роден край ­ бе­гъл­ци от чумата, която коси благочестивите люде в Самоковската епархия. Между бегълците са всичките му близки, само снахата Християния не е с тях. Останала у дома, повалена от чумата, тя е заклела другите да бягат далече от Самоков. Чул този разказ, Захарий веднага потегля за родния дом. Без Християния за него няма живот. Християния го посреща с радост. Изпълнени от щастие, двамата с нежност си спомнят за първата среща, за тяхната тайна любов. Най-после тя признава, че само него е обичала. Това събужда художника у Захарий. Вдъхновено започва да я рисува, но тя губи сили. Тихо, със сълзи на радост Християния умира в мига на творческата сполука на Захарий.

ОГНЯН СТАМБОЛИЕВ