Известният руски хореограф Елдар Алиев представя в Софийската опера и балет своята версия на "Корсар" от Адолф Адам след успешни постановки на балета по цял свят. Премиерата е на 24 ноември.
"Мога да кажа, че моята версия има щастлива съдба", коментира днес пред репортери Алиев. "Работил съм с български балетисти и преди, включително когато бях в Америка, от години съм в журито на Международния балетен конкурс във Варна, така че идването ми тук е естествен етап от работата ми", допълни хореографът.
Той е с отлични впечатления от дисциплината и таланта на артистите от Балета на Софийската опера, от желанието им да научават нови неща, които по думите на директорката на трупата Сара-Нора Кръстева ще са им полезни и в бъдеще. Тя цени динамиката на представлението и усложнените елементи на класическата балетна лексика, които са предизвикателство за танцьорите, но и възможност за максимална изява на възможностите им. Ангажирана е цялата трупа. Участват и ученици от Националното училище за танцово изкуство.
Сред солистите са Цецо Иванов, Никола Хаджитанев, Александър Александров, Емил Йорданов, Катя Петрова, Марта Петкова, Боряна Петрова, Венера Христова.
Либретото е на Елдар Алиев - по мотиви от либретото на Жул-Анри Верноа дьо Сен-Жорж и Жозеф Мазилие. Използвана е музика от Чезаре Пуни, Лео Делиб, Рикардо Дриго, Пьотр Олденбургски. Алеиев, който е и художник по осветлението, е включил фрагменти от хореографията на Мариус Петипа в своята версия на "Корсар".
Сценографията е на Семьон Пастух, костюмите - на Галина Соловьова. За Алиев работата с художниците също е много важна - по думите му, те са добавили свои хрумвания, които са обогатили спектакъла.
Желанието да направи своя версия на "Корсар" се породило още когато играел главната роля в спектакъла на Мариинския театър в средата на 80-те години. Въпреки че хореографът бил диктатор, Алиев се осмелил да му задава въпроси, за да изгради образа. Смущавало го също, че в трагични по замисъл моменти от представлението публиката в чужбина се смеела.
"Когато аз правех балета, исках зрителите да се смеят там, където аз смятам, че е нужно", отбеляза хореографът. "Тъй като "Корсар", както и повечето балети, няма особено интригуващ сюжет, реших да изградя моята версия около основните класически номера, които често се представят на концерти, като па дьо дьо на Медора и Конрад и характерния танц", допълни Алиев. Неговият стремеж е да държи публиката в напрежение през цялото действие. Важно е също хореографията да е интересна за изпълнителите - тогава ще е интересна и за зрителите.
"Корсар" е създаден през 1856 г. по едноименната поема на Джордж Байрон. От първата постановка в Париж балетът е допълван с музика от други композитори, променяна е хореографията, но увлекателният сюжет за приключенията и любовта на благородния морски разбойник остава същият, а музиката привлича със своята лекота и френско изящество, според познавачи.
/ММ/
/Пенка Момчилова, БТА/