Рикардо Дзанелато е роден в Контарина, провинция Ровиго, Италия. Завършва специалност Китара в Консерваторията в Адрия през 1994 г. Страст към пеенето у него се поражда по време на военната му служба. Той е избран да влезе в Алпийския представителен хор и по време на тази му опитност мнозина го окуражават да култивира прекрасния си природен дар. През 1992 г. срещата с Маестро Ариго Пола, който е бил учител и на Павароти, белязва началото на артистичната му кариера и го води към неговия дебют през 1994 г. във Вердиевия театър в Падуа като Граф Чепрано в „Риголето”. През следващите години той успешно участва в много певчески конкурси, печелейки през 1996 г. наградата „A. Бели“ в Сполето и достигайки до финалистите в „Опералия“ в Токио през 1997 г. През 2005 г. е награден със „Сребърен Тиберини“.
През 2000 г. започва да работи по вокалното си усъвършенстване с Маестро Боналдо Джайоти и това сътрудничество е от решаващо значение за продължаването на неговата кариера. С Маестрото той подготвя една от най-сложните роли за бас: Закария от „Набуко“. Дебютът му е през 2001 г. във Вила Палавичино в Бусето и от този момент нататък има много постановки, в които той участва като протагонист в тази роля, което го превръща интерпретатор, по когото се равняват.
Широките му вокални способности и мекото му пеене го правят идеален изпълнител на Вердиевия репертоар, както и на този на Белини, Доницети и Росини. Сред най-значимите произведения с негово участие, за които можем да си спомним, са: „Атила“ и „Битката при Леняно“ (Парма), „Риголето” (Парма, Мачерата, Каракала, Ла скала, Торино, Лиеж), „Отело“ (Париж), „Симоне Боканегра“ (Рим, Катания, Лион, Дрезден), „Набуко“ (Ровиго, Равена, Рим, Парма, фестивала в Савонлина, Щутгарт, Лайпциг, фестивала „Маджо музикале фиорентино“, Киев), „Аида“ (Ла скала, Неапол, Торино, Верона, Валенсия), „Трубадур“ (Лозана, Верона, Залцбург), „Макбет“, „Мария Стюарт“ (Бергамо, Реджо Емилия), „Ана Болейн“ (Бергамо, Бреша, Парма, Хелзинки, Торино и на турне в Япония), „Луиза Милер“ (Барселона, Билбао, Лион), „Лучия ди Ламермур“ (Флоренция, Неапол, Мачерата, Венеция, Визбаден), „Норма“ (Ровиго, Катания, Палермо, Варшава, Торино, Монтевидео, Верона и на турне в Япония), „Севилският бръснар“ (Парма, Падуа), „Пуритани“ (Амстердам, Каляри, Лече) и др.
Многобройни са сътрудничествата му със значими диригенти като: Шайи, Гати, Виоти, Мариоти, Абадо, Папано, Батистони, Рустиони, Ренцети и международно реномирани режисьори: Катена, Де Ана, Абадо, Мускато, Вик, Уилсън, Маестрини, Пиер Али и др.
Пробив в кариерата му със сигурност настъпва при срещата му с Маестро Рикардо Мути, който го избира за „Ифигения в Авлида“, „Набуко“, „Моисей в Египет“, „Макбет“, „Симоне Боканегра“ и „Набуко“ в Римската опера. Едно от любимите произведения на Рикардо в Реквиемът на Верди и той сбъдва мечтата си да пее в него под диригентството на великия Маестро в Неапол, Редипуля, на фестивала в Равена и на турне в Словения и Виена в „Музикферайн“ с Чикагския симфоничен оркестър.
Артистичната му кариера продължава да се развива и да се обогатява с новите му дебюти като протагонист: през 2011 г. на Оперния фестивал „Росини“ в „Моисей в Египет“ (Награда „Абиати“, 2011); през 2016 г в „Атила“ в „Театро Комунале“ в Болоня; през април 2017 г. като Филип II в „Дон Карлос“ от Верди в Генуа – роля, особено подходяща за Рикардо заради драматичните му вокалност и интензивност.