Отворени репетиции за постановката на Вагнер
Артист ще бъде простреляният от Парсифал Лебед (вместо обичайната препарирана птица), гората се превръща в храм пред очите на зрителите - това са някои от режисьорските решения, които разкри днес пред първите зрители на репетицията в Камерната зала директорът на операта акад. Пламен Карталов, автор на постановката.
В главните роли са Костадин Андреев и Мартин Илиев - Парсифал, Радостина Николаева и Гергана Русекова - Кундри, Ангел Христов и Николай Петров - Гурнеманц, Атанас Младенов -Амфортас, Бисер Георгиев и Веселин Михайлов - Клингзор, Петър Бучков - Титурел.
На 4 юли е премиерата на операта "Парсифал" от Вагнер, която Софийската опера представя за първи път в България.
Хорът е разделен на три - мъжкият хор е на сцената, а дамските - под купола на храма.
Постановката е готова - трябва да се пренесе на голямата сцена и да се разшири, каза Пламен Карталов. По думите му визуализацията на музикалната драматургия ще е съсредоточена върху прераждането на душата от земното към чудотворното чрез обединяването на символите на различните религии, за да се постигне внушението за силата на доброто и вярата в Бога.
В кореспонденция с режисьора сценографът Свен Йонке, който живее в Берлин, посочва, че приема решението митично-церемониалният пласт от либретото да е основа на постановката.
Спектакълът ще е епичен, извън времето, без обаче да се пренебрегват съвременните естетически средства - обемът и въздействието на творбата ще бъдат подсилени с визия и светлина. Един от примерите е гората, която пред очите на зрителите ще стане храм - дърветата от плат ще се превърнат в колони, важна роля ще има и художественото осветление, обясни Карталов.
Чрез състрадание към познание - това е едно от най-важните послания на произведението според режисьора. Той го разчита преди всичко в безмълвния диалог между умиращия Лебед и прострелялия го с лък Парсифал. За да се осъществи този диалог, на сцената ще има "жив" Лебед - в изпълнение на балетист.
Чашата - Свещеният Граал, и Копието - с което е прободен Христос, са основните символи в спектакъла, "издаде" още Карталов.
По думите му, екипът на Софийската опера е окуражен за постановката на шестата, последна опера на Вагнер от огромния национален и международен успех на тетралогията "Пръстенът на нибелунга" ("Рейнско злато", "Валкюра", "Зигфрид", "Залезът на боговете") и "Тристан и Изолда", също представени за първи път у нас от Софийската опера.