Премиерният балетен спектакъл на Софийската опера е провокация за въображението и удоволствие за сетивата
Не очаквайте ясен сюжет от най-новата балетна постановка на Софийската опера, защото ще останете разочаровани – „Пахита” е провокация за въображението и наслада за сетивата. Толкова е красив и изящен 45-минутният спектакъл, че забравяш да търсиш подсказки за случващото, описано в анотацията от официалната програма. За историческото време напомнят съвсем бегло единствено костюмите на танцьорите от откриващата мазурка – намек за Наполеонови войници, изпълнявани от ученици от Националното училище за танцово изкуство с педагог Фани Чернева.
Марта Петкова, Емил Йорданов и кордебалетът в сцена от „Пахита”
Миг по-късно от залата се чува детско гласче: „Дойдоха истинските балерини!” И сякаш с магическа пръчица сцената е завладяна от спиращи дъха танци – на солисти и на ансамбъла на националния ни балет. Прекрасни Марта Петкова и Емил Йорданов като водещи персонажи, прекрасни Боряна Петрова, Памела Пандова и Никола Хаджитанев с тяхното „Па де троа”, впечатляващи солови вариации, поверени на част от изпълнителките от кордебалета. „Пахита” е доказателство как на почти лишена от декор сцена, но с подобаващо богати костюми (художник е Християна Михалева-Зорбалиева) и честно отношение към изкуството може да се прави красив танцов спектакъл. Затова публиката не спря да аплодира през цялото време, дори когато се случваха залитания, непредвидено докосване на пода с ръка и не съвсем перфектен синхрон.
„Па де троа”, изпълнявано от Боряна Петрова, Памела Пандова и Никола Хаджитанев
Българските почитатели на танца видяха последната от многобройните, но не оцелели до наши дни, редакции на „Пахита” по музика на Лудвиг Минкус и хореография Мариус Петипа. Балетът е поставян на софийска сцена преди десетилетия и след дълга пауза се възражда за нов живот с новото поколение танцьори. Тогавашните солисти Маша Илиева и Ясен Вълчанов сега са репетитори заедно със Сара-Нора Кръстева и Риолина Топалова. Добра работа, категорична бе публиката с продължителните си аплаузи на финала.
Сцена от „История за една любов”
Втората част от спектакъла, създаден специално за Международния ден на балета – 29 април, бе под знака на шегата. Бившият балетист от националната трупа Йордан Кръстев е поканил част от сегашните й солисти за герои в поставените от него две танцови миниатюри. „История за една любов” по музика на Минкус и „Да танцуваш на инат” са неподправено младежко намигване към класиките „Дон Кихот” и „Жизел”.
Диригент и на трите постановки е маестро Борис Спасов. Ако сте пропуснали премиерните представления през изминалия уикенд, можете да гледате новия балетен спектакъл на Софийската опера на 21 май (неделя) от 16 часа.
Виолета Цветкова
Снимки: Софийска опера и балет