2 юли 1714 г., Ерасбах, Бавария – 15 ноември 1757 г., Виена
В детството си Глук пее в църковните хорове в Комотау (Бавария) и Прага и усърдно изучава цигулка и виолончело. Той е сред най-образованите музиканти на своето време. Двайсет и седем годишен заминава за Милано и става ученик на прочутия маестро Самартини, който му открива много тайни в музиката. В Италия младият немски композитор научава добре италиански, влюбва се в италианската опера и в културата на древния Рим. През 1741 г. съчинява първата си сценична творба – операта серия „Артаксеркс“ („Ксеркс“). Премиерата в Ла Скала му донася европейска известност и поръчки за нови опери от Венеция, Торино и Кремона. За сюжети Глук избира истории от митологията и от античната епоха, както постъпват повечето автори от неговото време. След четири години е в Лондон. Хладният прием на оперите му „Артамене“ и „Гибелта на великаните“ го принуждава да напусне Англия и да я намрази. Но в Лондон композиторът се запознава със знаменития Хендел и с неговата величествена и дълбока музика, в която, по думите му, „няма нищо излишно, освен истински драматизъм“. Това ще бъде първият тласък за неговото реформаторско дело.
След дълги странствания из Германия, Дания, Чехия през 1754 г. Глук се установява във Виена. По това време на мода в австрийската столица е френската комична опера, за която се построява специален театър. Повлиян от най-добрите и образци (Рамо, Гретри, Филидор), Глук създава поредица прекрасни опери, които все пак са повече немски, отколкото френски: „Островът на Мерлен“, „Поправеният пияница“, „Измаменият кадия“ и великолепната „Поклонниците от Мека“, която предхожда появата на немския зингшпил и по-точно на „Отвличане от Сарая“ от Моцарт.
От 1754 г., в продължение на цяло десетилетие, Глук заема привилегированата длъжност диригент на придворната опера. Тогава среща граф Дурацо, интендант на операта, с когото започва да разисква отдавна вълнуващите го проблеми на оперната драматургия. Но Глук все още е в плен на италианската опера серия, на естетиката на големия либретист от епохата Пиетро Метастазио, по чиито текстове написва някои от най-хубавите си творби, но вече започва да търси нови пътища. По същото време Глук е честван в Рим като „велик майстор на италианската опера“ и дори е удостоен с високата титла „кавалер със златни шпори“. Това признание, макар да го ласкае, не го радва истински. За щастие среща Раниеро де Калцабиджи, поет, драматург и оперен либретист – една от най-ярките личности на своето време, и това го импулсира да започне своята реформа. Калцабиджи му внушава, че „всяка музика, съпровождаща пеене, всъщност е декламация, следователно и на оперната сцена трябва да се декламира, а не да се вокализира самоцелно. Текстът трябва да бъде сбит, разнообразен и потресаващ...“. Характерът на новата опера според двамата приятели е в синтеза на малко текст с ярка музика и много зрелищни ефекти. Плод на тези търсения е „Орфей и Евридика“ (1762) – първата новаторска опера на Глук, по текст на Калцабиджи, неговата най- прочута творба за сцената. Следват „Алцеста“ и „Парис и Елена“.
„Когато пишех музиката на „Алцеста“, казва Глук, желаех да се освободя от суетата и своеволията на певците, както и от стремежа на композиторите да угодят на съмнителния вкус на публиката. Аз просто исках да върна музиката към нейното първоначално предназначение – да служи на поезията, на израза и на „тока“, който движи действието в една драма, като премахва всичко излишно.“ Така операта на Глук не е вече нито „лирична трагедия“ (по френски образец), нито италианска опера серия. Тя е просто опера. Всички елементи предричат раждането на голямата опера („гранд опер`а“) на ХІХ век – целостта на музикалния текст, значението и постоянното присъствие на оркестъра (дори в речитативите), драматичната мощ на хоровете, изразяващи развихрени страсти. Авторът на либретото на „Алцеста“ представя Глук в Париж. Кралската академия за музика на Франция е очарована от „Ифигения в Авлида“ и поръчва на композитора шест творби. Той пристига в Париж през 1774 г. Там представя втората (силно преработена, френска) редакция на „Орфей“, нова френска версия на „Алцеста“, „Ифигения в Таврида“ и „Ехо и Нарцис“. Предпоследната е кулминацията на „душевния анализ“ в оперното му творчество и връх в историята на жанра. От „кавалера Глук“ по-късно се учат Моцарт, Бетовен, Берлиоз и Вагнер.
ГЛУК НА БЪЛГАРСКА СЦЕНА
Творчеството на „Кавалера Глук” е сравнително малко познато у нас, като изключим неговата най- прочута опера „Орфей” / 1762/. Повече от 50 са сериозните и комичните опери, както и балетите , които ни е оставил. У нас досега са представени само пет от тях.
На 30 септември 1927 година Софийската опера представя с голям успех първата си постановка на „Орфей” във виенската й редакция за мецосопран в главната роля. Идеята за този спектакъл е на руският диригент Юрий Померанцев, тогава на работа като главен диригент в София и на известния наш режисьор Петър К. Стойчев, който тогава е и директор. Художник на декорите и костюмите е първомайсторът Александър Миленков, създал подходяща, стилна среда за сценичното действие. В „Орфей” изключително важна е ролята на хора – наблюдател и коментатор на събитията, но и партньор на главните герои, солидно подготвен от диригента и хормайстор Павел Стефанов и от Померанцев. За главните роли са ангажирани много подходящите – млади, красиви и гласовити: Констанца Кирова / Орфей/, Мария Митович / Евридика/ и Младенка Ангелова / Амур/. И трите изпълнителки са прекрасни вокалистки и много добри актриси, вече с име и признание. На другия ден след премиерата в ежедневникът „Мир” излиза отзив, завършващ с думите: „От няколко сезона на сме виждали толкова успешна премиера като тази на „Орфей” в Операта, която явно преодоля временната си криза и е във възход !” / 1.Х. 1927/. Постановката се задържа в афиша на операта за четири години и се играе винаги при пълни салони. Заслуга са успехът, без съмнение, има и балетната трупа, за която тази задача е истинско изпитание. Тук, младата хореографка Лидия Вълкова, постига един от първите си големи успехи с този все още млад и неукрепнал състав.
През 1931 година Софийската опера се обръща отново към шедьовъра на Глук. Този път постановката е дело на главния диригент Херман Щанге и главния режисьор Христо Попов. Сценографията е отново на Александър Миленков, както и хореографията на Анастас Петров. В ролите : Диана Герганова / Орфей/, Цветана Табакова / Евридика/, Младенка Ангелова / Амур/. Интересно е, че по това време, през сезон 1930 – 1931, считан за един от силните довоенни сезони на нашата първа оперна сцена, се реализират цели 9 , при това успешни премиери, като част от тях са първи за България / „Вълшебната флейта”, „Ако бях цар” на Адолф Адан, „Турандот” на Пучини, „Тайнхойзер” от Вагнер , Хофманови разкази” на Жак Офенбах, „Алцек” на Маестро Атанасов/, в афиша присъстват повече от 35 различни заглавия, всеки четвъртък се изнасят премиерни симфонични концерти – тогава е и първото изпълнение на Деветата симфония на Бетовен / под ръководството на Херман Щанге, повторено след премиерата още пет пъти!
Третата софийска постановка на „Орфей” е през военната 1942 година - по-точно на 6 май 1942, през сезона 1941- 1942 , останал в историята на театъра с шест успешни премиери, сред които и две първи – на балета на Марин Големинов „Нестинарка”, поставен от незабравимата Мария Димова и прекрасната комична опера на Фридрих фон Флотов „Марта или Панаирът в Ричмонд”/ днес незаслужено пренебрегвана от нашите музикални театри/. Третата реализация на операта на Глук се осъществява от главният диригент Асен Наденов и главният режисьор Драган Кърджиев, заедно с художника Асен Попов и Лидия Вълкова- Бешевич, вече от Германия, която прави истински фурор с мащабната си хореография с участието на цялата балетна трупа и голям миманс. В заглавната роля блестят две даровити певици – Таня Цокова и Райна Стоянова. За първата, тази опера е връх в кариерата й, след време тя ще се омъжи и ще назове двете си деца – Орфей и Евридика! Самата Евридика е очарователната Нели Карова, по- късно любима певица на червения вожд и почитател на операта Вълко Червенков, дублирана от младите й колежки Цветана Дякович и Мария Стефанова, а като Амур се представя красивата Людмила Максимова. Постановката се радва на голям интерес от зрителите и се задържа за няколко години в афиша на операта.
Четвъртата и, за съжаление, засега последна постановка на „Орфей” в националната ни опера, е през сезона 1969 – 1970, на 10 април 1970. Пишещият тези редове имаше шанса да присъства на тази паметна премиера, дело на балетмайстора, тук и режисьор- постановчик, Богдан Ковачев от Пловдив и на доайена на българската диригентска колегия, Асен Найденов. Сред стилната и изискана сценография на Мариана Попова операта на Глук и Калцабижди бе представена в пълния й блясък – като опера- балет с непрекъснато, динамично развиващо се действие. Много силни бяха постиженията на Рени Пенкова като Орфей и Мария Димчевска като Евридика. Този сезон също бе един от най- плодоносните за първата ни сцена. Цели 10 оперни и балетни премиери, сред които: „Борис Годунов”, „Евгений Онегин”, „Сватбата на Фигаро”, „ Момчил”, „Ромео и Жулиета”...
Първата и засега единствена постановка на „Орфей” извън столицата, е на Русенската опера. На 19 декември 2014, по повод 300 годишнината от рождението на композитора, беше представена сценичната версия на режисьора Огнян Драганов и младия диригент от Италия Роберто Рега. Хореографията подготвиха Виолета Витанова и Станислав Генадиев. В главните роли се представиха Петя Цонева / Орфей/, Мария Цветкова / Евридика/ и Диана Василева / Амур/. Хоровата партия застъпи самодейният хор „Васил Арнаудов” с хормайстор Свилен Димитров. Постановката нямаше успех и достатъчно убедително певческо покритие, поради което падна от афиша на Русенската опера, преживяваща през тези години сериозна творческа криза.
Останалите големи сериозни опери на Глук : „Алцеста”, „Армида”, Ифигения в Таврида”, „Ифигения в Авлида” и „Парис и Елена”, за съжаление, са все още непознати на нашата публика, а заслужават вниманието й. Три от комичните опери на композитора са представени с успех у нас, като най- известна и играна е „Измаменият кадия”/, поставена за първи път през 1980 в Сливен от Павел Герджиков, а след това и в Ямбол през 1984. През 1982 година Павел Герджиков и диригентът Недялко Недялков я реализиран и на столична сцена / 16 юни 1982/ със сценографията на Радостин и Бояна Чомакови.
Първата комична опера на Глук, представена у нас, е по идея на акад Пламен Карталов, основател на Камерната опера в Благоевград. Заедно с диригента Камен Големинов той реализира „Поклонниците от Мека или Неочаквана среща”, една от най- интересните комични творби на реформатора Глук , създадена през 1764 година за Виена.
През 1991 година в Пловдив режисьорът от Софийската опера Николай Николов постави „Поправеният пияница” или „Двойната метаморфоза” / 1760/, като музикалното ръководство беше дело на Борислав Иванов.
Друго интересно събитие беше първата българска реализация на балета на Глук „Дон Жуан” по либрето на Раниеро де Калцабиджи, в хореографията на Фьодор Бакалов, с диригент Кръстьо Марев и сценограф Мариана Попова – също на пловдивска сцена, с което се изчерпва българската Глукиада.
А ЕТО И СЪДЪРЖАНИЕТО НА ШЕДЬОВЪРА НА ГЛУК
Орфей и Евридика
Опера в 3 действия (5 картини)
Либрето Раниеро де Калцабиджи (по античния мит)
Първо изпълнение: 5 октомври 1762 г., Виена
Първо изпълнение в България: 30 септември 1927 г., София
Действащи лица
Орфей – тенор/мецосопран
Евридика – сопран
Амур – сопран
Място и време на действието: Стара Гърция, приказно
Съдържание
Първо действие
Гора пред гробницата на Евридика. Орфей горчиво плаче за своята прекрасна любима, умряла от ухапване на змия. Заедно с него скърбят и приятелите му. Отчаянието на певеца трогва душата на пленителния бог на любовта Амур. Той се появява пред Орфей, утешава го и му дава добър съвет: да вземе вълшебната лютня и смело да тръгне към подземното царство. Там ще намери своята любима и ще я върне на земята. Но трябва да бъде много внимателен и да изпълни две условия: с песните си да покори и трогне владетелите на подземното царство и през целия обратен път, докато изведе оттам Евридика, да не я погледне. В противен случай Орфей няма да види повече красивата девойка, а тя никога няма да се върне при живите. Окрилен от голямата си любов, Орфей взема лютнята и тръгва на път.
Второ действие
Орфей е стигнал до подземното царство и се готви да премине река Стикс, но злите демони и фурии преграждат пътя му. Тогава той взема лютнята си и запява. Нежното му пеене омилостивява развилнелите се същества и те го пускат да премине Стикс. Така първото условие на боговете вече е изпълнено.
*
Орфей стига до Елизиума, царството на покоя. Тук най-сетне намира своята Евридика. В царството на вечната тишина настава радост и веселие – всички научават, че е дошъл Орфей, воден от голямата си любов. Започват песни и танци в прослава на най-светлото човешко чувство. Орфей хваща за ръка своята любима и без да се обърне към нея и да я погледне, я повежда към белия свят, към живота.
Трето действие
Мрачна, дива и скалиста пещера. Пътят е тежък и труден. А за Орфей е още по-тежък, защото няма право да погледне своята любима. Евридика не знае това и изпада в отчаяние, защото мисли, че Орфей не я обича вече. Тя го моли да я погледне поне за миг, но той настоява да има малко търпение – скоро всичко ще стане още по-хубаво отпреди. Но Евридика не вярва. Тя е готова да се върне в подземното царство, плаче и го моли. Орфей не издържа на жалните є молби и забравил за миг обещанието си пред Амур, се обръща. Фаталната грешка е направена. Евридика пада мъртва. Отчаян, Орфей е готов да умре, да последва своята единствена любов в смъртта. Изважда кинжала си, но неочаквано се появява Амур, пратеникът на боговете и бог на любовта. Той съобщава на певеца, че боговете отново са трогнати от безпределната му любов и са готови да му върнат Евридика.
*
В храма на Амур Орфей е довел своята любима. Хорът приветства завръщането на певеца и Евридика в Елада, възхвалява тяхната любов. Голяма танцова сцена отново представя пътя на Орфей до подземното царство. Хорът пее за силата на изкуството и любовта, които са способни да победят смъртта.
ОГНЯН СТАМБОЛИЕВ