Уникалният роял „Стейнуей“ дари съпругът на Джоди-Хариет Ласки Михова, пяла Аида в София
Димитър Михов – оперен изпълнител, чиято кариера е протекла основно в САЩ, Швейцария и Германия прави красивия жест в памет на покойната си съпруга Джоди-Хариет Ласки Михова, драматично сопрано, гостувала като Аида в първия ни оперен театър през юни 1983 г.
Ценният роял „Стейнуей“ е от рядка серия с уникален звук. Произведен е през 1917 г. и е изцяло реставриран от самия Димитър Михов, който освен че е пял много тенорови партии на сцени в Ню Йорк, Вашингтон и други американски градове, както и в Кобург и в Швейцария, постепенно се превръща и в реставратор на стари пиана и рояли. Работата го увлича, създава собствена фирма, сключва договор за поддръжка на инструментите на престижното училище „Джулиард Скул“. Грижи се за повече от 70 рояла годишно до началото на 90-те. През този период попада на рояла, дарен неотдавна на Софийската опера. Реставрира го, подменя почти изцяло механиката му и решава да го задържи за себе си. Вместо да се опита да го продаде (пазарната му стойност е висока, сравнена с цената на новите инструменти от същата серия, чието производство „Стейнуей“ възобновява през 2004 г.), изпълнителят го подари на театъра, чието представление на „Кармен“ от Бизе е първото в живота му и предопределя пътя му на оперната сцена. Завършва Консерваторията в София и през 1966 г. е приет за стажант-изпълнител в първия ни театър. Месеци по-късно заминава при майка си, която живее в САЩ. Там се запознава с бъдещата си съпруга и година-две по-късно двамата се озовават в Европа в търсене на шансове за реализация. Женят се в Германия, където Михов специализира в Оперетата в Мюнхен, преди да получат едногодишни контракти за театъра в Кобург, Германия. Там пеят заедно в главните партии в „Тоска“ от Пучини, „Фиделио“ от Бетовен, „Ариадна от Наксос“ на Р. Щраус.
В средата на 70-те двамата решават да се завърнат в САЩ и се установяват за постоянно в Ню Джърси, където основават заедно с приятел-българин „Любо Опера Кампъни“ – по неговото малко име. С малък оркестър и хор поставят редица заглавия в Ню Йорк и Вашингтон. Компанията просъществува до края на 90-те на миналия век.
През 2009 г. Джоди Ласки Михова приключва кариерата си на драматично сопрано с 25 централни роли в репертоара си. Две години по-късно тя завършва земния си път. Гастролира на сцената на Старозагорската опера в „Трубадур“ и „Тоска“, когато получава ангажимента за спектакъла на „Аида“ в София на 7 юни 1983 г. Пее заедно с Адриана Стаменова, Димитър Петков и Стефан Еленков. Споменът за това нейно участие и желанието на Димитър Михов да съхрани паметта за своята съпруга го водят до решението да дари уникалния „Стейнуей“ на Софийската опера, където вярва че той ще бъде най-високо оценен. Още първият концерт с новия инструмент – юбилеят на неговия дългогодишен приятел и колега Георги Чолаков в съпровод на Ивайло Иванов, печели възхищението на публиката. Зрителите на предстоящите на 4, 5 и 6 ноември спектакли на „Аида“ в постановката на Уго де Ана ще са едни от първите, които ще видят ценния роял в Мраморното фоайе на театъра. Дарението е направено със съдействието на дългогодишния суфльор на Националната опера Драга Мачуганска.
http://www.jivotatdnes.bg/news/kultura/dimitar-mihov-s-krasiv-zhest-kam-sofiyskata-opera-i-balet